Flykten från Enklaven

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
En idé jag ville skriva av mig:

De säger att jorden gick under, och Enklaven är det enda som finns kvar. Miljarder människor packade som sillar i minimala habitationskuber, halogenljus och näringssörja på tub. Livet i Enklaven är helvetet under jorden - sova, arbeta, dö i ett oändligt slit. Habitationsceller och produktionsceller. Kvotgranskning av namnlösa tillsyningsmän och daglig produktivitetsranking. Men det finns inget annat alternativ - denna enorma megastad under jorden är allt som finns nu, sedan ytan utplånades. Det är slava eller dö. Att beträda ytan leder till omedelbar strålningsdöd eller värre.

Eller gör det? Rollpersonerna är en liten grupp arbetarträlar som lyckats fly från den totalitära Enklaven, och upptäcker att verkligheten på ytan är något helt annat. Grönskande trädgårdar, vildmark, parker, vackra byggnader. Lyx och flärd. En liten grupp människor, kanske någon procent av befolkningen i Enklaven, lever här i överflöd på frukterna av det som trälas fram under jord. Här finns enorma rikedomar, och möjligheten till ett liv i lyx! Men ytvärlden är precis lika farlig som RP varnats för - istället för strålning är det patrullrobotar, robothundar och genomidiferade vakt-livsformer som gör RP:s liv till ett helvete. Försvarslasrar och minlagda petuniarabatter.

Varja privategendom är en enorm domän med sofistikerade försvarssystem. Kan rollpersonerna lyckas bryta sig in, och hitta en fristad, resurser och svar på varför deras verklighet ser ut som den gör?

Spelas OSR:igt, med hög dödlighet i början innan RP lyckas knäcka sin första domän och samla på sig lite resurser.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Mmm, The Time Machine är en liten favorit hos mig. Tänkte också Logan's Run, men där försöker folk istället fly från paradiset till världen utanför. Mer likt The Matrix än din pitch. Hade förvisso varit en kul kontrast som rollpersonerna kunnat stöta på med folk som vill fly det nya stället. Man kommer aldrig undan problemen, oavsett status, utan får bara nya.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Tänker också Jeremiah och liknande klassiska franco-belgiska serier med efter-katastrofen-tema, där varje album är en ny skruvad situation, ofta med vad som verkar vara en idyll eller en oas av stabilitet men som i själva verkat ruvar på en mörk, skruvad hemlighet.

Tänk att varje domän är en skruvad persons eller familjs klaustrofoba lilla paradis/helvete...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag fick lite Highlander 2-vibbar (som är en riktigt hemsk highlander-uppföljare, men en rätt kul Brulle-scifi). Även The Island (2005). Kanske till och med lite Snow piercer.

Hur som helst är det ett kul koncept! Min första tanke var att köra det lite som en gammal TV-serie, där varje "avsnitt" (äventyr) är en ny märklig domän som har sitt eget tema, sina egna faror och sin egen dekadenta envåldshärskare. Varje gång RP tagit över en domän har de en stunds repsit (Downtime), innan automatiserade kontroller inser att den faktiska ägaren är borta och börjar totaldestruera domänen för att göra plats åt en ny framtida "priviligierad", och då är det bara att bege sig vidare till nästa domän i jakt på någon faktisk fristad.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Hur som helst är det ett kul koncept! Min första tanke var att köra det lite som en gammal TV-serie, där varje "avsnitt" (äventyr) är en ny märklig domän som har sitt eget tema, sina egna faror och sin egen dekadenta envåldshärskare. Varje gång RP tagit över en domän har de en stunds repsit (Downtime), innan automatiserade kontroller inser att den faktiska ägaren är borta och börjar totaldestruera domänen för att göra plats åt en ny framtida "priviligierad", och då är det bara att bege sig vidare till nästa domän i jakt på någon faktisk fristad.

Ja, precis. Bra idé med destruktionen!

Varje domän är ju en sorts dungeon
 
Top