Nekromanti Flygande svärd?

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
En spelare i min grupp har nu gjort en pneumomantiker och kan få föremål att sväva.

Han hamnar i trångmål och vill slita loss skurkens svärd ur händerna på honom innan han blir huggen. Han lyckas med alla slagen men vill nu köra svärdet i magen på skurken.

Hur ska man beräkna träffsäkerhet, skada och liknande? Vanliga magiska effekter som blixt träffar alltid sitt mål. Ska det vara så här också?

Jag resonerade fram att för varje magnitud som svärdet har vävt runt sig ökar skadan med ob1t6 förutom grundskadan.

Jag vill inte att magikern nu ska hugga sönder allt och alla med sin nu upptäckt och vill begränsa fördelarna. Dock kan det nog bli nästan omöjligt att inte göra honom bäst.

Magikern är trevligt nog inte en mördare och kommer nog inte dra fördel av det så mycket men jag vill ändå ha det klart för mig nackdelarna och reglerna för detta helt nya sätt att slåss.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
jag spelar inte Eon, kan lite av reglerna dock. (pga neotech)
mitt sunda förnuft säger mig:
Han kan få saker at sväva som ligger still på ett bord, med full knocentration. du talar om någon slags telekinesi, dvs få saker att mer än sväva upp, utan att förflytta sig större sträckor med tankens kraft. säg bara åt honom att det krävs på tok för mycket koncentration och kraft för att få svärdet att göra ett regelrätt anfall, eller ens att få det ur händerna på fulingen.

Jag vet att jag har rätt!
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Nepp. för besvärjelsen funkar för vanliga föremål utan problem och varför skulle ett svärd vara svårare. När han väl lagt besvärjelsen kommer han att kunna manuvrera den lika lätt som Darth Vader.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ärligt talat...

...tycker ni verkligen att sådant här rollspel är kul?

- Targon, skrivare
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Om han använder sig av besvärjelsen "Flygande föremålets besvärjelse" (originellt namn /images/icons/wink.gif), så kan han bara förflytta föremålet med 1m/runda. Det ger 25cm/sekund, och det går därför inte att skada någon speciellt mycket med svärdet.

Han kan iofs improvisera. Nu har jag inte M&M här, men han behöver i alla fall dessa två effekter:

Lyfta/Sväva (Pneumotropi)
Rörelse (Ataxatropi)

Jag tror att rörelse gör att hastigheten blir 10^(filament-1) meter per runda.


Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
Re: flygande svärd

om man väl fått svärdet att sväva kommer väl man behöva lägga till efekten "rörelse" också?

jag står vid ett liknande problem jag kör med fritt improviserande så nu har en besvärjare i min grupp börjat återupliva alla han får tillfälle till med en enkel besvärjelse ex: slag mot teoretisk magi Ob3T6 alstra biotropi Ob2T6 Besvärjelse Ob2T6.
varför finns det ritualer om man kan göra det med en enkel besvärjelse. det är effekten "Ge liv" som används om ni inte redan har listat ut det
 

Divine1

Veteran
Joined
28 Jun 2001
Messages
17
Location
Trollhättan
du kan ju låta honom slå ett normalt slag mot psy eller besvärjelse eller så kan han få automatisk träffchans men om man med en sköld kan blockera en pil som kommer i hög fart så borde det väl inte vara några problem för en tränad krigare att slå undan ett svärd med sin sköld för att sedan göra hackbiff av magikern besvärjelser tar ju faktiskt rätt lång tid att göra
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vad tror du?

Varför spela på ett sätt man inte tycker e kul?
Spela rollspel för att ha tråkigt? Duuuh..

Iallafall så måste jag säga att sådan upptäckarlusta
och nyskapande och gränsutsuddning måste vara något
av det jag gillar bäst i rollspel! /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Varsågod, spela och ha kul! [NT]

Det finns väl inte så mycket att tillägga till den rubriken.

- Targon, skrivare
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Förvånad!?!

Låt killen få en grundchans på FV5 i flygandesvärdet teknik som han får öva upp som en vanlig färdighet men som tar längre tid att träna då han hela tiden måste avbryta övningarna för att få svärdet att flyga.

Och du gnäller på Krille för att han gjorde ett koboldsvärd.

Dougald/korståget fortsätter
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Skärpning.

Och du gnäller på Krille för att han gjorde ett koboldsvärd.

Dougald/korståget fortsätter


Du kommer INTE att lösa något sådär. Snarare förvärra situationen. Hur kul är det att bli förföljd egentligen? Nu kanske silversurfan förföljer powergamare (det går inte att använda ordet kobold längre tycker jag eftersom alla har sina egna definitioner av ordet), men det är iallafall inte personangrepp.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
Re: flygande svärd

jag måste bara fråga, hur många av er har riktigt fäktas med svärd(bort se från live). Om ni nu har gjort det så måste ni förstå att det är en svår konst. Och bara för att magikern kan röra runt på svärdet betyder inte att han t.e.x kan se "luckor" i sin motståndares förvar eller att han kan göra riktiga anfall. Och sedan t.e.x om en krigare skulle slå på svärdet eller parera så skulle det inte igentelige finnas någon kraft som skulle stå imot, för magikern skulle vara så upptagen på att styra svärdet rätt att han inte skulle kunna ge kraft där också. I så fall skulle det betyda en ny efekt som måste kastas.

"Jag är dyslektiker så klaga inte på min stavning"
 

Grillmästaren

Veteran
Joined
15 Jan 2001
Messages
71
Location
Västerås
Re: flygande svärd

jo, det har du nog rätt i, man skulle nog behöva ett slag mot färdigheten svärd eller något liknande...

Står det någon hastighet hur fort man kan röra föremålet i luften? Som någon ovanstående sa så borde hastigheten vara för slö för att kunna göra någon skada.....

Du ska Hoppa innan du landar - SiGGy
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Äääh.. eh..

Så glad man blir! Fast Dougald gillar nog inte att utnämnas till "ondskan" /images/icons/wink.gif


ÖÖÖÖGJL! (Vänta dig ett privat meddelande.. Är lite OT här.)


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: flygande svärd

Å andra sidan har han ingen som helst anledning att parera, eftersom det inte finns något att försvara (han lär stå en bit bort). Det borde ge upphov till ett helt nytt sätt att slåss...

RhiHaoEn
/Cernael san
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Trög?

Jag sa att jag ville BEGRÄNSA fördelarna. Är du blind eller läser du inte klart inlägget?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
TACK!

Jag blir så glad! Detta var klart det smartaste jag läst på denna tråden. Tack.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
JO!

Det är ju det jag försöker säga. Jag kan ju inte direkt säga "nepp, det funkar inte" för det funkar alldeles utmärkt. Då blir spelaren sur på SL och SL gillar inte när spelare är sura på honom. Alltså... Regler!

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top