Nekromanti Flygande skepp

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är på jakt efter rollspel där det finns flygande skepp.
Det kan vara allting från flygande segelfartyg till zeppelinare.
Om de flyger i luften eller i rymden spelar ingen roll.
Jag är dock INTE intresserad av flygplan eller moderna rymdskepp som i star wars eller star trek.

Jag vill veta:
- I vilket rollspel finns de med?
- Heter de flygande skeppen något speciellt i spelet?
- Hur ser de ut? (gärna bild)
- Hur fungerar de, vad är det som får dem att flyga?
- Vad tycker ni om just de flygande skeppen, bra eller dåliga, häftiga tråkiga?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Spelljammer!

- I vilket rollspel finns de med?
De finns i rollspelet Spelljammer som är en 2ed AD&D "spelvärld". Vad man gör är att man seglar runt i rymden på flygande skepp som ser ut som skepp från 1600-talet. Vissa säljer också flygande djur skepp som typ valar och grejer. Det finns onda Flodhästmän pirater!

- Heter de flygande skeppen något speciellt i spelet?
Nästan, skeppen kallas Spelljammer skepp av typ alla men officielt är de skepp med "Spelljammer helms".

- Hur ser de ut? (gärna bild)






- Hur fungerar de, vad är det som får dem att flyga?
Skeppen drivs av enorma rymdhamstrar som springer i enorma hjul och som finns under bord på skeppen. Inget skämt. Resten av grejerna drivs av magi. Oh, och man kan andas i rymden eftersom det bara är eather eller något. Så det är lite som i Blixt Gordon.


- Vad tycker ni om just de flygande skeppen, bra eller dåliga, häftiga tråkiga?
De är helt fantastiska! :D
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Exalted har luftskepp av olika slag, men jag kommer inte ihåg detaljerna just nu. Men de drivs genom att man matar dem med "magisk/gudaenergi".

Call of Cthulhu, andra utgåvan hade någon sprängskiss på en Zeppelinare. Samt att Zeppelinare nämns en hel del i Noir, men inte direkt några detaljer.

I vilket fall som helst så tycker jag verkligheten i detta fall nästan är coolare än den fiction jag sett. Akron och Macon t.ex. bar med sig 4 biplan var, dvs de far flygande hangarfartyg, och båda var snäppet kortare än Hindenburg.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Jag vet inte om det är de facto skepp man flyger i Full Light Full Steam men det är steampunk i Viktoriansk era fast i rymden i alla fall.

Übereil
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n13093 said:
Spelljammer!
...
De är helt fantastiska! :D
Håller med


Jag har inget minne av att jätterymdhamstrar drev skeppen, men det förvånar mig inte om det var så, för det fanns jätterymdhamstrar.



När det gäller syre var det inte obegränsat, men varje skepp hade en atmosfärisk bubbla runt sig så man klarade sig i c:a 3 månader ute i rymden innan man kvävdes ihjäl.
Sedan var det lite speciella gravitationsregler: ett stort skepp var tillräckligt för att skapa gravitation så man kunde gå runt på det utan att flyga iväg - vilket gav intressanta effekter när man skulle ta sig från ett skepp till ett annat, go figure.

Namnet "Spelljammer" syftar antingen på ett legendariskt skepp (världens motsvarighet till "flygande holländaren") eller på spelljammer helm, den magiska "motor" som drev skeppen.
Jag har för mig att "motorn" var det mest avtändande med Spelljammer, för den magiska motorn kunde endast användas av en level 16 magic-user eller högre (vilket betydde att rymden kryllade av übermäktiga rymd-magiker-kaptener).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag tänker givetvis omedelbart frångå ämnet genom att prata om en film istället för ett rollspel, men det är för att jag tycker att det är tillräckligt awesome för att plattsa i alla fall:



I filmen skattkammarplaneten verkar skeppen ha någon form av antigravitationsgenerator för att få skeppen att sväva, men sedan drivs det genom att man har segel som fångar solvindarna. Deras lasermusköter antyder att det rör sig om någon form av avancerad energilagring eller microfussion för att generera den kraft som är nödvändig för att håla antigravgeneratorn igång. Det verkar dock som att det också finns mindre raketmotorer vilket man framför allt ser på de flygande surfbrädorna.

Tyvärr, mycket eftersom det är en film, känns fenomenet inte helt genomtänkt. Man verkar kunna andas i rymden, och man har små snabba surfbrädor och livbåtar. Likväl när någon ramlar "över bord" och försvinner bort i rymden så är det tydligen omöjligt att rädda honom.

Men jag älskar konceptet. Jag gillar att det verkligen är rigg och segel på skeppen, jag gillar att massor av arbetet är manuellt och hårt.
anth said:
Filmer platsar också, även om det kanske inte alltid finns "regler" för hur skeppen fungerar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Übereil;n13105 said:
Jag vet inte om det är de facto skepp man flyger i Full Light Full Steam men det är steampunk i Viktoriansk era fast i rymden i alla fall.

Übereil
Jag har ingen koll på FLFS, någon som vet hur det förhåller sig till Space: 1889 (som jag har lite bättre koll på).

Generellt är steampunk en utmärkt genre för detta, då det inte är stempunk enligt mig om det inte finns luftskepp.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
I Svavelvinter finns det zepelonder. Hittade ingen bild, men jag föreställer mig någon form av ballong/zeppelinar-kontraption.

Vill minnas att det fanns flygande skepp i Earthdawn, minns dock inte vad de heter.

I soloäventyren "ensamma vargen" flög ju trollkarlen Banedon runt på ett luftskepp också.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
anth;n13084 said:
Jag är på jakt efter rollspel där det finns flygande skepp.
Det kan vara allting från flygande segelfartyg till zeppelinare.
Om de flyger i luften eller i rymden spelar ingen roll.
Jag är dock INTE intresserad av flygplan eller moderna rymdskepp som i star wars eller star trek.

Jag vill veta:
- I vilket rollspel finns de med?
- Heter de flygande skeppen något speciellt i spelet?
- Hur ser de ut? (gärna bild)
- Hur fungerar de, vad är det som får dem att flyga?
- Vad tycker ni om just de flygande skeppen, bra eller dåliga, häftiga tråkiga?
Reklam för ännu inte utgivet spel: Blå Himmel har flygkryssare, och de var på sitt sätt orsaken till att det Stora kriget bröt ut. När Weldland byggde den första flygande kryssaren, SMLS Zerstörer, så ändrades i princip reglerna för krigföring med bieffekterna att alla dittills avskräckande effekter försvann plus att styrkeförhållanden helt nollställdes. Flygkryssaren kunde snabbt (20-30 knop) ta sig djupt in bakom fiendens linjer och bomba knutpunkter och administrationscentra med nästan tusen ton bomber och granater, och det enda som i princip kunde hindra den var en annan flygkryssare.

Grejen var dock att det bara fanns en, SMLS Zerstörer, och fältet var helt fritt. Så länge som alla andra kunde skaffa flygkryssare så var de med på banan igen, istället för att ligga långt bakom Weldland och Merovias enorma stående arméer. Så vad som hände var att en dödlig kapprustning uppstod, med tillhörande ökade spänningar och upptrissad propaganda.

I augusti 1872 brast det.

---

Flygkryssaren är ett skepp, men dess köl byggs för att husera Zehntruder-maskinen och hålla uppe skeppets tyngd i luften och samtidigt skydda det för artillerield nerifrån. (Anfall nerifrån är något som vanliga kryssare och slagskepp inte behöver bry sig om, så de har bara ett pansarbälte på sidorna.) Skrovet är något av en kompromiss, eftersom kölen också ska fungera i vatten – det finns inget sätt att hålla hela tyngden på något landställ och tyngden av skeppet pressar ojämnheter i marken genom plåten, så man landar dem i vattnet. Dessutom måste ångmaskinerna gå på högsta effekt för att upprätthålla trycket i kompressorn, vilket gör att räckvidden i luften är begränsad. Till exempel så hade SMLS Zerstörer en räckvidd på 6000 sjömil på vattnet, men bara 500 sjömil i luften.

Zehntruder-maskinen är i princip en stor ångdrivenkompressor som sätter eterit-olja under extremt högt tryck. Eterit är en oljerik bergart som under tryck får förmågan att avleda eterflödet, och på några ställen i Europia har kombinationen av eterit, bergformation och erosion lett till uppkomsten av fyra flygande öar. Det var dessa som geologen doktor Zehntruder studerade, och kunskapen därifrån omsattes i praktiken till Zehntruder-maskinen.

---

Så här skulle de kunna se ut (bilder från webserien Alpha Shade).

 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
"Abney Parks Airship Pirates" handlar om just det.

Spelarna förväntas framför allt spela pirater (duh!) som gäckar de auktoritära myndigheterna, som förtrycker folket med hjälp av sin armé mekaniska väktare...

Spelet uppkallat efter ett band, som "konverterade" från goth till steampunk (!) och är inspirerat av ett av deras album.

Nu ligger spelet för långt ned i traven med rollspelsböcker som balanserar på min byrå, för att jag ska orka riva ut den och fota random cool bild. Men du får tänka dig det istället...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Space 1889 har två olika typer, marsianernas segelfartyg som flyger och engelsmännens propellerdrivna.

De är tuffa.


Glorantha har flygande skepp också. Ser ut som en flygande galär utan mast eller åror och drivs med den Röda Månens strålar, eller något sådant. De har jag alltid förträngt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,434
Location
Stockholm
Det gamla Dreamcast-rollspelet "Skies of Arcadia" har massor av flygande skepp:
Bolongo said:
För att inte nämna något av den bästa spelmusiken i sin generation. :)
 
Top