Nekromanti Flygande öar

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
När jag har haft tråkigt på jobbet så har jag funderat lite över en rollspelsvärld. En pseudokinesisk korvtårta inspirerad av anime, wuxia, Kung-fu Panda, Elric och andra kinesiska/japanska rollspel.

Jag kallar det för Fearless Swordsmen of the Sky Islands. Av någon anledning har jag skrivit på engelska:


History

Many eons ago a nighmarish evil invaded our reality and claimed ownership of our realm. The world was shattered into pieces, many gods were killed in the war - and the people suffered. A long time has passed since the great catastrophe; the people fought hard for their survival and now populate the thousands upon thousands of land fragments which orbit the central burning core. These sky islands, some big enough be covered in lakes and rivers and mountains, are suspended in the air by powerful divine magic lingering from the great catastrophe.


Travel between the Sky Islands

Several of the floating land masses are connected by large suspension bridges. The bridges were built ages ago and cared for by The Bridge Masters. Carts with supplies cross the bridges several times a day and tolls must be paid by all bridge travelers. Other islands not connected by bridges can only be visited if you have the means to fly, either with the help of magic or by hang glider. Hang gliders are made of a light bamboo frame and thin fabric, the pilot is suspended in a harness below the airframe and controls the glider by shifting body weight. Travelling by hang glider can be dangerous, sudden gusts can send the pilot off course or crashing to the ground. Hang gliding is also considered - by those who have dared tried it - to be one of the most exhilarating and beautiful experiences of their life. Sometimes when the clouds move in the right position one can actually see the burning central core that gives the world light and warmth.


Magic of the Sky Islands

The world is filled with magic; it surrounds and penetrates all living things in the world. The entire realm held in stasis by the balance of Xinyo, the chaotic forces, and Meiyo, the lawful forces. If one force grows stronger the balance is shifted which can lead to disastrous consequences. Islands can move or even crash into the burning core of the world, or suddenly be hurled into the dark beyond. The land masses have been stable for many years, but sometimes the ground tremble from disturbances in the balance.


Inspiration:



 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Tack! Du påminde mig om den här filmen:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DFA-N6N_dN8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/DFA-N6N_dN8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Den är härligt flummig och världen flyger runt av någon konstig anledning. Och tuffa drakar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Om den är inspirerad av anime/wuxia osv, varför finns det inte några luftballonger (bambu och rispapper typ)?
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
slanf*n said:
Tack! Du påminde mig om den här filmen:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DFA-N6N_dN8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/DFA-N6N_dN8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Den är härligt flummig och världen flyger runt av någon konstig anledning. Och tuffa drakar.
Tack för tipset.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Coolt!

Finns det någon mark/hav under öarna, eller är det "sköldpaddor hela vägen ner"?

Sitter öarna "fast", eller kan de driva omkring eller styras?
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Troberg said:
Coolt!

Finns det någon mark/hav under öarna, eller är det "sköldpaddor hela vägen ner"?

Sitter öarna "fast", eller kan de driva omkring eller styras?
Min tanke var att öarna var på samma plats hela tiden, att de hålls på plats av balansen mellan kaos och lag. Men visst, det låter som en rolig idé att man kan flytta eller styra öarna också. (Kanske montera en jetmotor på, höhöh)

Det finns ingen mark eller vatten under öarna, utan bara ett brinnande klot i mitten av världen. Vetenskapen slänger vi ut genom fönstret, detta är en magisk värld :)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Sereg said:
Troberg said:
Coolt!

Finns det någon mark/hav under öarna, eller är det "sköldpaddor hela vägen ner"?

Sitter öarna "fast", eller kan de driva omkring eller styras?
Min tanke var att öarna var på samma plats hela tiden, att de hålls på plats av balansen mellan kaos och lag. Men visst, det låter som en rolig idé att man kan flytta eller styra öarna också. (Kanske montera en jetmotor på, höhöh)

Det finns ingen mark eller vatten under öarna, utan bara ett brinnande klot i mitten av världen. Vetenskapen slänger vi ut genom fönstret, detta är en magisk värld :)
Om du vill ha dagar och nätter kanske du bör låta öarna rotera kring sin egen axel, så att de ömsom vänder ovansidan mot solen, ömsom mot tomrummet utanför (om det inte är så att öarna har "två ovansidor", det vill säga, att man kan bo på endera sidan av dem).

Jag tänkte också på det där med kaos och lag: Att sitta stilla är ju rätt lagbundet. Varför inte göra världen "radialsymmetrisk" och placera Lag i centrum och Kaos i utkanten? Då kan de öar som är närmast solen stå stilla eller eventuellt röra sig i regelbundna cirkelbanor, men ju länge ut man kommer mot mörkret och kaos desto mer erratiska och oförutsägbara blir öarnas rörelser, tills man når det mörka rike där demoner och monster bor.
 
Top