Nekromanti Flyga

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Jag och kompisarna satt och spelade lite Dod91 och en av dom var magiker... han kom på den underbara idéen att han som mentalmagiker bara kunde lägga flyga och sen åka runt i luften och lägga magier, ty den varar i hela 2½ timme för honom. Men det kan väl inte gå..? Det står inget om att magin bryts om man pysslar med andra magier men ändå. Och vad anser ni magin förhålla sig till pil och båge?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Som man bäddar...

Jag vet inte hur erfaren du är men själv har jag (läs: mina förfäder i rollspelsbranchen) stött på detta för mycket. Jag nekar spelarna att få tillgång till att flyga.. Vare sig det är magi eller om de väljer en varelse med vingar..

Du får skylla dig själv... Ang. det där med pilar.. Eftersom det inte är konc. på besvärjelsen så borde inte magikern påverkas utav skador.. Men det är ju inget som säger att du inte kan ändra på't..

/[color:448800]Han</font color=448800> som menade sin bror och hans kompisgäng när han skrev "förfäder"
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
... får man ligga!

Joa, jag är nog rätt erfaren med rollspel i tanke på att jag har spelat i dryga 10 år.. men jag har faktiskt aldrig funderat över den där flyga magin innan nu. Nu på äldre dar (om man kan säga så om en 19åring) så har jag och vännerna mest spelat skräck-, våld- och roadmovierollspel (bortsett några gånger med dod6 som faktiskt var riktigt bra... men då var ingen magiker) och dod4 kom som en liten nostalgitripp, eftersom jag själv gillar det fantasyrollspelet mest av alla (ahh kommer ihåg när jag köpte det för 8 år sen).

Jag nekar spelarna att få tillgång till att flyga säger du och jag undrar.. helt och hållet? Det är väl kanske lite å ta i, många andra magier är väldigt mäktiga också och just flyga är förhållandevis harmlös. Hur som helst, jag förstår vad du menar, som man bäddar får man ligga som spelledare. Om jag låter folk flyga runt och lägga magier kommer de inte göra något annat eftersom man kan flyga så länge för så lite psyke. I och för sig kommer denna lilla utstickande dod4 kampanjen bli en riktigt skön koboldkampanj, ty jag minns när jag själv var 10-12 och skulle ha det största svärdet! Sånt är alltid skönt att uppleva igen! :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
... välter man ofta liten tuva

Min regel, som jag infört för enkelhets skull, är att om en magiker använder flyga / luftväg eller någon annan "vara i luften magi" så får de inte använda några andra färdigheter alls. Om de säger "jag skjuter en pil på honom" säger jag "du är medveten om att du kommer falla till marken i så fall" och sen vill de inte skjuta längre........
 

Knuger

Veteran
Joined
30 Dec 2001
Messages
4
Re: ... får man ligga!

Magi är ingen enkel konst, det kräver koncentration och tid. Anta att din spelare kan flyga i 2 1/2 timme, hur spenderar han då sin tid i luften? Viftande med armarna som Peter Pan eller lägger han och sträcker på sig som Stålmannen? Knappast någon av dessa, troligen muttrar han sina formler i jämna intervaller för att bibehålla kraften i magin samtidigt som han sakta flyter framåt genom luften.

"Regler är till för att brytas..."

- SL's första regel.

//Knuger, som tycker att magi är alltför enkelt i DoD. Man kan inte få allt på ett silverfat...
 

Ares

Veteran
Joined
9 Jan 2002
Messages
59
Location
Täby
Re:Re: ... får man ligga!

Ja, och om han göa på det sättet så kan han ej göra magi samtidigt, men även om det inte é så så kan man ju jämt ta och göra slut på RP:ns psyke...
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Fördelar skall nyttjas, inte tas bort

Javisst, och hur kul är det att spela en magiker som aldrig har PSY..? Du skulle lika gärna kunna bestämma att krigare inte får ha vapen med sig, eller barden sin luta.

Att vara SL innebär inte att kirurgiskt klippa bort alla tänkbara fördelar en rollperson har; det gäller tvärtom att med jämna mellanrum komma på situationer där rollpersonerna får nytta av sina egenheter, må så vara om den nyttan ibland är begränsad.

Det är ingen poäng att skaffa sig förmågor eller färdigheter man aldrig får någon användning för; det är bara trist och motivationssänkande. Rollspel är ju faktiskt att spela ut sin karaktär, med alla dess valmöjligheter.

Beträffande ämnet i fråga så ser jag inget skäl till varför inte skulle kunna få låta rollpersonen flyga om han vill... Han får ju givetvis dras med konsekvenserna, som tex att han inte är vidare diskret, att folk i en stad inte tror han är riktigt klok eller att eventuella bågskyttar i en strid kanske riktar in sig på honom, men om det finns en fördel att vinna med besvärjelsen så varför skulle man vara sur för det? Problem är ju till för rollpersonerna att övervinna; bara för att det inte går till såsom SL tänkt sig innebär inte att det är ett dåligt sätt.

Rent tekniskt (dvs enligt reglerna) sett så finns det inget som hindrar att man kan flyga och lägga besvärjelser samtidigt, även om detta givetvis är upp till SL att ändra om han så finner lämpligt. Man kan dock undra om det i så fall kräver magikerns fulla koncentration även vid besvärjelser som Kamouflage, Stålslag eller Brinnande Hand: i så fall försvinner själva poängen med besvärjelserna en del...
Man kan också fråga sig varför besvärjelserna har varaktighet i stället för Konc.

Ta inte det här som något personangrepp förresten.. Det är inte min mening... Ämnet har emellertid varit lite aktuellt och en het potatis i våran spelarkrets så jag är lite agiterad :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: ... får man ligga!

Lätt att missa vissa saker, särskilt när flera spelare gör gubbs samtidigt, men besvärjelser är nåt som jag tänker mig för innan jag godkänner dem..

Just FLYGA eller att RP:n kan flyga kan paja en massa saker.. De kan undvika flera (kanske viktiga) sammandrabbningar just genom att flyga upp och rekognisera området.. De kan med lätthet ta sig över/genom hinder som eländig terräng (djupa skogar, bergpass, ödemarker) och vattenmassor..
Däremot skulle jag inte ha något emot att besvärjaren har en spiritus familarii som kan rekognisera, men FLYGA kan användas till lite väl mycket.
Själv gillar jag SPRÅNG mycket bättre.. Eller LEVITATION.. Mer balanserade.. Harmonistens FLYGFÖRMÅGA (?heter den så?) är också mer balanserad (personlig samt konc.) så helt omöjlig är jag inte när det gäller flygförmåga..

Skulle vara roligt att spel(led)a en koboldkampanj ibland.. Kommer själv ihåg de "gamla" tiderna.. Fast vet inte hur lyckat det skulle bli.. Jag skulle nog ta't för seriöst..

/[color:448800]Han</font color=448800> som spelat ung. lika länge som Maxwan
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Men va tusan... som SL har man ju alltid möjligheten att när som helst och utan logisk förklaring sätta in motåtgärder för att avskräcka spelaren från att överutnyttja en förmåga på ett retsamt sätt. Luftrummets härskare jätteslaghöken B52 kan ju ta amatörflygaren för ett lämpligt byte. Eller så - hoppsan - leder äventyret rakt ned i ett grottsystem med trånga gångar som utesluter aerodynamiska manövrer... O.s.v. så långt fantasin sträcker sig... Buss på dem bara! :gremwink:
 

Adsinistratus

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Mitt kråkslott, Stockholm.
Problemet är lätt löst.

Ett schysst armborst eller en bra båge gör ont på minst hundra meters håll, speciellt om man är en magiker som inte har mer skydd än någon rock med lite paljetter på.

Jag kommer inte ihåg hur snabbt man rör sig med mentalismens flyga-besvärjelse, men jag har för mig att det är rätt så långsamt, vilket medför att man blir en mycket fin måltavla.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Pilbågar

Som Han konstaterade så är det inte konc. på den, så man kan nog bli beskjuten. Problemet är det att en bågskytt hinner sätta ganska många pilar i en före man har flugit förbi honom, man kan kanske flyga runt, men det tar tid.

Det roliga med att få några pilar i sig då man flyger sker sedan då man blir medvetslös av sina skador. Vad händer då?

Slutar besvärjelsen fungera då, så att man faller ner. Att fall från några hundra meters höjd är inte så trevligt, speciellt inte då man har några pilar i sig som trycks ännu längre in då man "landar"
Andra alternativet skulle vara att man fortsätter flyga fast man är medvetslös, altså att man svävar på stället tills varaktigheten gått ut, och då möter man samma problem som i det första exemplet.

Ännu roligare kan man få med arbalest/images/icons/devil.gif
 

Ares

Veteran
Joined
9 Jan 2002
Messages
59
Location
Täby
Magi då

Tänk tanken om det är du som blir beskjuten med ett armbalest.... Eller rent av en blixt eller ett eldklot /images/icons/devil.gif Mu ha ha ha /images/icons/devil.gif.
Det kan bli riktigt skoj om man är hänsynslös som SL /images/icons/devil.gif/images/icons/devil.gif/images/icons/devil.gif/images/icons/devil.gif/images/icons/devil.gif.
 
Top