Nekromanti Flyga genom väggar (WoD)

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
När jag var ute och gick tillsammans med en av spelarna i min spelgrupp så kom han med en väldigt bra fråga, den löd (undefär) såhär: "Du Emil, nu när vi är varulvar å så så kan väl vi bli typ inslängda i väggar som brakar ihop, eller tackla ner en stor vägg, hur är reglerna för det?" Mitt enda svar var då: "Ja, att tackla ner en vägg så är det väl som att tackla ner en stor dörr, men att bli inslängd i en vägg så att den brakar ihop, ja, det får jag fråga nån på forumet om", och, ja, här är jag nu... ni har nog förstått frågan...

//Emil Nises
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Hela grejen med inslängd iväggen så den brakar ihop är ju en väldigt cinematisk effekt, vilket man väl ska vara medveten om ifall man använder det. Men det låter ju på er som att ni vill ha det, så det ska väl inte vara ett problem.

Reglerna för att tackla ner en vägg, det kan jag inte svara på, men det är väl ett strenght+atletcis+ (power eller vad det heter i WtF). Att bli inslängd i en vägg hade jag hanterat som en beskrivning vid slaget för anfall. Om man liksom jag kör enligt principen att spelaren alltid beskriver dem skador som hans rollperson får (alltid så att det motsvarar skadan man fick av tärningsresultatet, förstås) så får han helt enkelt beskriva att det händer när motståndaren dänger till honom. Dito fast tvärtom ifall han dänger till någon annan.

Nu är jag lite av ett minimalismfreak men jag skulle faktiskt anse att det är en bugg om det finns sådana regler och inte en feauture.

/Marcus
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
I WoD-boken finns det regler för prylar och deras hållfasthet. Har för mig att prylar har värden för dess stryktålighet, storlek och liknande. Dessa borde du kunna applicera för hur väl en vägg håller.

C.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alltså...WoD gränsar åt superhjältesetting. Det är tamejfaen en genrekonvention att väggar, glasrutor, möblemang och transportmedel ska kvaddas så mycket som bara möjligt är. Det behövs inga regler för det, det bara -ska- hända.

Liksom, i min Kindred of the East-kampanj, spelar Yyy en jättestor jävla vardrake, och i resten av possen och deras påhäng återfinns två varulvar, en varvalross, en uppsjö vampyrer med klart destruktiva sinnelag och vardrakens retainers, ett gäng biffiga hajmän. Utöver ett antal bilar, lägenheter och hotellsviter som förstörts i strider, har två hela hus mer eller mindre raserats. Det första då rollpersonerna fick ett slags skumt symboliskt uppdrag av sina mentorer som gick ut på att totalkvadda varandras lägenheter inför en flytt till annan ort - varvalrossen gick lös på den ena lägenheten medan en av rollpersonerna efter en stunds kontemplation körde en hijackad buss in i ett av husets lägre våningsplan. En annan gång stred rollpersonerna mot en rivaliserande vampyrposse i en halvt färdigbyggd skyskrapa, där fiendens ledare i ett desperat ögonblick slpper loss en kraftfull spirituell tromb som på en kort stund får hela byggnaden att kollapsa likt World Trade Center. Rollpersonerna och ärkeskurken lyckas nätt och jämt fly åt varsitt håll innan härket rasar samman i en väldig hög av bråte.

ska man hantera sakers bräcklighet i World of Darkness...

- Ymir, glömde tillägga att spelarna gillar handgranater...
 

Gideon_UBBT

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
15
Location
Lund
Recept på varvalross

Om jag stötte på en valvalross skulle jag döda den omedelbart och äta den grillad med potatissallad. Vissa saker skall bara inte finnas.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Recept på varvalross

Det är sådana reaktioner som inspirerar :gremsmirk: Bara för det ska jag sätta mig ned och beskriva varvalrossarna. Du kan hitta dem snart på Drunoks drängar.

- Ymir, struntar med andra ord helt i vad andra tycker ska finnas i WoD och inte
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Re: Recept på varvalross

Jag håller helhjärtat med Gidde här. Varvalross. Jösses! :gremconfused:

C.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Recept på varvalross

Ojdå, ni verkar helt omedvetna om hur många djurnamn man kan ge prefixet "var-" i Vita Vargens universa. Varkorpar, varhajar, vartigrar, varpandor... ja, en vardrake också. Allt detta har förekommit i kampanjen Ymir omtalar... plus en mammut, men den var inte var-ig.

Jag ser fram emot att stöta på varspindlarna - det är de som ger Ondskan sitt dåliga namn.

Varvalrossen är för övrigt en sumobrottare modell större i sin mänskliga form. Han gillar att hänga på sig saker som är dyra och glänser - likt klockor, smycken och brillor. Förolämpar du honom får du hoppas att han inte lyckas greppa det - för min rollperson har det gått bra... hittills.
 

Gideon_UBBT

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
15
Location
Lund
Re: Recept på varvalross

Jag tror jag talar även för Cogitare när jag säger att vi båda är alltför medvetna om den fauna WW skapade till det gamla WoD. Var det i det gamla WoD som det här hände? I oWoD hade man ju det där kriget (War of Rage?) mellan varulvar och övriga formskiftare bakom sig. Det fanns väl även i tidernas begynnelse växtätande djur som var formskiftare, Minotaurus var en sådan. Jag tycker att det var en bra idé att starta utrotningskrig mot dessa och en välspelad varulvskaraktär skulle ha avslutat det hans förfäder påbörjat med motiveringen "There can only be one.", innan de gjorde samma sak med honom. Bättre att förekomma än förekommas.

I nWoD är det sagt att det endast kommer att vara varulvarna som är hälften ande hälften kött och kan skifta form. Man har kvar råttorna och spindlarna på sätt och vis genom att de är onda halvandar (hosts) som kan äta sig in i människor och ta över dem. Man har även i korthet beskrivit kråkor och gräshoppor som fungerar på samma sätt.Men det råder ingen tvekan om att dessa skall läggas under klorna så fort tillfälle ges.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Re: Recept på varvalross

Nej då. Jag är fullt på det klara med antalet djur man kan sätta var- framför efter en sisådär 15 år av WoD:ande :gremsmile:. Typ alla faktiskt.

Men jag tycker att det blev lite överdrivet många var-varelser i gamla WoD (och ni verkar ha ökat det hela extra mycket). Och särskilt om man låter mytologiska varelser vara var:iga också (pun definately intended :gremwink: ) så blir listan av olika var-varelser diger.

I slutändan är det bara personliga preferenser och då gillar jag varulvar, varkatter, varspindlar och varormar och jo jag är väl lite förtjust i varcoyotes och varkorpar också men inte så mycket att de kan försvinna för min del. Så säg 5 max 10 olika varsorter är mer än nog för min del.

Det jag verkligen inte tycker om är varhajar och ja, de flesta var-varelser med ett nautiskt tema. Det passar inte direkt in i min version av varulvar och WoD. Men åter igen så är det en personlig preferens.

C.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Recept på varvalross

Jag kan förstå dig. Vill man vara någotsånär konsekvent så kan de mer flippade var-raserna kännas fel. Jag skulle till exempel inte ha någonting emot ifall de stannade vid att göra endast däggdjur till möjliga var-djur. Är man ännu lite mera sträng när det gäller var-djurens mytologiska och, i litteraturen, främst gotiska härkomst är det egentligen endast varulvarna som passar in. Men men, don efter person.

"... en sisådär 15 år av WoD:ande. Typ alla faktiskt. Men jag tycker att det blev lite överdrivet många var-varelser i gamla WoD (och ni verkar ha ökat det hela extra mycket). Och särskilt om man låter mytologiska varelser vara var:iga också (pun definately intended ) så blir listan av olika var-varelser diger." (min fetstil)

Det jag ska påpeka nu kan tänkas innebära en viss njutning för mig, eftersom jag bara spelat i WoD sedan, tja, september eller oktober förra året. Naturligtvis är så inte fallet :gremwink:. Det är nämligen så att de var-raser jag räknade upp visst finns inkorporerat i det gamla WoD (jag har sett dem på bild! Allihopa! Till och med draken!). Vi spelar nämligen Kindred of the East, och där är de inte speciellt nogräknade med vad som kan räknas som var-varelser.

"Det jag verkligen inte tycker om är varhajar och ja, de flesta var-varelser med ett nautiskt tema. Det passar inte direkt in i min version av varulvar och WoD. Men åter igen så är det en personlig preferens."

Det är i deras mest nautiska form som jag tycker varhajarna varit ballast i. Enorma urtidshajar - exstremt kraftfulla och snabba. Hajen-filmerna och Deep Blue Sea får stå tillbaka, de blir då verkligen havets regenter. Däremot måste jag erkänna att det är blott om jag kisar som en hammarhaj med armar, ben och stjärtfenor ser vidare coolt ut. I sin mänskliga form är de mest stora och dumma. Varvalrossen är fin eftersom formen passar spelledarpersonens personlighet och kroppsbyggnad så väl.

Vardraken i vår kampanj (som är en rollperson) är stor och blå med glittrande fjäll. Den har vingar men är annars av asiatiskt/kinesiskt snitt med en ormliknande kropp. Den åsamkar inte människor delirium, utan de som skådar honom blir istället fyllda av något slags extas eller upprymd hänryckning.

Skulle jag spelleda WoD skulle nog varkorpen vara en favorit - jag tror helt enkelt att man kan få honom ordentligt stämningsfull. Varhajarna skulle jag nog spara till äventyr till havs. Varkondoren skulle kunna vara ett halvt gudomligt, halvt mytologiskt väsen från sagorna i en inca-kampanj. Nåja, nu spinner jag snart vidare i all oändlighet.


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="Svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
*host* Förövrigt borde givetvis vampyrer och annat, givet WoD-reglernas cineastiska drag, fara in och ut genom väggar, krossa bilar, överleva fall och skapa allmän förstörelse. Det krävs nog inte främst regler för det, utan att man tar det i beaktelse när man utvärderar tärningsslag narrativt (storytelling!) - det rör sig alltså snarare om ett rollspelsknep, ett sätt att spela på.
 
Top