Nekromanti Flickvänner/pojkvänner

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Jag postar väldigt sällan här, men nu fick jag plötsligt en ohygglig lust att lufta mina tankar lite. Så eftersom det här verkar vara det relevanta stället att gnugga in lite folk med min mentala avföring så får ni helt enkelt stå ut med mig ett tag.

Jag har något att föreslå. Det är en ganska okonventionell idé, och vissa kommer nog att ogilla kontentan i mitt förslag (och använda ord och termer som "mognad", "liv utanför rollspelet", "vuxen" och en massa livsfilosofiskt nonsens, ignorera dessa personer) men det kan inte hjälpas.
Jag föreslår helt enkelt att vi förbjuder seriösa rollspelare att ha flickvänner (eller pojkvän, om du råkar vara en hona). Faktum är att de inte ska bry sig om något alls förutom nästa spelmöte. Vissa saker kan jag ha översyn med, saker som t ex arbete, skola och dödsfall i familjen (mest för att om dessa inte tas om hand så kan det få en ännu mer negativ effekt på rollspelandet), men i övrigt så ska det inte finnas några distraktioner.
Vi har nog alla varit med om att en i spelgruppen har upptäckt den där gullesnuttiga fluffkänslan då ett hjärteintresse dyker upp som överkommer ens mer vettiga impulser och intressen, denna biologiska reaktion i hjärnans emotionella centrum (läs: kärlek) kan sätta käppar i hjulet för kampanjer och äventyr och kanske till och med splittra spelgrupper. Och nästan ändå värre är det då flickvännen/pojkvännen, som givetvis är helt ointresserad av rollspel, antingen kräver att få sitta med då dennes bättre hälft ska spela rollspel eller blir övertygad att vara med. Vi har nog alla varit med om detta någon gång. Om personen är med så sinkar denna nog stämningen och andan med sin avsaknad av engagemang, och om personen inte är med så tröttar hon/han onekligen på att lyssna på vad som händer i äventyret, så då åker teven eller datorn igång och personens omedvetna objektiv att störa spelandet blev trots allt uppfyllt.

Är det så mycket begärt att jag vill att min spelgrupp ska ha samma ohälsosamma och närmast fanatiska intresse i denna hobby som mig? Varför kan så få förutom jag ignorera det faktum att ett stort rollspelsintresse i vuxen ålder kan betraktas som en social böld på livets håriga bakdel? Det är ju bara 5-6 personer det handlar om trots allt, så många kan väl få slippa undan samhällets "normala" sociala värderingar. Snälla?
Jag är inte intresserad av förhållanden med det motsatta könet, och eftersom jag inte sett några som helst tecken på homosexualitet så kanske det är så att jag inte träffat den "rätta" än, eller någon liknande klyscha . Men eftersom vänner och bekanta tycks bli sanslöst förälskade, upptäcka sig själva på nytt, flytta in med sina kärleksintressen och sen upptäcka att den där personen minsann var HELT fel för dem på löpande band, och helst ett par gånger om året så börjar jag undra varför det inte händer mig. Jag må vara en smula tillbakadragen, men jag deltar dock relativt ofta i sociala händelser som gör att jag träffar nya personer. Så det kanske helt enkelt inte är något för mig, det där med romantiska förhållanden. Intresset finns som sagt inte, så det är väl den enda slutsatsen jag kan dra.
Utan förståelse för denna konstiga vana för oss människor så har jag svårt att förstå varför de mer vettiga samhällsmedborgare i min spelgrupp tittar på mig antingen som jag kläckt ett skumt skämt, eller som om jag har utvecklat ett extra huvud då jag försöker förklara detta för dem. Så då tänkte jag försöka med er, vilket jag nu gör.

Så, vad tycker ni? Visst är mitt förslag det absolut bästa för rollspelshobbyn? Tänk bara om alla rollspelare struntade i att köpa alla hjärtans dag-presenter och köpte rollspelsmoduler och tärningar istället. Rollspelsindustrins intäkter skuller skjuta i höjden och alla skulle vara nöjda. Idén med att skrota romantisk interaktion för rollspelare skulle då hyllas som en evolutionär revolution för mänskligheten. Eller så skulle ju i alla fall jag bli nöjd och glad. Vilket som går bra för min del.

Det var allt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Den enda rollspelaren jag lirat med som haft flickvän som inte varit involverad i rollspelandet har jag inte spelat eller knappt umgåtts med med sen han skaffade henne. Det var dock mer hennes fel, hon var rätt mysko och krävande (mer än de flesta tjejer, då). De bröt upp för inte så länge sen och nu har han tid för sina pojkvänner igen.

Foggmock - skaffade sig en flickvän som redan var gamer istället
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag har flickvän, spelar ungefär två gånger i veckan och skriver dessutom en hel del och jag upplever inga som helst problem med det. Jag har väldigt svårt att tro att de jag spelar med respektive min flickvän upplever några problem med det heller. Naturligtvis tycker jag därför ditt förslag är helt onödigt :gremsmirk:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hemm, visst du har ju en viss poäng att när enns spelkamrater träffar en av det motsatta könet, så förändras ju speläget ju. Dock så skulle jag nog inte vilja gå så långt som du skriver här faktsikt... :gremgrin: Man får vällhelt enkelt skaffa sig en parter med samam intresen... :gremtongue:

/ Johan K, som har haft en (o)härlig dag på jobbet...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,540
Location
Helsingborg
Haha!

Åh, vilket mysigt inlägg.. Jag får samma känslor över det här inlägget som över kåserier som man kan läsa på i fredagsbilagor (eller är det söndagsbilagor? Jag läser inte tidningar så särskilt ofta).. Ett kåseri där skribenten reflekterar över en sak i sitt liv.. Det hade varit skitroligt om du skrivit det här inlägget som en artikel istället för just ett inlägg.. Kanske till och med varit ett skön avkopplingsläsning i Fenix, som faktiskt saknar en krönikör..

/Han som hamnat i en period där han tror att allt det alla skriver ska tolkas humoristiskt
 

Koivandon

Veteran
Joined
20 Apr 2004
Messages
20
Location
the dead of night
Hey guys, ärligt, så länge vederbörande person sköter det hela smidigt(kommer på spelmötena och är närvarande) så ser jag inget fel på att person har en so called "partner". Jag har flickvän, men inget har hänt(under spelmötet menar jag(stört etc.))(förutom EN gång då hon ringde i... öh... 10 sekunder) och jag har varit lika aktiv, see?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Precis. Vill man ha flickvänner/pojkvänner så duger det ju att ens rollpersoner har det. Det borde vara tillräckligt med stimulantia för att döda den där romantiska delen i hjärnan för stunden :gremgrin:


/Naug, rekommenderar dock inte att låta RPns flickvän dö på sorgliga sätt. Eller jo... men nej, men jo. Äsch... :gremsuck:
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Haha!

/Han som hamnat i en period där han tror att allt det alla skriver ska tolkas humoristiskt
Det var faktist menat att tas med en stor spade salt, så i det här fallet så tolkade du det helt riktigt.
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Men problemet är att det sällan sköts rätt.
Jag har nästan bara dåliga erfarenheter av hur spelkompisars respektive blir ett störande moment i spelandet. De sämsta erfarenheterna har jag av tjejkompisar som skaffat kille. Det har i mina grupper i tre av fyra fall slutat med att tjejen lagt av efter minst ett halvår.

Det absolut jobbigaste är när de absolut skall vara närvarnade (vilket alltid verkar ske i förhållandets början). Är det något som stör rollspelande så är det en okänd person som sitter och blänger på en när man skall försöka leva sig in en fantasi. Inte nog med att man dömd och betygsatt på nördskalan av en främling, man vet dessutom att ens kompis framtida närvaro är på spel. Handen på hjärtat. Hur många rollspelskompisar har ni inte haft som förlorats till flickvänner och deras umgänge?

Varende gång någons respektive (som alla inte känner riktigt) så blir stämningen helt annan. Alla blir mer avvaktande, särskilt den där vanligtvis störtsköna yberdorken man har i sin grupp som inte vågar säga flaska så fort någon okänd är inom hörradie.

Vet inte. Alla mina rspektive har ogillat mitt rollspelande. Det är inte lätt att hitta någon som faktiskt gillar sånt socialt självmord som rollspelande faktiskt innebär för 80% av befolkningen. Att jag är kille och hetero förbättrar självklart inte oddsen i rollspelsvärlden.

Vet inte var jag vill komma. Att gå i celibat är inte något alternativ för mig och jag rekomenderar det knappast heller eftersom såna personer brukar sluta med 10 katter och dålig kroppsodör..........

Gissa om jag har för lite att göra som skrev det här inlägget. Tror jag behöver en tjej..........
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Att jag är kille och hetero förbättrar självklart inte oddsen i rollspelsvärlden."

Så om du varit tjej och homo så hade alltså spelandet varit en fest och du varit drottning av rollspel? :gremlaugh:
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Fortplantning & Genetik

Om vi genomför denna idé, hur ska vi då få nya rollspelare??? Kloning kanske? :gremconfused: Rollspelare måste ju också föröka sig.

Blir det någon form av steril halvnörd/mula om man korsar en icke-rollspelare med en rollspelare eller sitter rollspelandet i en specifik gen? Är denna gen i så fall recessiv eller dominant?

Vad mycket frågor det blev helt plötsligt...
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Hmm, känner så väl igen situationen. Det är en totalt mördare för rollspelandet som du säger. Enda lösningen jag hittat är att ha spelare som har lika stor avsaknad av "liv" så att säga som jag själv har.
Det jag sedan kan konstatera är att denna sista del blir lättare med åldern, då de som inte har en hjärtevän allt mindre verkar eftersträva det, och finner sig i situationen. De får då plötsligt mycket mer tid för "seriösa" sysslor som rollspel etc... :gremlaugh:
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Fortplantning & Genetik

Som tur är så är inte rollspelare en separat art, så just det där problemet behöver vi inte oroa oss för. Vi får helt enkelt införa någon sorts ritual där åldrande rollspelare fångar in unga människor och skolar (indoktrinerar) dem till att bli rollspelare. Och vi måste givetvis baka in en stark motvilja gentemot romans och fortplantning i "skolningen".

Sådär, det här börjar ju arta sig. Nu har vi till och med börjat hamra ut detaljerna i den nya ordningen i leden av rollspelare..
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Ingen fara, återväxten är säkrad …

Jag har ju dragit mitt strå till stacken genom att egenhändigt (eller, ja, lite hjälp fick jag ju) tillverka nya rollspelare. Detta gäller även Oldtimer och Brior.

Mina söner utsattes först för passivt rollspelande och ständig exponering av coola rollspelsböcker under tio års tid. Till sist frågade de själva om de kunde få spela. Nu (två år senare) pluggar de D&D Basic Game för att kunna spelleda sina kompisar.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Smått ironiskt inlägg :gremgrin:, men jag håller med om att det du tar upp kan vara ett problem ibland.

Det kampanjstörande momentet är, enligt min egen blygsamma uppfattning, inte att en spelare har pojk/flickvän. Problemen uppstår först när spelaren ifråga inte klarar av att organisera sitt liv.

Det är inga problem att ta sig tid till spel en eller två gånger i veckan samtidigt som man har ett sunt förhållande med någon från det motsatta könet. Jag hade nog inte trott på att det finns personer som inte reder ut detta om jag inte hade sett det hända flera gånger.

Gordeg
 

Robert Ek

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
37
Location
Sthlm
Det här är ett stort problem. I vår grupp har vi en ganska amorös typ (kille) som kastar sig in i förhållanden ett par månader i taget, grälar typ hela tiden och så tar det slut. Den här mellanperioden är helt underbar, plötsligt ringer han och vill spela och allt kan rulla på som vanligt. Men till slut träffar han någon ny. Dessutom har han förkärlek för kvinnor som jag skulle kalla dominanta, enda gångerna man får träffa honom är när hans tjej är upptagen med något annat. Annars ska han vara hemma och fila fötterna på henne, eller nåt.

Själv har jag en förstående fru, mitt sporadiska spelande beror mer på ungar, jobb (och personen nämnd ovan). Däremot har jag märkt en ganska knäpp sak, som jag tror gäller allmänt. Det är mer "okej" att jag åker till en stuga i skogen och super en helg, än att åka till samma stuga och spela rollspel. Fast det är väl mest samhället vi lever i.

Man får kanske satsa på nästa generation, som Dante. Min ädste son är bara tre men han diggar redan troll och riddare stenhårt. Fast man kommer nog få vara beredd på att höra "Farsan, du är mer barnslig än vad jag är", när han blir 16...

/Robert
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Ett fantastiskt förslag, bifall ges på alla punkter! :gremlaugh:

Men skämt åsido, det är verkligen skillnad på flick och pojkvänner, det är just de "dominanta" som är problemet; till yttermera visso tenderar just de att bli oerhört fasta förhållanden / giftermål, det är dessvärre min erfarenhet.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
"Farsan, du är mer barnslig än vad jag är"

Haha. Är det där något fel? Snarare något att aktivt eftersträva att få höra. :gremlaugh:
 
Top