Nekromanti Flexibla grundegenskaper.

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Detta har varit uppe förut, (av mig också..) men nu återkommer frågan, mer i detalj..

Jag har bestämt mig för att använda grundegenskaper (såsom smidighet, fysik osv) i mitt rollspel, och dessa ska vara flexibla, möjliga att förändra. Jag har nog blivit lite besatt på den här punkten /images/icons/wink.gif..
Först tänkte jag mig att grundegenskaperna skulle växa med färdigheterna, men då skulle dom ju bara växa på hela tiden, inget som jag är så inställd på. Dessutom är det svårt att balansera eftersom det finns så få fysik- (styrka och kondition) -baserade färdigheter, t. ex.

Iallafall, nu hade jag tänkt mig att grundegenskapsvärdena symboliserar hur mycket man tränar sina attribut. Någon som har hög fysik använder den ofta, osv.. (Man behöver för övrigt träna "intelligens" också.)

Alltså, grundegenskaperna är då en spegel av rollpersonens vardagsliv. Om man vill bränna en halvtimma varje dag till att styrketräna så får man efter någon månad eller så ett plus -Däremot får man mindre tid över för sitt yrke = mindre pengar, och det kanske ska kräva ett viljestyrketest också.. Ju högre en färdighet ligger, desto effektivare är det att använda den regelbundet, ur "form"-perspektiv. En snickare som snickrar varje dag med "16" i sitt hantverk har högre finmotorik än en snickare som har "11". Detta innebär ju också förstås att grundegenskaperna kan stiga "hela tiden", men det är ju ett mycket mindre problem här, kanske inte ett problem alls..

Hur ska jag då balansera det här? Hur ska detta symboliseras på ett smidigt sätt? Observera att jag inte tänkt mig att händelser i äventyr ska kunna påverka ens form, bara regelbunden träning.. (Fast detta kan ju förstås också dyka upp inom träningen.) Man kan inte sjunka i färdighetsvärden, men man kan däremot sjunka i grundegenskaper, vilket indirekt kan påverka färdigheterna.. Där är också en fråga: När ska man sänka grundegenskaper? När man tar sig mer tid åt någonting måste man ju förstås ta tid från någon annan aktivitet..

Tacksam för svar -Arvidos postar rollspelsmakarinlägg igen!
Finally I've found that I.. Belong here.. -Depeche Mode. /images/icons/smile.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Jag har själv brottats med problemet hur man ska glömma färdigheter.. Regler som "Du får -1 efter × månader" är rätt svårt att hålla reda på eftersom man har rätt många färdigheter att hålla reda på..

Du kan ha löst det på ett smidigare sätt i.o.m. att grundegenskaperna kan höjs och sänks relativt fritt (efter vad jag förstått) i ditt rollspel.. Om du delar upp färdigheterna efter grundegenskaperna på rollformuläret så kan du ha att om ingen färdighet har använts, som baseras på en grundegenskap, inom loppet av ××× så sänks grundegenskapen med ett snäpp.. Sänks den tillräckligt mycket ger den minus på alla färdigheter som baseras på grundegenskapen..

En klumpig lösning, men det är en lösning.. Fungerar väl inte så jättebra om färdigheterna baseras på flera grundegenskaper..
Vet inte om jag förstod din fråga rätt..

/[color:448800]Han</font color=448800> som antar Arvidos har satt färdighetsskalan från 1 till 20+
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Gamla Western hade ett system som fungerade ungefär så, även om grundegenskaperna inte var direkt länkade.

En sak som jag funderat på är att göra ett system där man slår fram en "egenskapspotential" för ett (ganska stort) antal "grundegenskaper".

Därefter skulle man köpa "normala" grundegenskaper (STY, SMI, what-have-you) och färdigheter till en kostnad baserad på egenskapspotentialerna.

Eftersom grundegenskaperna skulle fungera (ungefär) som färdigheter i det här systemet skulle ju färdighetsanvändning kunna ge "erfarenhet" (träning) i den grundegenskap som används.

(Hoppas jag lyckades skriva begripligt...)

/Henrik
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Om du använder ungefär samma skala på grundegenskaperna som du gör med färdigheterna (så som i Eon) så kan du uttrycka rollpersonens form rätt så lätt. Du låter grundegenskaperna vara flexibla och samtidigt agera som ett tak på hur högt du kan ha i chans att lyckas. Du kan fortfarande ha högre i en färdighet än i dess grundegenskap, men i sådana fall så används grundegenskapen eftersom den är lägre. Ett mått på rollpersonens form. Detta betyder att rollpersonens form är på topp ifall GEV:t är lika med eller högre än färdigheten. En formsvacka borde också vara lättare att återställa än att träna en grundegenskap högre än den någonsin varit, därför kan du låta "kostnaden" eller svårigheten vara lägre att träna upp GEV:t sålänge som en besläktad färdighet är högre.

När det gäller att minska grundegenskaper så kan du kanske kombinera det med ett åldringsslag? Denna åldring kan du kanske låta sätta igång redan vid 20 års ålder...det kvittar så länge som det finns olika svårigheter och att det blir svårare ju äldre man blir. För en 20-åring bör det vara en barnlek att behålla styrkan, medan det nästan är dömt att misslyckas för en 80-åring. Nåja, det är bara en tanke, fast det vore behändigt om du kunde kombinera grundegenskapssänkningen med åldringen på något sätt, så att man slipper att avbrytas av massa tärningsrull hela tiden.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Angående de de bättre grundegenskaperna kan man ju göra på det viset att man har olika "bonusar" för färdighetsvärden, som innebär att man lägger til en viss bonus (1/4 av färdigheten eller liknande) i situationer som relaterar till färdigheten eller i liknande situationer som man använder färdigheten. En krigare som är tränad i att använda sin yxa är inte bara tränad i att på ett smidigt sätt svinga yxan, utan också på att behålla lugnet i stridens hetta och på så vis kunna använda sin potential med yxan. Då kan "färdighetsbonusen" från färdigheten "Yxa" helt plötsligt användas för att hålla lugnet i en stressig situation, då detta är en lika viktig egenskap för en person som är tränad i yxa (inte lönt att man kan träffa hur bra som helst om man blir hysterisk så fort man ser fienden). Snickaren i ditt exempel kan använda sin bonus till en "Värdesätta"-färdighet, förutsatt att det handlar om trä, eller för allmänt finmotoriskt arbete liknande snickring.

Angående de försämradde grundegenskaperna kan du ju kika på Western. Där krävs att man håller sig i form (även om man där också kan tappa i färdigheter) om man har höga grundegenskaper och färdigheter (min rollperson, som genom sin höga Bildning fick en massa höga grundchanser, får nu hela tiden ont om erfarenhetspoäng då det mesta går åt till att upprätthålla sina färdighetsvärden). Om färdigheterna ska sänkas med grundegenskaperna kan man ju göra som i GURPS, där färdigheterna är direkt avhängiga grundegenskaperna (typ "Brawling 14 (Dexterity +3)"). Om grundegenskapen sjunker försvinner då också ett färdighetspoäng.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Om du delar upp färdigheterna efter grundegenskaperna på rollformuläret så kan du ha att om ingen färdighet har använts, som baseras på en grundegenskap, inom loppet av ××× så sänks grundegenskapen med ett snäpp.. Sänks den tillräckligt mycket ger den minus på alla färdigheter som baseras på grundegenskapen..

Nja, jag tycker det blir lite äcklig bokföring.. Tanken är att sån här träning gör man i allmänhet inte i äventyr, utan som rutin utanför dom.. På detta sätt så är grundegenskaperna rätt stabila ändå, och ändras inte förrän rollpersonen bestämmer sig för att ändra sin rutin.

Kanske jag skulle ha någon sorts "vardags-poäng"? Spelaren har ett visst antal poäng att dela ut på olika grundegenskaper.. Och om han börjar styrketräna mer så kanske han får mindre tid över för att sticka = träna finmotorik.

Jag tänkte mig såhär: Man väljer ut ungefär ur ens arbetsliv ser ut.. Om man använder grovsnickar-färdigheten varje vardag, och man har 13 (Ja, det är 1-20 skala.) så får man t. ex "13" att dela ut på Fysik Vighet och Finmotorik, grovsnickar-färdigheter..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Därefter skulle man köpa "normala" grundegenskaper (STY, SMI, what-have-you) och färdigheter till en kostnad baserad på egenskapspotentialerna.

Eftersom grundegenskaperna skulle fungera (ungefär) som färdigheter i det här systemet skulle ju färdighetsanvändning kunna ge "erfarenhet" (träning) i den grundegenskap som används.



Det lät ju också rätt smart, även om det inte var den lösningen jag var ute efter.. Jag tänker inte låta grundegenskaperna höjas/sänkas, utan snarare flyta runt och dela livsrum.. /images/icons/smile.gif Om du förstår vad jag menar. Lite mer management-style.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Du kan fortfarande ha högre i en färdighet än i dess grundegenskap, men i sådana fall så används grundegenskapen eftersom den är lägre. Ett mått på rollpersonens form. Detta betyder att rollpersonens form är på topp ifall GEV:t är lika med eller högre än färdigheten. En formsvacka borde också vara lättare att återställa än att träna en grundegenskap högre än den någonsin varit, därför kan du låta "kostnaden" eller svårigheten vara lägre att träna upp GEV:t sålänge som en besläktad färdighet är högre.

Det låter rätt bra, även om det låter lite "blockigt" att färdighetschansen bara förändras när den går över en viss gräns, och man kan aldrig ha högre färdighet än grundegenskap även om man är extrem-mästaren.. Fast vem vet, det kanske är mer rimligt? Jag har även funderat på att lägga ihop grundegenskap och färdighet vid färdighetsslag för att simulera rp:ns "form". Man kan inte glömma färdigheter men man kan komma ur form..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Då kan "färdighetsbonusen" från färdigheten "Yxa" helt plötsligt användas för att hålla lugnet i en stressig situation, då detta är en lika viktig egenskap för en person som är tränad i yxa (inte lönt att man kan träffa hur bra som helst om man blir hysterisk så fort man ser fienden). Snickaren i ditt exempel kan använda sin bonus till en "Värdesätta"-färdighet, förutsatt att det handlar om trä, eller för allmänt finmotoriskt arbete liknande snickring.

Ouch, en jobbig situation, det där med "besläktade färdigheter.." Iallafall förr, när jag tänkte att färdigheternas höjningar skulle förbättra grundegenskaperna direkt, eftersom bonusar krånglade till det lite då.. Men nu kanske? Tja, det är möjligt..
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag har även funderat på att lägga ihop grundegenskap och färdighet vid färdighetsslag för att simulera rp:ns "form". Man kan inte glömma färdigheter men man kan komma ur form..

Jag fick för mig att du skulle med ett system liknandes Eon, det var därför jag flummade ihop det här för att ge dig lite inspiration /images/icons/laugh.gif

Jag föredrar själv systemet "tärning+grundegenskapsbonus+färdighetsvärde ska komma över svårighetsgraden", alltså d20 systemet och varianter på detta. Så jag tycker helt klart att du ska köra på det systemet.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Aha!

Jag tänker inte låta grundegenskaperna höjas/sänkas, utan snarare flyta runt och dela livsrum...Om du förstår vad jag menar. Lite mer management-style.

Ja, nu förstår jag nog hur du vill ha det iaf /images/icons/smile.gif

Du vill ha det lite mer som i Ultima Online eller? Fast att det gäller grundegenskaperna. Jag har själv inte spelat spelet...men jag har kollat på. Där kan man träna upp sina färdigheter till en viss gräns (till en viss summa om man räknar ihop alla färdighetssnäppen), och tillslut så måste man sakta glömma bort färdigheter för att kunna nå högre i andra.

Du kan ju göra så att att den sammanlagda summan för grundegenskaperna som rollpersoner börjar med är deras kapacitet, och ifall de ska öka en grundegenskap genom träning så måste han minska en annan (eller finns chansen att en annan minskar beroende på hur du vill ha det). Men vissa grundegenskaper ligger rätt nära varandra, det vill säga, det är inte så troligt att dessa minskar då man tränar upp en besläktad grundegenskap.

Så t.ex., tränar man upp sin styrka så kan man kanske inte minska ens fysik, utan man får minska en annan grundegenskap. Tränar man upp finmotoriken får man kanske inte sänka ens vilja(?) osv. Eller gör du så att det står fritt för spelaren att sänka vilket gev som helst till förmån för ett annat.

Tiden det tar att träna upp ett gev kan bero på grundegenskapen och hur högt du har i den. Det är bara ett par troliga lathundar som vi rollspelare älskar /images/icons/laugh.gif

Nu började jag flumma igen /images/icons/smile.gif men jag tror att jag ligger närmare vad du vill ha nu...eller?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Aha!

Så här hade jag tänkt mig det:
Man har en begränsad mängd "tid" att dela ut på olika sysslor. Om du väljer att snickra en viss tid, säg att du väljer snickra: 13 eller så, så kan du dela ut dessa poäng på fysik (styrka och uthållighet i grovsnickeri), vighet, finmotorik..

En simulering av hur din rollperson spenderar vardagen, men inte riktigt som i Ultima.. Vet inte om jag orkar förklara mer, om du verkligen är intresserad så.. /images/icons/smile.gif
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Aha!

Ok, då hajar jag...och det är lika bra för mig att lägga ner innan jag bevisar motsatsen /images/icons/laugh.gif

Jag kanske kan vara till mer hjälp nästa gång du har en undran /images/icons/smile.gif
 
Top