Nekromanti Flera Stridskonster

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Egentligen ja, eftersom det är två helt olika stridskonster. Det är ju skillnad på sparkteknikerna i exempelvis Karate och i Tae Kwon Do. Däremot kan jag tänka mig att i min kampanj låta folk behålla tidigare nivåer för att det inte ska bli alldeles för tokdyrt att skaffa sig coola stridskonster.
 

smagu

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
77
Location
Östersund
Nej, jag skulle låta honom börja att köpa från sparkteknik II
*ven om det är två olika stridskonster är sparkarna i grunden samma och man har stor nytta av en stridskonst om du skall lära dig en ny. Jämför med språk. Om du kan flera språk är det enklare att lära sig flera.

/Smagu
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Du har delvis rätt.

Det jag menar är dock att det kan vara ganska stor skillnad på två olika kampsporters tekniker. Vissa kampsporter ligger närmare varandra än andra, så man ska kanske avgöra från fall till fall. Därför tror jag att språk är en riktigt bra jämförelse. Man får det lättare med Italienskan om man lärt sig Franska tidigare, men det ger knappast något plus om man ger sig på Swahili.

Nu vet inte jag så där överdrivet mycket om just kampsporter, men jag har förstått så pass mycket att det är stor skillnad på de slagtekniker man lär sig i boxning och de man lär sig i Wing-Chun.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Du har delvis rätt.

Man får det lättare med Italienskan om man lärt sig Franska tidigare, men det ger knappast något plus om man ger sig på Swahili.
Det är faktiskt en riktigt bra jämförelse. När man lär sig franska och italienska får man dessutom med sin en grundläggande kurs i allmän grammatik och lingvistik. och den kommer du ha nytta av i swahilin också. Du har dessutom mycket att jämföra med och du lär dig snabbare.
kan du kung fu så har du lärt dig mer än bara speciella sparkar. kan du det bra kan du improvisera lite och vet hur man INTE ska göra. samma INTEN finns i karate och så...

Sen hur man ska lösa det regeltekniskt vet jag inte. men ingen av våra rollpersoner har haft mer än en stridskonst. Man väljer en från början och håller sig till den. det är väl lättast antar jag.

chrull
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Du har delvis rätt.

Att man kan ha samma tekniker i flera olika stridskonster gäller ju bara ett par tekniker(spark, slag, block). Så med de teknikerna kan man behålla sitt värde när man byter stridskonst Spark II i kung fu -> Spark II i karate. Eftersom man ändå lägger en hel del poäng(tid) på att få upp stridskonsten i en vettig nivå (12-13), så borde man ju ha lärt sig att konvertera sina sparkar till den nya stridskonsten. Andra tekniker är ofta speciella för just den stridskonsten man tränar så med dem så får man börja från början om man byter stridskonst.
 
Top