Nekromanti Flera skott i WoD, möjlig lösning :D

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Efter ett tags funderande har jag kommit på vad som kan vara en lösning på problement med att bara skjuta ett skott per runda (3 sekunder) i WoD (om man inte har den fighting stylen som är i Armory). Min idé är:

skott 1: Initiativ + 1t10
skott 2: Initiativ + 1t10 - (10-composure)
skott 3: Initiativ + 1t10 - ((10-composure)x2)
etc...

Exempel: Mikael har 6 i Initiativ och 3 i Composure. Han befinner sig i en eldstrid med en storvuxen... människa. Han slår sitt initiativ och får 15 (6+9). Hans första skott går på initiativ 15. Hans andra skott går då på 8 (15 - (10-3)) och hans tredje på 1 (15 - ((10-3)x2)).

Hoppas att ni fattar vad jag menar... skriv också vad ni tycker om denna lilla husregel...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Motfråga [ANT]

men detta innebär att det fjärdeskottet är lika lätt att träffa med som det första? :S

\Marcus som hade valt att göra en absurd diff ökning istället.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: Motfråga [ANT]

:gremlaugh: bra att du tog upp det, det har jag inte tänkt på... men snabb på att svara e du... men vad sägs om -1 på varje skott, kumultivt då, självklart...

//Emil "Kanturi" Nises, huh?
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Alltså, enklast vore väl att använda Autofire reglerna. "Short burst" på sidan 160 i WOD boken.

Det behöver inte vara mer avancerat än så.

/Honken
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Det behöver inte vara mer avancerat än så.
Så du är en såndär 'regelerhatare'? :gremlaugh: sånna tycker vi inte om :gremlaugh:

skoja bara :gremtongue:

hmm, ja, det kan ju funka, men jag älskar husregler... så min husregel gäller för mig :gremlaugh:

//Emil "Kanturi" Nises
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Re: Motfråga [ANT]

låter som en smart lösning.

men jag har grubblat lite mer på Initiativ. I fall med gevär funkar det skitbra med den mallen du har, men täcker den verkligen andra vapen, att tömma en revoler eller tom en pistol tar inte många sekunder, så jag undrar om det finns en snöbolls chans i helvetet att någon verkligen hinner reagera mellan första och andra skottet från en pistol.

hade jag utformat reglerna hade jag sagt att alla pistoler/revolvrar kan skjuta 4 skott i rundan, men att svårigheten ökar drastiskt för varje skott som avfyras. Hur drastiskt lämnar upp till var och en (egentligen för att jag inte kan nWoD :gremwink: )

\Marcus som tittar inom igen
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Motfråga [ANT]

men jag har grubblat lite mer på Initiativ. I fall med gevär funkar det skitbra med den mallen du har, men täcker den verkligen andra vapen, att tömma en revoler eller tom en pistol tar inte många sekunder, så jag undrar om det finns en snöbolls chans i helvetet att någon verkligen hinner reagera mellan första och andra skottet från en pistol.

hade jag utformat reglerna hade jag sagt att alla pistoler/revolvrar kan skjuta 4 skott i rundan, men att svårigheten ökar drastiskt för varje skott som avfyras. Hur drastiskt lämnar upp till var och en
Vad man skulle kunna göra är att man först bestämmer hur många skott per runda varje vapen normalt är kapabel till, allt beroende på mekanismtyp (halvautomat, cylinderrepeter, pumprepeter osv) och kaliber. Sedan säger man att man kan bättra på detta med valfritt antal skott (inom vissa begränsingar) mot ett kumelativt minus på träffchansen som gäller för alla avfyrningar denna rundan.

Eller så skiter man i det systemet och inför istället ett där man istället skjuter sitt första skott på sitt initiativvärde (eller vad det heter, jag kan inte WoD), sitt andra på ett lägre värde, sitt tredje på ett ännu lägre, osv tills man är nere på noll och inte får skjuta mer. Olika vapentypers snabbhet reflekteras i att olika vapen har olika antal initiativvärdesteg mellan sina avfyrningar; snabba har få medans långsammare har fler.

/Anders (spånar)
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: Motfråga [ANT]

I fall med gevär funkar det skitbra med den mallen du har, men täcker den verkligen andra vapen, att tömma en revoler eller tom en pistol tar inte många sekunder
Hmm, ja... det blir ett senare problem, jag tar min lösning så längde :gremlaugh:

Man kan ju senare byta ut siffran "10" mot något som passar just ett annat vapen. Kanske då ett gevär har 10, medans en revolver har 7 och en pistol har 8... men om man vill få det så bra som möjligt så ska man nog kunna lite mer om vapen än vad jag gör...

//Emil "Kanturi" Nises, det enda jag kan om vapen är det som visas på tv, och det kan man inte lita på alltid...
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Det ser ut som om det inte är någon nackdel att skjuta tre skott jämfört med ett. Ska det vara så?

Och eftersom det är mycket svårt att få ner någon på ett skott i WoD så kommer alla alltid att välja att skjuta många skott även om man inför ett riktigt initiativavdrag och då blir det som nu fast mer komplicerat.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Som jag skrivit innan så tycker jag att det är en onödig komplicering av reglerna. Jag har själv skjutit pistol också så jag vet att man inte skjuter några mängder med skott inom 3 sekunder med någon form av precision. De som är skickliga kan skicka iväg 2 skott i snabb följd med bibehållen precision annars ser rekylen till att du tappar siktet och andra (för att inte säga 3:e eller 4:e) är långt borta om du inte hinner kompensera för rekylen och siktar om, vilket tar någon sekund. But I digress.....

Det uppenbara att någon form av negativ modifikation på slagen för att man skjuter flera skott borde till annars är det som sagt *bara* fördelaktigt att fylla luften med bly.

Det andra, som kanske berörts, jag kommer på är att alla vapen är inte designade för att skjuta flera skott inom kort tidsrymd. Jag tänker på t.ex. jaktgevär som man måste göra mantelrörelse mellan varje skott (mantelrörelsen tar säkerligen 1 sekund, minst, i sig att utföra) vilket är ganska stor skillnad från en semi-autmatisk pistol.

Det tredje är just rekylen. Om du nu vill vara med verklighetstrogen så skulle jag skilja på att skjuta flera skott med en revolver, pistol, hagelgevär osv. Vapen med ordentlig rekyl borde ha högre diff-ökning per skott än ett med mindre rekyl.

Sen är jag generellt tveksam till om initiativet skall vara avgörande för hur många skott man får skjuta då det lägger väldigt stor vikt vid detta trait. Men speltester får väl utröna om det funkar för er. Min gissning är att spelare kommer maxa ut de traits som Initiativ går på och Merit:en Fast reflexes blir plötsligt ganska mer central :gremsmile:

C.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Min gissning är att spelare kommer maxa ut de traits som Initiativ går på och Merit:en Fast reflexes blir plötsligt ganska mer central
Som spelledare (du?) så kan man ju begränsa spelarna... göra så att dom inte får välja "Fast Reflexes" om dom inte har en riktigt bra anledning ("Min pappa var stålmannen" t.ex.)...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
I din situation skulle jag anstränga mig lite för att få bort multiplikationen från formeln.

Gordeg
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Som spelledare (du?) så kan man ju begränsa spelarna... göra så att dom inte får välja "Fast Reflexes" om dom inte har en riktigt bra anledning ("Min pappa var stålmannen" t.ex.)...
Ja, om ända möjligheten att få Fast Reflexes är att ens pappa är en seriefigur så ter det sig som en svår Merit att lägga vantarna på. Annars har jag svårt att se hur du skall neka en RP att ta en Merit om han nu har en hyfsad förklaring. Och hur hård kan du som SL vara vad det gäller Fast Reflexes? Vilken form av motivation skall du kräva? :gremwink:

C.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Om man har ett yrka där det inte är så konstigt att man har snabba reflexer så kan denne ju ha det, om han typ e revolverman :)P) eller squash-spelare eller nåt sånt... eller så 'bannar' du meriten helt eftersom att den blir så bra med denna husregel, eller så kan du försöka modda den lite...

//Emil "Kanturi" Nises, kommer nu inte ihåg riktigt vad 'Fast Reflexes' gjorde...
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Fast reflexes ger bonus till Initiativ rakt av. Och eftersom Initiativ med din husregel är direkt avgörande för antalet handlingar man får så ser jag den som ett trait som blir mer centralt i spelet.

Själv kommer jag inte köra att spelare generellt har denna möjlighet att dela upp handlingar då jag har dåliga erfarenheter av det från gamla WoD där striderna kunde bli väldigt långdragna och spelarna få alltför många attacker per runda.

C.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Har du testat några av de varianter jag skrev om i tråden nedan?
 

Palp

Veteran
Joined
28 Apr 2006
Messages
1
Annars kan du ju göra som i gammla WOD..där du fick - för totalt antal skot du dkulle skjuta..därefter -1 per skot utöver första..altså om du ska skjuta
2 skott
-2,-3
3 skott
-3,-4,-5
4 skott
-4,-5,--6,-7
skooten utöver det första kom sist i rundan..efter att alla andra hadde handlat..om inte de ochså gjorde flera handlingar..eller sparade sina för att ducka...det vart riktigt jobbigt att hålla reda på allt.

dessutom så behöver en runda och ett tärningsslag inte vara bara ett skott..det representerar 3 sekunders strid där man antas försöka göra så mycket skada som man kan. Personligen tycker jag dock att reglerna är bra som de är...+3 för autofire mot 1 mål med möjlighet att skjuta på flera olika..att skjuta många skott i en eldstrid snabbt är oftast en dålig ide och används mest bara för "supressive fire" altså att få motståndaren att ducka, eftersom träffsäkerheten går ner riktigt ordentligt.
 
Top