Flera rollpersoner per spelare

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Är det någon som har kört med flera RP/spelare i sina spel nyligen? Har det fungerat bra eller mindre bra?

Finns en risk att vi blir få spelare i nästa spel och jag klurar på att låta spelarna köra 2 RP för att fylla ut äventyrargruppen. Spelarna kan ha en ordinarie RP och en "biroll" i stället för en massa SLP för mig att hålla reda på.

Med fåtal spelare finns ju även tiden att låta spelarna växla mellan sina RP och även dela upp dem i två grupper vid behov.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jo jag har spelat i några olika spel där vi gjort så. I något fall har det handlat om att ha flera rp för att kampanjen förgrenat sig i några parallella spår på olika platser. Men i vissa spel (vanligtvis osr) har rp med sig underhuggare, vilka i praktiken funkar som en slags birollpersoner med färre stats och inte så mycket plats i rampljuset.
 
  • Like
Reactions: PAX

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag har försökt testa det ett par gånger utan någon vidare framgång (eller det beror på vad man vill ha ut så klart). Men min tanke var att få lite mer dynamik kring RPnas interaktioner med varandra och spelvärlden och kanske att gruppen av RP skulle blandas runt beroende på kontexten i vad de gjorde just då. Men, som sagt, det blev så där. Mina spelare fortsatte köra hårt på det de såg som sin #1 och behandlade de andra som SLP som rätt konsekvent fick stå i bakgrunden. Det var liksom ingen som sa "det har passet vill jag spela den här RPn istället". (Och det senaste försöket var i Mutant År noll och jag tycker fortfarande Arken vore en väldigt bra miljö att göra det i.)

Sen skadade det väl inte heller kampanjen direkt - så jag ser kanske inga uppenbara nackdelar med det ut mitt perspektiv som SL. Men jag skulle nog ha en mer grundligt försnack i spelgruppen om vad vi vill ha ut av det innan jag ser någon större anledning att ta upp det igen.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Vi har använt flera rollpersoner ibland, dels för att fylla ut om det är många spelare borta vid något tillfälle, dels för att snabbt kunna fortsätta om olyckan är framme med en av spelarens rollpersoner. Men precis som för @Bifur blir det i huvudsak spel med den ursprungliga rollpersonen och den alternativa rollpersonen glöms ofta bort.
 
  • Like
Reactions: PAX

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Har inte kört planerat att varje spelare haft flera rollpersoner i samma grupp, men den kampanj vi kör i "Tianxia: Blod, Jade & Silk" Där har varje spelare sammanlagt 6 rollpersoner, men de är utrspridda på 5 olika ställen.

Det finns ju spel som är gjorda för att du skall ha mer än en rollperson och växla mellan dem i olika läget. "Ars Magica" och "Good Society" är de jag kommer på på rak arm. Fast då är de ju av olika dignitet.

Vet att för länge sedan när vi spelade Call of Cthulhu, så hade en av spelarna ett par olika rollpersoner samtidigt. Den ene var en råbarkad typ som hade blivit galen, och var formellt sett inlagd på hispan, så han körde sin nya rollperson (en vän kvinnlig författarinna), och sedan dök galningen upp, samt även en annan rollperson (en präst) han hade haft i ett annat läge. så han fick hålla på och växla mellan 3helt olika rollpersoner i den scenen. Spelledaren hade gett honom en del info. ;)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: PAX

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
I den kampanj där jag hade många rollpersoner så var det också, som för flera andra i tråden, så att de generellt var utspridda – det var en megastor och lång superhjältekampanj där vi hade typ 5–10 fraktioner och de flesta av oss spelare hade minst en rollperson i varje fraktion. Vissa spelmöten spelade vi bara en enda grupp, andra spelmöten hoppade vi lite mellan flera. Vid riktigt massiva crossover-säsongsfinaler fick man kanske rentav spela alla sina rollpersoner under ett och samma möte, och där brukade de också kunna hamna i nya intressanta kombinationer med rollpersoner och SLP.er från andra grupper.

Det var väldigt intressant, tyckte jag, och funkade bra. Jag tror att jag skulle ha haft svårt att spela två eller flera rollpersoner i samma grupp utan att den ene skulle bli något slags B-karaktär, men om de är geografiskt utspridda och bara en i taget har fokus så blir det bättre.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Vi har det i min RuneQuest-kampanj, där de äldre är viktigare socialt men också vanligen stannar hemma på gården, eller en rollperson är upptagen med sin shaman-träning. Vanligen bara en åt gången per spelare, dock, och de som inte vill behöver inte.
 
  • Like
Reactions: PAX

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vi har från och till kört med flera karaktärer per person i gruppen av olika anledningar . Det kan ha varit för att fylla ut gruppen eller det kan ha varit på grund av att en karaktär som deltagit i en kampanj under en längre tids spelare hoppar av kampanjen och då tar en annan spelare i gruppen över den karaktären .

Jag har mest sett negativa effekter av det i form av att spelaren/spelarna som kör med 2 karaktärer har för att använda mmorpg termer gjort den ena karaktären till sin main och den andra till sin alt och dom tenderar att fokusera på sin mains driv och story arc osv så att alt-karaktären hamnar i skymundan , det rullas lite tärning för alt-karaktären i strid men i övrigt så följer den mest gruppen som en skugga .
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag har spelat en del funnels där man alltså börjar med kanske 4 level 0-rollpersoner per spelare. Sen dör dom som flugor och man har antingen en kvar som får bli level 1, eller (som vi gjorde) så ersätter man dom med nya level 0or. Precis som många andra sagt upplevde jag att en RP alltid blev favorit och dom andra fick vara lite biroller. Tills favoriten dog.

Jag har aldrig vad jag kan minnas varit med om att nån tagit en andra RP som advancement i tex Apocalypse World, men jag har lyssnat på en AP där det hänt. Jag tycker det verkar bli lite samma sak där faktiskt och oftast är den den gamla RPn som känns viktigare. Rätt naturligt då den har så mycket mer historia med sig.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag har spelat en del funnels där man alltså börjar med kanske 4 level 0-rollpersoner per spelare. Sen dör dom som flugor och man har antingen en kvar som får bli level 1, eller (som vi gjorde) så ersätter man dom med nya level 0or. Precis som många andra sagt upplevde jag att en RP alltid blev favorit och dom andra fick vara lite biroller. Tills favoriten dog.
Vad jag förstår var sådant här vanligt i proto-D&D. Applecline citerar någon vars rollperson överlevt två hela äventyr!!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Vi har ganska länge spelat en riddar-kampanj där alla har två rollpersoner, för många av oss är det så att en var huvudperson och den andra en biroll, men riktigt så är det inte längre sen vissa rollpersoner gått bort och ersatts åt olika håll. Jag har dock fortfarande kvar mina orginalfigurer som är en (helig) riddare och en legoknekt.

Skulle gärna göra det i andra kampanjer också, det är tex praktiskt att kunna dela på gruppen utan att dela upp spelarna.
 
  • Like
Reactions: PAX

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har för mig att det i regime diabolique är en regelmekanik att man spelar två karaktärer . Man spelar en musketör samtidigt som man spelar sin musketörs manservant men där blir det återigen så att dom två karaktärerna får en rangordning där musketören är den karaktär man lägger krut på medans manservant:en mest följer med som ett bihang . Det var längesen jag spelade regime diabolique så minns inte ens om det var så att man utvecklade manservant:en på samma sätt som en rp eller om det mest var här är lite stats sätt ut dom och sedan har hen skills som putsa värja och städa och laga mat osv .
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Har kört det i grottröjande 5e och haft skitkul med det. 2 eller till och med 3 RP per person, med en huvudroll och övriga som biroller. Birollerna samlade snabbt på sig sin egen personlighet och sina egna mannerismer (kommer inte glömma munken med dödsdrift (låg HP och var lite för mkt i melee range), eller krigaren som blev mer och mer förtjust i armborstet som gav psychic damage om man missade, mmm masochism!).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har kört det i grottröjande 5e och haft skitkul med det. 2 eller till och med 3 RP per person, med en huvudroll och övriga som biroller. Birollerna samlade snabbt på sig sin egen personlighet och sina egna mannerismer (kommer inte glömma munken med dödsdrift (låg HP och var lite för mkt i melee range), eller krigaren som blev mer och mer förtjust i armborstet som gav psychic damage om man missade, mmm masochism!).
Något som blev lite av en klassiker när det kom till DnD överlag i ungdomen var att ingen ville spela healer så det drogs mer eller mindre lott om vem som skulle vara healer och den personen som förlorade fick spela två karaktärer sin Main och sedan healern som mer eller mindre följde med gruppen som en healbot
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Jag har kört det i ett par grupper jag spellett. En kampanj körde alla spelare 4 karaktärer från olika grupperingar. Det funkade sisådär, två spelare var mer besatta av att vinna så de gjorde aldrig något negativt emot sina huvudkaraktärer medan de mer seriösa spelarna kunde intrigera emot sig själv för att driva storyn frammåt.

I min evighetskampanj, Carapaleakampanjen, så har de flesta spelare flera karaktärer som de kan välja mellan inför äventyr. Det funkar bra förutom en mer oseriös spelare som gjort typ 10 karaktärer och den ena mer absurd än den andra i hans eviga jakt på en odödlig karaktär.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Vad jag förstår var sådant här vanligt i proto-D&D. Applecline citerar någon vars rollperson överlevt två hela äventyr!!
Jag såg det först i Dungeon Crawl Classics och sen i Funnel World. Tanken i båda dom är att man ska köra ett äventyr och sen levla upp med en RP som överlevt och spela vidare med den.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag såg det först i Dungeon Crawl Classics och sen i Funnel World. Tanken i båda dom är att man ska köra ett äventyr och sen levla upp med en RP som överlevt och spela vidare med den.
Finns med som tips i COC 5:th ed också, tror jag. Typ " är det många trådar att dra i och få spelare kan det vara bra att de har två rollisar var, så de kan undersöka flera spår samtidigt"
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Finns med som tips i COC 5:th ed också, tror jag. Typ " är det många trådar att dra i och få spelare kan det vara bra att de har två rollisar var, så de kan undersöka flera spår samtidigt"
Aha, men det låter som en annan sak än en funnel där man kör med en massa level 0-rollpersoner som ska dö lätt. Med CoC vet man aldrig å andra sidan. Inte supersvårt att dö om man vill spela så.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Aha, men det låter som en annan sak än en funnel där man kör med en massa level 0-rollpersoner som ska dö lätt. Med CoC vet man aldrig å andra sidan. Inte supersvårt att dö om man vill spela så.
Men tråden handlar ju specifikt om att ha fler RP för att fylla ut gruppen, eftersom spelarna är för få. Att rollpersonerna ska dö är ju väldigt kontraproduktivt.
 
  • Like
Reactions: PAX
Top