Flera bilder + skärmarkeringar

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Så, jag har ett gäng bilder som jag vill printa på ett stort ark, jag vet att det finns program för att foga samman bilder och automatiskt skapa skärmarkeringar för att printa och enkelt kunna skära ut dem, men vad tusan heter de? Kallas de något speciellt? Och vad finns det för osx att kolla på för det?

Alternativt får jag skapa det för hand med något från affinity, men hoppades slippa det.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Trim marks kallas de i Illustrator iallafall.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Så, jag har ett gäng bilder som jag vill printa på ett stort ark, jag vet att det finns program för att foga samman bilder och automatiskt skapa skärmarkeringar för att printa och enkelt kunna skära ut dem, men vad tusan heter de? Kallas de något speciellt? Och vad finns det för osx att kolla på för det?

Alternativt får jag skapa det för hand med något från affinity, men hoppades slippa det.
Jag hittade ett program som verkar skapa ”contact sheets” (vad kallas det på svenska?) automatiskt av alla bilder i en mapp. Om det lägger till skärmarkeringar vet jag inte.

https://www.rlvision.com/snap2img/about.php
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Jag hittade ett program som verkar skapa ”contact sheets” (vad kallas det på svenska?) automatiskt av alla bilder i en mapp. Om det lägger till skärmarkeringar vet jag inte.

https://www.rlvision.com/snap2img/about.php
Kontaktkarta har jag för mig det kallas på svenska.

Inte riktigt vad jag är ute efter då dessa skalar om bilderna och skapar kontaktkartan. Jag vill alltså behålla ursprungliga storleken, att den arrangerar bilderna utifrån storlek för att maxa mängd bilder per utskrivet blad. Skärmarkeringarna för att jag sen behöver skära ner alla bilderna efter att de printats. Tänk spelkort, brädspelsmarker i digital form som man vill trycka ihop på några papper och printa.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Aha, då förstår jag. Vissa skrivare, typ Canon Pixma, skickar nog med något åt det hållet. Jag gör sånt manuellt i InDesign/Affinity Publisher, men det tar ju lite tid att lägga upp även om man gör en mallsida.
 
Top