Nekromanti Flera armar

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
En sak som jag funderat på ganska mycket är hur det fungerar att ha flera armar (och andra kroppsdelar med för den delen); såväl jordbesten som sagitauren har ju fyra armar, och det är ju möjligt att fästa såväl armar som Ravaliel-vet-vad på vandöda innan man reanimerar dem, så hur påverkar detta i strider?

Borde man få extra attacker, eller blir det bara lättare att greppa och hålla fast folk? Det måste ju finnas någon annan anledning att varelser skaffat sig flera armar än att det kan vara praktiskt att ha ett par i reserv när det kommer äventyrare med stora huggvapen som känner för att samla lite jordbestarmar som souvenir...
 

Dibuk

Veteran
Joined
3 Mar 2004
Messages
38
Location
Stockholm
En av fördelarna med flera armar är iallfall att man kan ha flera 2H vapen :gremlaugh:

Jag skulle iallfall säga at man får flera attacker i en strid utan ökad svårighet och om man blir greppad av en med flera armar så borde det vara svårare at komma ut ur greppet om varelsen använder alla sina armar till att greppa

Varelser med flera ben får ju ändrat uträkning till bärförmåga och förflyttning

Kan inte komma på att det finns andra kroppsdelar som man skulle få fördel av om man hadde fler av dom
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag skulle iallfall säga at man får flera attacker i en strid utan ökad svårighet och om man blir greppad av en med flera armar så borde det vara svårare at komma ut ur greppet om varelsen använder alla sina armar till att greppa
Det låter ju ungefär som det jag funderade på; har du några förslag på hur många attacker man får med fyra armar? Två armar ger ju en attack, så kanske dubbelt så många? Eller har man ändå bara en "primärhand", vilket gör att det inte blir effektivare alls?

Lite krångligt att veta utan praktisk erfarenhet... hur många hänger på och gör en tolvarmad zombie? :gremwink:

Kan inte komma på att det finns andra kroppsdelar som man skulle få fördel av om man hadde fler av dom
Har du fler huvuden så dör du inte automatiskt om ett försvinner... (även om du knappast överlever den absurda mängd skada amputationen ger :gremwink:)
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Jag skulle räkna det som att man får en extra attack helt enkelt, eftersom man har två primärhandar, sen har man två handlingar på +Ob1T6, (Det vill säga en för varje "Fel hand")

Efter det blir det i alla fall så pass krångligt att man får +Ob1T6 på varje handling, skulle jag köra
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag har för mig att mannen bakom stridsystemet Marco Behrman (jag stavade det säkert galet som fan), skrivit någonstans att det spelar ingen roll hur många lemmar man har. Varje extra handling kostar ändå +Ob1T6.

Honken
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Man kan väl ha tvåhandsvapen och sköld samtidigt iallafall... Det e ju sjysst iallafall...
 

Fredrish

Veteran
Joined
16 Apr 2006
Messages
2
Location
Rävlanda
Om man nu skulle få lättare i strid då borde man vara ambi annars så kanske armarna kommer ivägen för varandra på något sätt i en stökig strid. För om du nu inte är ambi då kan du kanske bara t.ex använda 2 hö händer man vara skit dålig med vänstern, eller nått.... Ni fattar. :gremcrazy:
 

Grull

Veteran
Joined
18 Oct 2005
Messages
8
Location
Sthlm
Borde inte man få två extra handlingar för varje +Ob1T6 då?

Med två armar får man en grund handling.. sen +Ob1T6 per extra

Men med 4 armar säger vi att man får två grundhandlingar å +Ob1T6 per extra.. som då borde vara 2 istället för 1..


haha jösses, det där var ju helt oläsligt.. jag är väldigt bakis.. det är en bra ursäkt.. =)
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Jag har dålig koll på Eon reglerna...men en person med fyra armar skulle ha en mängd fördelar. I obeväpnad strid kan han med två armar hålla fast sin motståndares både armar medans han pucklar på honom. För att inte tala om kast och grepp som skulle kunna utföras om man har fler armar. Man skulle på ett effektivt också kunna göra två attacker presic samtidigt, två högerjabbar och sen två krokar. En annan aspekt blir ju också ovana att försvara sig mot någon som har fler armar. I och med när man tränat så utgår man alltid från att motståndaren bara har två armar.
En person med fyra ben kan sparka mycket hårdare med tanke på att han har betydligt bättre balans om han står på tre ben när han sparkar istället för bara ett.

Bara några tankar sådär på rak arm....
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
En person med fyra armar borde ju vara van vid att hantera sina fyra armar...eftersom det är naturligt för honom. Det är ju fortfarande en större fördel att ha två huvudhänder, oavsett om man är ambi eller inte.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Mycket vettiga synpunkter, och jag ska försöka komma ihåg det nästa gång jag slänger jordbestar på mina spelare :gremwink: Vad gäller ben har det väl mycket mer att göra med benens konstruktion; En häst och en flodhäst har ju ganska olika möjligheter till sparkande (hästsparkar gör ONT! (spöade en tirak så en gång också :gremwink:)

Ifall du undrade ger fyra ben även en högre Förflyttning och Bärförmåga :gremwink:
 
Top