Nekromanti FLER monster, djur och bestialiska folk

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Skogsrået.
Ofta har hon svans rävsvans, Hundsvans många alternative finns endel säger hon har bark istället för hud och andra säger att hennes rygg är ihålig.

Enligt myter så förför hon män med sina krafter suger livs krafterna ur dom.
Några av myterna säger OM du upptäcker att flickan du har sex med har en svans hugg fort av svansen då överlever du.
Och inte nog med det Skogsrået blir normal mäniska och lojal fru.
Men var på din vakt svansen kan växa ut igen och då blir hon ett monster.
Skogsrået finns ju redan i Eon, fast i en något mer originell tappning... (som ett vandrande själsätarträd som lockar till sig offer mha. hallucinogena feromoner, ifall någon undrar. Och de fungerar även på kvinnor.)

Annars är nog mer främmande monster från Afrika, Amerika och Asien (eller bara mindre monstermässigt utplundrade delar av Europa) en bra idé, eftersom de är mindre kända och därför har en riktigt "nyhetens behag" över sig; sidan med olika folksägensvarelser som det länkades till var mycket bra här, med förbehåll för att jag inte har gått igenom alla varelser där för att se om det fanns något riktigt häftigt.
 

Marhulken

Veteran
Joined
25 May 2008
Messages
36
Location
Stockholm
Re: Kummelgast - hur tänker du här?

Kummelgastar finns ju beskrivna i Tolkiens Bestiarium. Så då skulle man antagligen kunna säga att de är Åke Ohlmarks skapelser. :gremsmile:
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Kummelgast - hur tänker du här?

Bäckamonster:
Dessa monster lever mestadels djupt inne i mörka skogar vid djupa åar och det är delvis deras fel att myten om troll och broar finns till. De älskar mörker och rör sig så gott som aldrig ut i fullt dagsljus.

Ett bäckamonster är en svart, oljig inidivid som är ungefär i samma höjd som en människa, men mycket bredare och överväxt med mossa och slam. Deras ögon stora och helt gröna.

De ser utmärkt i mörker och tycks älska kött lika mycket som den svamp de annars äter.

De lever i samhällen om 10-50 individer.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Rakshasa

Rakshasa-myten är väldigt tacksam att forma en varelse av. Din beskrivning påminner till viss del om Tékumels mihálli, dessutom är de ju naturligtvis en superhäftig skurkras i D&D 3.5:



*dräggel*

Mig veterligen kan dessa ingenting om hamnskifte, samt är något vulgariserade på vanligt D&D-vis. I den ursprungliga rakshasa-myten beskrivs de inte specifikt som kattmänniskor (ibland har de istället fågelhuvuden), men väl som kannibaler (jääh!!) - och de kan vara ganska skräckinjagande ändå:



Det finns gott om unika rakshasor; likt den enorme och stygge Kumbhakarna och den godhjärtade Vibhishana (och vilka välsmakande namn sedan...) - något att ta fasta på?

Kanske har de på grund av egna kulturella preferenser, eller för att i sitt hemland kunna bli dyrkade som totem, valt kattformen som sitt utseende. I deras primordiala form kanske de var långt mer fasansfulla till sin skepnad (en hamn de återvänder till när de dör), men att de sedan dess funnit sig i rollen som stolta humanoida katthärskare så pass att de valt att behålla just den som sin. Deras "kattras" kan varierar med vilken personlighet de anser sig ha - hur vore det till exempel med en kvinnlig rakshasa som döljer sin sadism bakom det väna och stolta anletet hos en siameserkatt? (Vi behöver nödvändigtvis inte begränsa oss till de stora rovdjuren)

De har - i mitt huvud - en försmak för det makabra, och äter gärna upp "lägre" släkten. Är de odödliga? Möjligtvis. Deras matvanor kan vara en förklaring till deras långa livsspann, i alla fall. Därtill klär de sig naturligtvis i rustningar likt denna:



(Mer bilder på rustningar finns här)

Vi får även fundera ifrån vart de kommer ifrån - deras härkomst och bakgrund (jag har några förslag på lut) - samt vilken roll de spelar i ett större perspektiv (här krävs det att Kamorfernas nisch undviks i möjligaste mån, antar jag) - förutsatt, då, att min lilla påbyggnad tilltalar någon.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Spontant skulle jag vilja ha fler förhållandevis "normala" kreatur snarare än nya monster hämtade från mytologi eller andra fantasyverk. I Mitt Mundana har jag t.ex. tagit mig friheten att slänga in djur såsom "Aunuriskt bergslejon" som egentligen är panthera leo atrox från vår egen värld. Dinosaurier och humanoida, bloddrickande fladdermöss är också otroligt coolt, ge mig sånt.

För övrigt har jag aldrig fattat Eonmakarnas fetischism för vargar och vargliknande djur. Utöver vanliga vargar finns Ulvar, Vulfen, Varulvar, Mörkerhundar och de där skitfarliga vargarna som finns i Skugglandet. Ge er någon gång liksom, vargar är otroligt överskattade i fantasy.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Urtidens djurvärld är överlag proppfull av fantastiska kreationer som bara ber om att användas i rollspel. Så har jag också gjort vid massor av tillfällen, tillexempel i 'Västlanden':

Zhanerna har alltid varit ett ryttarfolk, och tog med sig massor av hästar från Tarkasstäppen. Ett parområden i Mûhad är utmärkta för hästuppfödning, och landet producerar mycket fina hästar, om än inte i nog stora antal för större export – man importerar faktiskt en del. Några hästar flydde till slätterna och högplatåerna för länge sedan, och där lever enstaka hjordar av vildhästar ännu. I Tabîmbergens dalgångar ses ibland Im’wada, Gryningshästen, en mycket speciell art som är tretåig, fläckig och extremt liten – knappt två fot hög. Den är naturligtvis fullständigt meningslös att tämja, och vissa mûhadinska lärda tror att den är ett av Himlens utkast till skapelsen innan den riktiga hästen tog form.
På Eumos torra stäpper tillhör de blodtörstiga svartsvinen och de så kallade Åskdjuren de mer anmärkningsvärda varelserna. Åskdjuren, som lever i stora hjordar i nordöst, är bepälsade, enorma noshörningar med en mankhöjd på uppemot åtta fot. Utöver storleken är deras mest framträdande drag de Y-formade, kluvna hornen på deras nosar.
Här är det givetvis något i stil med Hyracotherium resp Brontotherium som åsyftas.

Sedan är jag, uppenbarligen till skillnad från väldigt många andra, direkt glad i det faktum att det visat sig att dromaeosauriderna hade fjädrar. Jag har en särskild fascination för fåglar, särskilt primitiva, förhistoriska sådana, och kombinerat med min fetisch för dromaeosaurider...kan det ju inte gå fel. Liksom, så här borde deinonychus ('velociraptorerna') ha sett ut i Jurassic Park:



Tänk så awesome det hade varit. Mördarkalkoner från helvetet. Jag bara väntar på att hitta en ursäkt att använda dem i rollspel.

...och det är ju således inte en slump att den koolaste draken i mitt Mundana har fjädrar.

Innan människorna kom hade Nya Zeeland, på grund av sin extrema geografiska isolation, en fauna som nästan helt bestod av fåglar. Den var helt awesome. Gigantiska, vinglösa fåglar som Moa fyllde rollen som gräsätare fyllde i andra ekosystem, och jagades av apex predators som Haasts jätteörn. Hur jävla koolt som helst. Jag vill använda det förhållandet på Mundana på något sätt, en isolerad ö eller mindre kontinent vars hela fauna mer eller mindre består av aves. Mio-Enara eller Luberos kanske?

Och alla fantasyhav med självrespekt bör ju vara fulla av enorma broskfiskar, jättebläckfiskar, valar, svanödlor och annat sånt bös som fanns i de primordiala oceanerna i vår värld, givetvis lite fantasy-upphottat. Det, och Bloopen. Hav ska vara läskiga, väldiga och urtida. (Och relaterat till just det så filar jag på en Skugglandsartikel folk nog kommer uppskatta...)

Annars är kaskeloter gravt underskattade, det vet alla som läst 'Moby Dick'. Kaskeloter är typ det läskigaste som finns efter mumier, brännskador och harlequinbäbisar.

Ett statushusdjur i Mûhad, tänker jag mig, är den så kallade 'djävulstigern'. Detta är en korsning mellan en lejonhane och en gordisk snötigerhona som kan uppnå en storlek långt större än någon av föräldrarnas. Helt enkelt en upphottad variant av det koolaste djur som någonsin levt på jorden.

Och med det...

- Ymir, gillar isbörnar också
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
I unreservedly agree, comrade!
Åskdjuren kommer att bli ett välkommet tillskott till Mundanas fauna, själv hade jag också funderat på att slänga in Megatherium någonstans i Mitt Mundana men det kanske är överflödigt nu när det förutom Åskdjur redan finns Murvelbestar (och vanliga elefanter).
Anguiserna är naturligtvis befjädrade i Mitt Mundana och jag överväger seriöst att slänga in fåglar size kråka med vassa tänder istället för näbb och klor på vingarna i Menon-Aun á la Archaeopteryx.

Beträffande hav, enorma havslevande djur och havsmonster blev jag besviken att det inte stod mer om sånt i Sjöfarare & Pirater. En fetare bok om Mundanas havsvarelser och deras liv och leverne ser jag fram emot när väl S&P och Bestialiska Folk blir slutsåld.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
En fetare bok om Mundanas havsvarelser och deras liv och leverne ser jag fram emot när väl S&P och Bestialiska Folk blir slutsåld.
Den får du nog skriva själv om du vill ha den, tyvärr, med tanke på allt som faktiskt redan tillhör "grundmundana" som ännu inte har publicerats, men jättebläckfiskarna (som typ är Mundanas starkaste varelser...) borde ju komma upp i Vilddjur och bruksdjur när den väl kommer ut, och till den är det väl bara att skicka in havsdjur och hoppas att det nappar ^^
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
forntida monster

Ett annat forntida monster som man kan ta med i Eon är ju megalodon, den är lätt coolare än halkyonen från MiM.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Anguisen i mitt mundana har jag gjort delvis befjädrad. Med långa fjäderhängen längs armarna och en man/plym som står ut bak från huvudet mm. Används mycket för att imponera på andra individer osv.

Funderade på att införa två varelser som jag läste om i en vetenskaps tidning där forskare efter långt funderande skulle komma fram till hur och vilka djur som skulle finnas många miljoner år in i framtiden. Ett av djuren var var en slags elefantstor sköldpadda som levde på beta högt upp i träden med en gigantisk lång hals som den förlorat förmågan att dra in under sitt skal på ryggen. Den har alltså samma "nisch" i ekosystemtet som giraffer. Den andre kallad "Angel of death" är en köttätande fladdermus med ett vingspann på 3m som glidflyger långa sträckor och jagar högt uppe bland karga berg och slätter, likt kondorer.

Angående det där med 'djävulstigrar' så gissar jag att du läst på om Liger annars kanske du vill ta en titt där.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Den andre kallad "Angel of death" är en köttätande fladdermus med ett vingspann på 3m som glidflyger långa sträckor och jagar högt uppe bland karga berg och slätter, likt kondorer."

Hmm, me gusta - även om namnet får mig att tänka på en viss "doktor" i ett visst "läger" i nuvarande Polen.
Jag skulle seriöst kunna slopa lamiorna till förmån för fladdermusliknande vampyrer istället.

Angående hypotetiska framtida djurarter så har jag också hört talas om landlevande bläckfiskar - något som faktiskt nämns i uppslaget om Adasierna i Barbarboken. Hur ballt är inte det?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Angående hypotetiska framtida djurarter så har jag också hört talas om landlevande bläckfiskar - något som faktiskt nämns i uppslaget om Adasierna i Barbarboken. Hur ballt är inte det?
Det är bäst för Neogames att de har någon som skriver in den i kommande Vilddjur och bruksdjur, annars blir jag arg på dem :gremwink:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Jättar - inte bara stora och dumma

Du menar helt enkelt stora människor? det är vad jag har velat se som jättar ett bra tag också :gremlaugh:
 
Top