Nekromanti Fler kampanjer såsom Phandelver.

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,153
Jag har hört att Sunless Citadel ska vara både intressant och pedagogiskt, men har inte testat det själv. Det kommer att finnas med i Tales From The Yawning Portal, som släpps i april.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Sunless Citadel är mycket mer linjärt än Phandelver även om det har andra kvaliteer. Istället rekommenderar jag B4 The Lost City som jag tycker är helt fantastisk. Dom som skapade Lost Mines of Phandelver var också inspirerade av B10 Night's Dark Terror som tydligen ska vara liknande, men den har jag inte testat själv.

Eller, ja, skaffa den där Yawning Portal för det finns säkert nåt bra i den! White Plume Mountain om inte annat, eller så kanske Sunless Citadel faller på smaken trots allt!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mr&MrsTrolls;n224984 said:
Finns det fler nybörjar kampanjer som är lika tydliga som Phandelver?
Vad betyder "tydliga"?
Om ni menar tydliga instruktioner till en nybörjar-DM till DnD5 är Phandelver nog det enda äventyret.

Sunless Citadel är nybörjaräventyret till DnD3 och innehåller därför regler specifikt för DnD3 från år 2000.

B10 Night's Dark Terror är ett nybörjaräventyr i Basic-serien:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Dungeons_&_Dragons_modules#B
och innehåller därför regler specifikt för Basic DnD från 1980-talet.

Mitt tips är att ni väntar till april när boken Yawning Portal släpps.
Den innehåller flera äldre moduler som man konverterat till DnD5 och ett av de konverterade äventyren är just Sunless Citadel.
Med lite tur har de med "nybörjartips" i det konverterade Sunless Citadel - men det vet vi inte förrän de släpper Yawning Portal.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Mitt perspektiv är lite... I Tyranny of Dragons, Princes of the Apocalypse osv så drunknar spelledaren i text och virrig struktur. I PotA står dom olika platserna beskrivna på tre fyra olika ställen och det är bökigt att sätta ihop dom. (Exempelvis kan det stå en blurb om en viss by i "översiktskapitlet", en helt annan information om samma by i "vidare undersökningar"-kapitlet, och information om personerna i byn i "person"-kapitlet. Helt hopplöst.)


Jag älskar ju Lost Mine of Phandelver men även där kan det bli lite mycket, och jag gick igenom den med överstrykningspenna innan vi började. I B4 The Lost City är allt kort och koncist. "Ni kommer till ett rum. Det är ormar i rummet." Tack vad skönt!
 
Top