Nekromanti Fler kängor åt Tolkien...

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Jag är tillbaka med fler kängor åt vår kära Tolkien!

Först en från Aftonbladet.

Sen en från Expressen. Kanske lite mer riktad till de som gillar Tolkien. Dock ett bevis på vad som krävs för att bli krönikör: Att man är inskränkt och obildad!

En liten notis är att Susanne Ljung nyligen fick sparken från sin post som chefredaktör på Damernas värld

Liten fotnot: Jag har sett filmen och kan inte säga annat än: WOW! Detta betyder att jag inte på något sätt håller med krönikörerna
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Avundsjuka

Är det möjligtvis så att dessa personer känner sig lite anti-Ringen bara för att någon måste vara så? Är det inte dessa själar som är ensamma och känner sig osäkra?

Förövrigt så vill jag påminna er om Filmkrönikan 21.30 ikväll på SVT1. Reciension av Ringen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Den andra artikeln pratas det redan om så därför nämner jag inte den..

Kan väl hålla med om det han skriver.. Iaf tills "Midgård bygger på en utopisk idé: om...". Sedan blir det lite väl pretentiöst. Det folk kommer minnas är det de läst i slutet och det var om nazism.. Att han är doktorand i historia ger dessutom lite tyngd bakom hans ord...

Antar att Tolkien är påverkad av den tidens uppfattning när han skrev böckerna..

/[color:448800]Han</font color=448800> som är för dåligt påläst för att bemöta artikeln med argument
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Den ohistoriske historikern

Som du mycket riktigt skriver visar Susanne Ljung på ett mycket tydligt sätt att intolerans och okunskap är vad som räcker för att skriva en krönika, som dessutom är direkt förolämpande mot de åtskilliga människor i landet som gillar fantasy och spelar rollis.

Helt klart är David Tjeders artikel lite mer intressant, även om den naturligtvis är helt upp mot väggarna. Det säger väl kanske mer om vad som är kraven på att bli doktorand vid historiska institutionen vid Stockholms universitet. Doktorand eller inte så har Tjeder helt missat en av de mest väsentliga faktumen av det gäller Tolkien, nämligen att hela den världen i första hand måste sägas vara ett sagogods danat ur den brittiska sagotriniteten (dvs kombinationen av den keltiska, den angel-sachsiska och den nordiska sagotraditionen). Att den sedan må vara föråldrad är väl knappast något att förundras över eftersom spåren av en svunnen kultur följer med hela den sagotraditionen som ett brev på posten. Hur fanken kan man avkräva en tradition som danat Beowulf, Kung Artur, de irländska myterna kring 'Tuatha Dé Danaan', Snorre Sturlasons litterära arv, berättelserna om Cú Chulainns resor etc. rättning i det politisk korrekta ledet? Tolkien ska läsas som om man exempelvis läste någon av de irländska sagocyklarna. I annat fall läser man fel, och ifall man är riktigt insnöad på att allt som inte ger uttryck för vår moderna västerländska demokratiska kulturen bör rensas ut kan en dålig läsning av Tolkien leda till att man mitt i Tolkiens värld plötslig tro sig befinna sig i någon av Adolf Eichmanns sälla drömmar. Vansinnigt!
 

Preffect

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
26
Lite rasism innehåller böckerna allt.

Jag har läst böckerna fyra gånger tror jag och jag måste erkänna att man börjar fundera lite. Alverna och de höga människorna är vita och fagra och orcherna och människorna från haradrim svarta och smutsiga. Rasismen är ganska påtaglig (om jag minns rätt föddes Tolkien i sydafrika). Men, det ger jag blanka fan i. Jag tycker böckerna är till för att läsas som en saga. Att analysera allting är inte nyttigt.
mvh
Preffect
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Politisk korrekthet

Den politiska korrektheten, som lätt slår över i den intolerans den påstår sig vilja bekämpa, kan ta sig mer eller mindre löjliga uttryck. Den i mitt tycke löjligaste var för några år sedan, då brittiska feminister ville att pepparkaksgubbar skulle byta namn till det könsneutrala "pepparkakspersoner". /images/icons/shocked.gif

David Tjeder, om vilken man kan läsa (om man gör en sökning på nätet) att han ibland går omkring på Stockholms gator i kjol för att riva ner förutfattade meningar om manligt och kvinnligt, hör till de som är så progressiva att de tappat förmågan att förstå det som varit.

...tror jag ska käka lite jordpersoner med mjölk och socker nu... /images/icons/wink.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låt de hållas !

Jaja, låt de hållas.
Kan ju som sagt inte påstå att jag håller med vad de säger.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Politisk fjantighet

...hör till de som är så progressiva att de tappat förmågan att förstå det som varit.

Och fiktion...

...då brittiska feminister ville att pepparkaksgubbar skulle byta namn till det könsneutrala "pepparkakspersoner". /images/icons/shocked.gif

...tror jag ska käka lite jordpersoner med mjölk och socker nu... /images/icons/wink.gif


Kan bara säga: LOL! /images/icons/laugh.gif
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Lite rasism var det även på medeltiden allt

Men så var det också på medeltiden, och även till viss del idag...

Va fan tror du annars flera kungliga familjer runtom i Europa har blödarsjuka för

Incest incest, familjefest... /images/icons/blush.gif/images/icons/shocked.gif
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Re: Lite rasism var det även på medeltiden allt

Skillnaden är väl att i vår värld handlar rasism och alla därur springande ideologier om vanföreställningar medan det i Midgård faktiskt förhåller sig på så vis att somliga folkslag är högre stående än andra (jfr. High Men, som man kallar de gamla numenoranerna innan deras stam blandades upp med Midgårds infödda). Och ja, en fantasivärld får naturligtvis se ut hursomhelst. Men man kunde ju tänka sig en som inte kopierar vår erbarmliga världs etiska maktbalans och förvandlar våra omoderna västerländska fördomar om övriga världens befolkningar till fakta?

Inte för att jag gnäller, trots allt vore det tämligen poänglöst att klanka ned på en alltigenom fiktiv sagoberättelse, som det ju trots allt är. Men samtidigt tycker jag man gott kan vara medveten om förhållandena.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Exakt !

Du har rätt i att man inte ska analysera llt för mycket, för då så tor jag att man kan få allt här i värlen att bli mer eller mindre orätvist, rasistiskt osv.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Analysera mindre..

Du har rätt i att man inte ska analysera llt för mycket, för då så tor jag att man kan få allt här i värlen att bli mer eller mindre orätvist, rasistiskt osv.
 
Top