Nekromanti Fler frågor när man ändå är igång. Effekten ELD!

peobp

Veteran
Joined
20 Jan 2004
Messages
8
Skulle man kunna påstå att den kan läggas på eggen på ett vapen och på så sätt ha ett "brinnande" svärd tex?
Denna effekt i kombination med effekten "Bränna metall" borde se riktigt snygg ut. Förutom att göra ONT! *hehehe*
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Skulle man kunna påstå att den kan läggas på eggen på ett vapen och på så sätt ha ett "brinnande" svärd tex?"

Klart man kan. Tänk dock på att ditt vapen mår dåligt av att vara nära en eld så länge. Särskilt på högre magnituder när elden blir varmare och varmare.


/Naug
 

peobp

Veteran
Joined
20 Jan 2004
Messages
8
*myser*

Vad skall man med sin trogna vapensmed till om man inte kan elda litet på sina svärd?

Tänkte mest använda effekteriet för att imponera på den omagiska pöbeln :gremwink:
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Fler frågor när man ändå är igång. Effekten EL

Faktiskt, Naug, är detta något av en kluris.

Besvärjelsen Fiat flamma (och iof sig effekten Eld) skapar enligt beskrivningen ’en eldslåga som dansar på magikerns hand’. Den är ju bara magnitud 1, men där nämns inget om att magikerns hand skulle riskera brännskada öht, och då är varaktigheten ändå en minut.

Så, spontant verkar det som om effekten inte skadar det den läggs på, om magikerns syfte inte är att orsaka skada på personen/föremålet? :gremwink:


/Rax, vars RP för tillfället kämpar mot en tirak som bara inte vill DÖÖÖÖ! :gremmad:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
God poäng

"Besvärjelsen Fiat flamma (och iof sig effekten Eld) skapar enligt beskrivningen ’en eldslåga som dansar på magikerns hand’. Den är ju bara magnitud 1, men där nämns inget om att magikerns hand skulle riskera brännskada öht, och då är varaktigheten ändå en minut."

Det var som tusan. God poäng.

Tja, efter denna starka hänvisning till grundboken så kan vi väl bara konstatera att svärdet kommer att klara sig fin-fint.


/Naug, viker sig
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
det skulle göra grymt ont och vara snyggt men ett hugg och (bryt) når noll jag menar det blir varmt och stål smälter, jag har stått i smedjan och ja det går sönder!
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Problem med eld-vapen

Det kan vara svårt att bära runt på ett brinnande svärd/vapen, speciellt om det brinner hela tiden... Eller så kan man ju ha nån form av aktivator, såsom att den slås på/av när man drar/stoppar tillbaka den i skidan. Bara lite ideér... Kan ju va svårt att springa runt med ett svärd som brinner hela tiden... Tänk dig att du ska lämna ifrån dig det på en vapenfri bar, eller ställer ifrån dig det vid bordet :gremtongue:

Spelare 2: "Vad är det som luktar brännt?"
Spelare 1: "Inte vad jag"
SL: Det är ditt magiska svärd som tänt eld på värdshusgolvet :gremgrin:
Spelare 1: "Vafan då!"
Samtliga spelare lämnar smabbt värdshuset...
 

MarcelBongo

Veteran
Joined
8 Oct 2003
Messages
36
Location
Växjö
Überhård brinnande pinne.

Det var ju tur att det fungerar. Mys, mys..
Det hade dock ändå inte varit ett särskilt stort problem om det inte gjorde det för då skulle man kunna använda den där alkemiska processen, som jag inte kommer ihåg namnet på utan min fina bok (indestruktibilitet eller nåt), som gör föremålet ifråga oförstörbart. Då har man ju helt plötsligt ett............ lasersvärd? :gremtongue:

No-Vir, Grisodlaren från vidderna.
 

Saramol

Veteran
Joined
14 Oct 2003
Messages
11
Location
Linderöd, Skåne
Re: Überhård brinnande pinne.

Men... kan man inte skapa en alkemisk proces som gör att det blir oföstörbart för magi?? (Bara en fundering...)
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Überhård brinnande pinne.

Vad är poängen med det?
Det enda man åstadkommer är ett vapen som när det inte längre behövs är fullständigt omöjligt att göra sig av med.
Tänk er år 91871329161271. Mundana som vi känner det har upphört att existera och djupt nere i någon glömd bunker ligger, alternativt svävar i rymden, ett flera miljarder år gammalt svärd fortfarande och brinner. :gremtongue:
 

MarcelBongo

Veteran
Joined
8 Oct 2003
Messages
36
Location
Växjö
Re: Überhård brinnande pinne.

YOSH! Det vore kul.. Fast för att det skulle funka så måste man nog väva in typ en nomotropisk formel som jag inte har en aning om hur den skulle se ut. Dags att skapa lite nya effekter kanske.

Fråga: Hur lång tid tar det för en kvist att dö efter att man har brutit av den? Jag och en vän funderade nämligen på hur mycket roligt man skulle kunna ha med en oförstörbar pinne. (Fast nu kanske jag drar det här med alkemi lite väl långt?)

Men likväl, tänk er: De gigantiska stadsportarna börjar gnisslande sluta sig för att obevekligen stänga den tappra skaran äventyrare ute med den anstormande tirakhären tätt i hälarna. Men vafals! No-Vir 'Pinnsvingaren' slänger fram sin oförstörbara kvist mellan portarna! Våra vänner kastar sig in och i sista sekunden sluter sig porten bakom dem med en dov smäll........... Framför den utmattade skaran står nu dock en förgrymmad grupp stadsvakter och ser ungefär lika vildsinta ut som de nu synnerligen snopna tirakerna nyss gjorde. Attans bananer! :gremooo:


No-Vir, Pinnsvingaren från vidderna.
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Svar och nya ideer

Klart man kan, effekten förhindrar ju att BRYT förändras. Vilken borde göra det helt oförstöbart så länge inte någon avinstallerar effekten via alkemi.

Borde man inte kunna ta en typ pinne av stål. Och sen lägga typ värme/bränna metall på den(permanent/provisoriskt). För att fixa allt klart så lägger man valfritt antal magnituder Skärpa på pinnen, typ 4 eller fler, och vips så har man ett "lasersvärd" eller? hur funkar skärpa på skumma föremål som typ en pinne?
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Svar och nya ideer

Jag skulle inte vilja använda den pinnen.
Jag skulle bränna mig fördärvad.

Kanske om man kombinerade den med en isolerad oförstörbar stålhandske?
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Re: Svar och nya ideer

Då e vi två men hur kom vi in på det nu då? och varför skulle man ha en sådan pinne?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Svar och nya ideer

Den alkemiska processen gör INTE föremålet oförstörbart för magi. Magi skadar det som vanligt. Detta framgår tydligt av beskrivningen i M&M.

/Joel
 

Malkavvaklam

Veteran
Joined
26 Jun 2003
Messages
35
Location
Fbg
Re: Svar och nya ideer

Hmm, ni sitter och spånar på en oförstörbar pinne...
En mkt intressant idé... och lägger man då ned effekten skärpa på den oxå, då är det geast en ninja alá kobold...
ty vem räds väl någon med en vanlig pinne? :gremtongue:
Tänk så snopna dom skulle bli.

Tiggaren Ralph:"Kom an då, era svettiga buskhyenor"
Ondsint Tirak: "Hahaha, du har liten pinne. Ok, du slå först!"
Tiggaren Ralph tar sats, och klappar till tiraken rakt i hans fula tryne.
Ondsint Tirak: "Arggghh..............."

Hehehehe... tänk så pinsamt för den stackars, stackars "lilla" tiraken :gremelak:
 
Top