Nekromanti Fler feats åt folket!

FraterWilliam

Veteran
Joined
30 Oct 2003
Messages
19
Location
Stockholm
Rollpersoner får för få feats! När det nu finns så otroligt många feats att välja ibland så känns det lite synd att rollpersonerna bara ska få 1 feat vid lvl 1, 3 och sedan 1 per 3 levels efter lvl 3 (förutom extrafeaten för humans och bonusfeats för fighters och wizards). Liksom, feats är ju da shit i D20! Tanken är att fler feats skulle kunna göra valet av feats lite mer "avslappnat", man skulle kunna kosta på sig att välja några feats mer för känslans skull (t ex vissa feats som jag misstänker att inte många väljer, typ Endurance, men som man kan tycka att vissa karaktärer, t ex barbarians, rimligtvis borde införskaffa efter att ha äventyrat ett tag) eftersom man vet att det inte dröjer en evighet innan man får sin nästa feat. I min egen grupp har jag t ex märkt att spelare ogärna tar feats som ger bonus på skills eftersom de har så få feats och hellre vill välja ngt lite coolare.

Vad sägs om en feat var annan lvl efter lvl 1, dvs vid lvl 1,3,5,7 etc? (ett tag var jag lite lockad av att ge en feat VARJE lvl men det kanske blir lite väl mycket...)

En annan tänkbar lösning vore ju att låta spelare få bonusfeats i utbyte mot att de väljer passande nackdelar (flaws) under spelets gång? Typ dvärgkrigaren blir alkoholiserad, super sig ofta full när han ska hålla vakt eller är apfull dagen då gruppen ska lämna staden, etc, och som kompensation får han en bonusfeat? Senare i kampanjen skulle man även kunna bli av med vissa nackdelar genom att offra feats man annars skulle ha fått.

Vad tycker ni andra?

/Frater William (som är medveten om att detta kanske har diskuterats tidigare i tråden och att han i såna fall sparkar in redan öppna dörrar)
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Vad sägs om en feat var annan lvl efter lvl 1,
Hejsan!

Jag tycker i grunden att du har rätt, fler feats skulle vara väldigt kul, och om man har en spelgrupp som inte är för optande tror jag det skulle funka bra att slänga in några extra feats.

Som jag ser det skulle det få några av följande konsekvenser, jag försöker att inte lägga nått värde i detta utan mer reflektera utifrån vad jag kan tänka mig händer....

naturligtvis kan jag ha helt fel.... :gremlaugh:

1.

Flear feats gör att man kan trampa upp snabbare på featsträden, snabbare nå spring attack whirlwind attack o dyligt.

snabbare nå great cleave

bågfeats och dyligt.

Det betyder ju inte att det är nått fel med åtgärden.

2.

De som har som specialförmåga att få feats, fightern främst men även wizard, kommer inte bli lika unika om sin specialförmåga.

även en barbarian kan snabbt nå great cleave.

nu får ju fightern även dessa extrafeats men relationen feats för fighter / feats för barbarian blir

lägre än tidigare.... fightern blir mindre unik....

3.
man kan kvalificera sig för presigeklasser snabbare och enklare

--------------
--------------

men som sagt om din spelgrupp inte är för inriktad på optning så tror jag nog det kan bli kul och funka bra...

Om du genomför det så berätta hur det går.

lycka till

Bombu
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Nej, featsen är inte direkt balanserade mot varandra. Jämför t.ex Deceitful med Combat Reflexes. Det känns liksom inte som att de är till samma spel. (Om man nu spelar "by the book", "strategiskt" eller vad det nu var man får kalla det för utan att uppröra någon här. Jag har ju redan nämnt här att jag inte gör det, och många verkade tycka det är helt galet av mig.)

Flaws låter lite kul. Men hur skulle då t.ex. "Alcoholism" se ut för att vara värd lika mycket som Improved Initiative?

Kruxet med att dela ut fler feats är liksom helt enkelt att man måste modda motståndet också då. Och om man släpper helt fritt vilka feats spelarna får välja så måste man välja lika "smart" åt monstren antar jag.
 
G

Guest

Guest
En Ide, kanske inte bra, men trots allt en ide... Låt den som vill byta in en special Ability till en feat. Vissligen blir klasser som inte har så många special abilities lidande, men det är trots allt bara ett förslag...

Annars så rekommenderar jag Conans regler med Favored Class regeln, ger mer feats...

Ha det!
 

FraterWilliam

Veteran
Joined
30 Oct 2003
Messages
19
Location
Stockholm
Jepp, den idén har jag faktiskt använt mig av! :gremsmile: Vilket även kan skapa lite mer variation - jag menar, måste alla barbarians kunna rage, eller varenda rogue vara en jävel på sneak attack?

Hmm, har inte läst genom reglerna till conan så grundligt, ska ta en tid på de reglerna. Tack för tipset :gremsmile:

/Frater William
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag tror det är en bra och rolig idé. Som sagt, mer variation.

För övrigt borde barbarian vara en ras (Den lille rasbiologen i mig har talat!)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Om alla får fler feats kan det bli en del balansproblem som Bombu tog upp. Men det är också sant (som också nämnts i tråden) att alla feats inte nödvändigtvis är lika bra. Där vill jag förstås tillägga "...i alla kampanjer". Spelstilen och miljön är helt avgörande för hur användbara många feats blir. Dessutom: om kampanjerna t ex brukar sluta medan PC är under lvl 10 blir skillnaden bara 1 feat, och det borde inte obalansera särskilt mycket.

En tanke är att dela in alla feats i starka och svaga. Då och då får sedan spelarna välja svaga bonusfeats till sina karaktärer (kanske 1/4 levels, start på level 2). Men de får dessutom välja feats som vanligt var tredje level.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Medhåll. Man får för lite feats, särskilt med tanke på att feats är det främsta verktyget för att individualisera sin rollperson, och med tanke på alla de miljoner feats som går att hitta i varenda sourcebook.

Personligen hade jag uppskattat om hela systemet redan från början var designat för att ge feats en mer framträdande roll. Som det är nu så kan det bli lite svårt att bara slänga på rollpersonerna extra feats; CR-systemet blir uppfuckat och det finns säkert andra problem som kan uppstå. Men om man överväger att ge rollpersoner fler feats så tycker jag att man lika gärna kan ge ett feat varje level, eller åtminstone ha ett "två levels med feats, en level utan"-system.

/Kalle
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
En annan grej: Det finns många feats som man "måste ha" om man vill spela en viss typ av rollperson. En bågskytt klarar sig knappast utan "precise shot", till exempel. Om man vill öka friheten i feats-valet så skulle man kunna göra alla dylika feats automatiska för alla rollpersoner — in effect, ta bort regeln som säger att (för att fortsätta med precise shot-exemplet) man får en penalty om man skjuter in i en melee, osv.

/Kalle
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Ett förslag är att plocka en ide från Conan d20 angående "favoured class":

I stället för att ge XP-avdrag om man inte snällt håller alla klasser utom en balanserade, ge ett extra bonus-feat för varje 5 levlar man tar i sin favoured class. I fallet människa/halvalv räknas den basklass man har högst som favoured.

Det ger inte en gigantisk fördel, men gynnar att man faktiskt *blir* trollis som alv, och inte struntar i det eftersom man inte får några coola stat-bonusar åt det hållet.
 

Sigge

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
3
Location
Västerås
Du har i Unearthed Arcana en variant där man kan ta upp till två stycken "flaws" för att få motsvarande antal feats för detta.

Vidare så har dem(=UA) infört vapengrupper, vilket gör att man inte behöver offra ett speciellt feat för att ta ett exotic weapon. Som fighter får man Basic weapon + 4 vapengruppsfeat, då kan man t.ex. ta Heavy Blades + Exotic Weapons och kan då använda bastardsword i en hand utan minus.

Sedan kan DM avgöra att man kan "köpa" fler "flaws" under spelets gång för att få fler feats.
 

Sigge

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
3
Location
Västerås
Re: Välkommen hit, Sigge! :-) [NT]

Tack!

Jag ska försöka förpes ... förgylla tillvaron här så bra som möjligt :gremsmile:
 
Top