Nekromanti Fler användning område med vandöda

Allannah

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
36
Location
Västkusten
Hm..

Alltså, jag undrar bara VARFÖR??? :gremconfused: Jag har aldrig känt ett behov av att gå på bordell under en kampanj...ens med levande prostituerade, men det är kanske bara jag...Med risk att bli klassad som moralkärring: Kom igen! Detta är ju barnsligt! :gremmad:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hm..

Ah, så det är inte bara jag... Fast tja, det kanske sitter en tjomme som man vill babbla med där inne? Jag vet inte, mina rollpersoner brukar vara för pryda eller förvirrade för att ett hus flr förhandlingarbar affektion skall vara av nytta eller nöje. :gremtongue:


Storuggla, ska skala potatis snart
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
Re: Hm..

hehe jag tycker det e kul när rp:na går på bordeller och liknande inrättningar, det är ju laddat för intriger
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hm..

Intriger? Det är väl mer ekonomi än intriger vad jag förstått, det är ju inte som rollpersonernas käresta sitter där inne... väl? Oftast?


Storuggla, har dock ingen statistik på det
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
Re: Hm..

vad menar du? det kan hända jättemycket på en bordell som för handlingen framåt
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Goa bullar och obesjälade lik

"Djur har heller inte själar, men de lider likt förbannat. Åtminstone som jag förstått det. Dock så vet jag inte hur det är i Mundana, men om djur inte kan lida tack vare att de inte har en själ så vet jag inte riktigt om jag håller med författarna från NeoGames. Om sedan samma sak gäller för vandöda vet jag inte, man jag ser ingen anledning till ett undantag."

Här går jag in på regeltekniken. Djur kan få smärtkryss, det kan inte vandöda. Alltså kan djur lida fysiskt, det kan inte vandöda. Utöver detta så står det tydligt i V&N att vandöda får ingen smärta, blodförlust eller utmattning.
Djur kan lida emotionellt och psykiskt, det kan göra empiriska tester på.
Vandöda ger inget sken av att lida emotionellt eller psykiskt. Alltså måste vi anta att dom inte gör det.
Skillnaden mellan djur och vandöda är att vandöda är döda ting, medans djur är levande ting.

Nu kan jag redan se motargumentet komma här, så jag svarar på frågan "Men om du inte vet att vandöda inte lider emotionellt eller psykiskt, hur kan du då rättfärdiga dina argument??"
Svar: Om vi måste beakta möjligheten att vandöda lider emotionellt eller psykiskt så måste vi även beakta möjligheten att t.ex ett bord eller träplattorna i golvet har möjlighet till att lida psykiskt och emotionellt. Detta leder till en absurditet då vi plötsligt ens kan andas, för vi vet inte om luften vi andas lider emotionellt av att med våld dras in i våra lungor.


"Ok. Då kommer den oundvikliga frågan: Skulle du vilja att din kropp blev använd som sexuellt verktyg efter din död, som förmodligen beror på någon form mord av personen som sedan reanimerar din kropp? Personen, eller Nekromantikern kanske vi ska säga, skulle sedan använda din kropp för egen vinning eller tillfredställelse på ett eller annat sätt."

Inte om jag inte givit mitt medgivande, fast egentligen så bryr jag mig inte vad folk gör med min kropp när jag är död. Om dom donerar mina organ till behövande, äter den, bränner den, stoppar upp den, styckar den och hänger den i granen. Jag bryr mig inte, för jag kommer inte att se det. Jag är nämligen av den trosuppfattningen att när man dör så är det slut.


"... man leker gud. Åtminstone så drar jag just nu lite paralleller till det dagsaktuella ämnena Genmanipulering och Kloning här i våran riktiga värld. Vetenskaper som man verkligen kan leka gud med. Som Nekromanti."

"Leka gud"...
Ett ganska dramatiskt uttryck om du frågar mig. Nej, jag anser inte att man leker gud, jag anser att man använder dom verktygen som finns tillgängliga. Sen om man gör någonting bra eller dåligt med dom verktygen, det är en annan fråga.


"Faktiskt så skulle man nog kunna säga att all form av magi är att leka gud, men jag anser att det är en viss skillnad då de handlar om liv jämfört med att få en sten att lyfta tillsynes utan anledning. Biotropin och dess återupplivning är väl nästan det enda som jag skulle kunna säga kan liknas med Nekromantins reanimering. Trots det så är det ingen som anser det vara oetiskt att utöva mun-mot-mun-metoden för att bringa någon olycklig stackare tillbaka till livet. Men om personen istället blev "återupplivad" på något annat sätt så att han blev en initiativlös och omedveten slav som skulle bli utnyttjad av personen som återupplivade honom så skulle definitivt många reagera. Särskilt om det gäller sexuellt utnyttjande tror jag faktiskt."

Alltså du verkar ha missförstått konceptet reanimation. När man återupplivar en person genom den biotropiska ritualen (som egentligen är en bio- och psykotropisk ritual) så leter man reda på kroppens själ, knökar in den i snubbens kropp och säger åt honom att börja leva igen.

När man reanimerar ett lik så tar man köttet och säger åt det att röra på sig. Inte mer än så. Du reaminerar alltså inte personen, utan liket. Vilket är en oändlig skillnad. Efter en reanimation så får man en vandöd, en automat, inte mer än en enkel "robot" om man vill kalla det för det.


"Det är ganska mycket att anta för det är ju inte direkt det vanligaste fallet. Men egentligen spelar det ingen roll. Att betrakta den dödes kropp likvärdigt med ett fallet träd anser jag vara fruktansvärt oetiskt. Kroppen ägdes trots allt av en högre varelse som fick ett snöpligt slut på sitt liv, och därmed förtjänar både dennes kropp och själ en värdig behandling och inte ett evigt plågande och utnyttjande av något slag. Så länge det inte bevisas att trädet har känslor och kan lida så håller jag inte med dej. Jag vet att någon ”bevisade” det för något decennium sedan, men det verkade rinna ut i sanden. Kanske beror det på en världsomspännande konspiration så att man ska kunna fortsätta skövla skog?"

Återigen samma missförstånd. Du skriver att kropp och själv förtjänar en värdig behandling. Själen lämnas fullständigt orörd vid reanimering, och man kan inte plåga en vandöd mer än man kan plåga ett bord eller en skafferidörr. Och huruvida kroppen förtjänar ett värdigt slut är faktiskt upp till de anhöriga att bestämma. Eller för den delen vad som är ett värdigt slut. För några hundra år sedan så ansågs det högst oetiskt att använda kroppen i medicinska syften för att skära upp och kolla hur den fungerade. Leonardo Da Vinci fick ju smyga något fruktansvärt så att ingen skulle komma på honom med hans anatomiska undersökningar. Nu doneras det kroppar hejvilt, så att sjukhusstudenter ska kunna skära upp dom gång på gång för att lära sig hur saker funkar.


"Och jag håller inte med eftersom jag anser att den efterlämnade kroppen har ett visst värde den med. Och av någon anledning verkar de flesta kulturer och religioner tycka likadant. Det finns nog inte så värst många kulturer (varken i Mundana eller i verkligheten) som efter en persons död använder kroppen som t.ex ved till kaminen, att sy kläder av, att äta upp och/eller använda den till sexuell tillfredställelse. Jag vet att vissa former av dessa har förekommit i verkligheten, men de verkar ha försvunnit allt mer och mer eftersom man har blivit mer etiska. Nekrofili har jag dock aldrig hört talas om att vara acceptabelt. Nä. Utan de flesta hedrar sina döda på ett eller annat sätt under någon ceremoni som givetvis varierar hejvilt från att bränna liket (dock inte som ved i kaminen) eller begrava denne med eller utan offergåvor som skall hjälpa personen i livet efter detta."

Det stämmer. Det finns inga kulturer idag på jorden som tycker att reanimation av lik är ok.
I Mundana så har det funnits en sådan kultur, och det är just Danarth.
"Värdigt" är subjektivt. I Danarth ansågs det troligtvis värdigt att man lät nekromantikerna under städade former reanimera den döde och låta liket utföra kroppsarbete. Trolgtvis så satte Danartherna väldigt lågt värde i en persons kropp, och placerade istället värdet i personens själ. Låter vettigt imho med Mundanas världsbild som förutsättningar.


"Trots det så anser jag att det skulle vara oförlåtligt att förslava någons kropp efter personens död."
Generellt ?
Ja, jag håller med dig.
Men under speciella omständigheter ?
T.ex. att kroppens gamla ägare samt alla anhöriga tycker att det är helt ok för närmsta nekromantiker att reanimera och göra någonting nyttigt av den istället för att den ligger och ruttnar. Då är jag för att låte kroppen jobba. Sen vad den jobbar med är för mig ointressant.
Men som jag sade i mitt första inlägg, naturligtvis måste man ha de anhörigas medgivande, annars är det ju kränkande mot dom.


"Det enda jag vet är att man inte ska använda döda kroppar som sexredskap."
Återigen håller jag med dig. Men mestadels av praktiska skäl. Det finns så många enklare sexredskap.

/Naug, provocerande nekromanti-förespråkare
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hm..

"det kan hända jättemycket på en bordell som för handlingen framåt"

Eh, mja, det beror naturligtvis på kampanjen, om man vill ha utpressningsmateriel på rika jönsar så är det ju pannkaka att gå dit, är man rik så ha man råd med en egen vänsterprasslare. Fast man kan bergis göra massor av kul saker på en bordell som för handlingen frammåt, percis som du sa, men jag har bara svårt att se vad så här på rak arm. Jag kan tänka mig ett antal äventyr som tar sin avstamp i ett besök på sagda instutition, som att leta upp ett botemedel mot diverse sjukdomar eller så. >: D


Storuggla, som kommer göra nästa rollperson till en man i klänning
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Märkligaste tråden på länge ^_^

2) Initiativförmåga och lidande:
Lägre vandöda har ingen initiativ förmåga, om ingen ger dom något kommande så står dom bara där som en klump med dött kött.
Lägre vandöda har ingen förmåga till att känna lidande.
Alltså är en vandöd inte ens jämställd med ett obesjälat djur. Djur kan trots allt känna både lidande och ta initiativ.
Inte helt sant, lägre vandöda kan ta egna initiativ, inom ramen för sina order, och de behöver aldrig detaljstyras. Man kan i det här fallet jämföra att ha sex med strid, nekromatikern säger åt sina vandöda "Anfall, hugg ner alverna", a´han behöver inte säga "höj svärdet över i höjd med axeln, slå särdet snett nedåtvänster, flytta armen 30cm för att parera o.s.v." Initiativförmågan beror på den vandödes rang, så reanimerar nekromantikern sexdockan på rang 7-8+ så kan den no uppföra sig ganska likt en berusad prostituerad.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Märkligaste tråden på länge ^_^

"Inte helt sant, lägre vandöda kan ta egna initiativ, inom ramen för sina order, och de behöver aldrig detaljstyras. Man kan i det här fallet jämföra att ha sex med strid, nekromatikern säger åt sina vandöda "Anfall, hugg ner alverna", a´han behöver inte säga "höj svärdet över i höjd med axeln, slå särdet snett nedåtvänster, flytta armen 30cm för att parera o.s.v." Initiativförmågan beror på den vandödes rang, så reanimerar nekromantikern sexdockan på rang 7-8+ så kan den no uppföra sig ganska likt en berusad prostituerad."

Alldeles korrekt.
Men det har inte så mycket med initiativ förmåga att göra, i alla fall inte som jag menar det.
Om du animerar upp en vandöd och ger den sedan inga order överhuvudtaget så kommer den bara att stå där. Rakt upp och ner och inte göra ett smack. Ger du den en order så kommer den att utföra den ordern, och beroende på dess relativa intelligens så kommer den att utföra ordern med mer eller mindre smart.

Men den kommer inte ta några egna initiativ om man inte ger den några order. Den kommer inte att få för sig att måla en tavla, läsa en bok, snickra lite i källaren, mixa drinkar, eller så. Det är det jag menar med initiativ. Och den förmågan har inte vandöda.

/Naug
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Har ni själv tänkt ut sån här liknade idé?

...

Tekniskt sett skulle det fungera.. men jag vet inte riktigt om det låter sexigt med zombier som prostituerade.. lägg till mycket (mycket) sprit och ingen kommer att märka att det zombier...

Som sagt, zombier rör sig lite stelare och mer mekaniskt.. oberoende av rör
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Goa bullar och obesjälade lik

"Skillnaden mellan djur och vandöda är att vandöda är döda ting, medans djur är levande ting."

Och vad är det som gör den skillnaden? Vad är det som gör att djur kan känna smärta, och varför saknar vandöda "det"?

"Alltså du verkar ha missförstått konceptet reanimation. När man återupplivar en person genom den biotropiska ritualen (som egentligen är en bio- och psykotropisk ritual) så leter man reda på kroppens själ, knökar in den i snubbens kropp och säger åt honom att börja leva igen.

När man reanimerar ett lik så tar man köttet och säger åt det att röra på sig. Inte mer än så. Du reaminerar alltså inte personen, utan liket. Vilket är en oändlig skillnad. Efter en reanimation så får man en vandöd, en automat, inte mer än en enkel "robot" om man vill kalla det för det."


Var det inte precis det jag sade? Åtminstone så var det så jag menade, och att skillnaden med resultaten är ungefär lika stort som skillnaden av vad folk tycker om respektiva handling. Stort, eller oändligt stort som du uttryckte det.

"Återigen samma missförstånd. [...] "

Inte riktigt. Jag pratar om själva ämnet i tråden, att använda reanimerade lik som sexslavar, och bara just det konceptet. Inte att något eller någon skulle känna smärta.

"Men under speciella omständigheter ?"

Under sådana speciella omständigheter så skulle jag "tillåta" allt. För, ja: Jag menade generellt sett.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Idén ger mig läskiga associationer till Realdolls...

Tala om stela tjejer...

- Ymir, som av etikettsskäl inte tänker posta en länk och förklara vad realdolls är för ovetande - använd fantasin
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Smärta

"Och vad är det som gör den skillnaden? Vad är det som gör att djur kan känna smärta, och varför saknar vandöda "det"?"

Vandöda och Nekromanti, sid 10, första stycket, första meningen
"Vandöda känner ej smärta och tar inte extreskador"

För att det står i den officiella boken om vandöda.


"Inte riktigt. Jag pratar om själva ämnet i tråden, att använda reanimerade lik som sexslavar, och bara just det konceptet. Inte att något eller någon skulle känna smärta."

Fast det är ju det vi håller på reda ut. Grundförutsättning för att man ska kunna göra slavar av vandöda utan att kränka någon är ju att de vandöda inte far illa av behandlingen.


/Naug
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Smärta

"För att det står i den officiella boken om vandöda."

Jo, det förstod jag och just därför var det inte det jag var ute efter. Det jag var ute efter var en anledning till att djur kan känna smärta medan vandöda inte kan det. En förklaring till det alltså. Jag menar, en vandöd har en kropp men ingen själ, ett djut har en kropp men ingen själ. Vad är skillnaden? Är det att djurets kropp lever medan den vandödes inte gör som gör skillnaden? Om det är så, finns några vidare förklaringar kring det?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Smärta

"Jo, det förstod jag och just därför var det inte det jag var ute efter. Det jag var ute efter var en anledning till att djur kan känna smärta medan vandöda inte kan det. En förklaring till det alltså. Jag menar, en vandöd har en kropp men ingen själ, ett djut har en kropp men ingen själ. Vad är skillnaden? Är det att djurets kropp lever medan den vandödes inte gör som gör skillnaden? Om det är så, finns några vidare förklaringar kring det?"

Jag misstänker att det har och göra med, precis som du säger, att djuren lever, medans den vandöda mycket riktigt är död. Inte ens dom besjälade vandöda kan känna smärta (förutom vissa specialfall). Den lägre vandödes kropp är att betrakta som ett föremål, typ ett bord eller en dörr. Obesjälat och dött.

Vill man bli ickemundanskt naturvetenskaplig (vilket jag helst undviker i mundana) så kan man väl konstatera att den döda kroppens nervbanor fungerar inte som dom ska, eftersom varelsen är död.

/Naug
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: Smärta

Vill man bli ickemundanskt naturvetenskaplig (vilket jag helst undviker i mundana) så kan man väl konstatera att den döda kroppens nervbanor fungerar inte som dom ska, eftersom varelsen är död.
...och vill man beskriva det med mundansk naturvetenskaplighet kan man konstatera att djurens livsimpulser styrs med biotropisk energi, medan de vandödas styrs av nekrotropi. Därför är det rimligt att anta att smärtsignaler är en biotropisk egenhet...
...ska man analysera förbi det svaret tror jag att nästa "relevanta" fråga är "Varför är biotropi inte nekrotropi?", och då lämnar vi magiteorin och kommer in på filosofin...

...vilket är tämligen OT.

/Cernael san
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Smärta

"Inte ens dom besjälade vandöda kan känna smärta (förutom vissa specialfall)."

Intressant. Tack vare de där specialfallen borde man med uteslutningsmetoden kanske kunna luska fram vad som gör att vissa varelser känner smärta medan andra inte gör det. Kanske kan det som cernael säger om biotropi och nekrotropi kan vara ett möjligt svar? Nåja. Bara man inte har sagt att "denna kan känna smärta" och "denna kan inte känna smärta" just för att resultatet blir "skitcoolt" så är jag nöjd.
 
Top