Fler övningar i gränslandet mellan kreativt skrivande och slumpelement/formell struktur

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Du behöver:
  • Papper och penna
  • Tre sexsidiga tärningar
  • Fantasi
Förberedelser (skriv ner):
  1. Bestäm eller hitta på din bas/trygga plats/civilisation
  2. Bestäm vilken vildmark du ska ge dig in i
  3. Bestäm vilken djurkompanjon du har
  4. Välj två vapen, ett starkt och ett svagt
  5. Välj proviant
  6. Fyll i med fler detaljer om du vill
Efter grundstrukturen är satt ska du ge dig in i vildmarken och ha ihjäl monster. Du måste själv välja eller komma på monster. Det första monstret har styrka 10, det andra 9 och så vidare ner till 2. För att besegra ett monster slår du dina vapentärningar. Lika eller under är framgång, högre betyder att du får skada (välj skada själv). Du kan gå tillbaks till basen när du vill (kanske finns där läkande drycker eller bandage och plåster eller sjukhus eller schamaner?).

Vapentärningar: Din kompanjon har 3T6, ditt starka vapen 1T6, och ditt svaga 2T6.

Perfekt att spela under långa videomöten.

Exempelsession kommer i nästa kommentar.
 
Last edited:

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Exempel:

Bas: Bajamaja mitt i skogen
Vildmark: Skogen omkring
Kompanjon: Lodjur
Vapen: En AK4; en stor dolk
Proviant: Bönor på burk

I basen finns dessutom desinfektionsmedel, bandage, mer proviant, och allt möjligt man kan tänkas behöva.

Stora, höga tallar omger bajamajan. Solen håller på att gå upp. Dagg och dis ligger på stenar och mossa. Långt borta hörs ett oigenkännbart ljud. Hjälten följer kompassen norrut för att hitta ut ur skogen.

Monster 1: Råtta, styrka 10. 2T6 med dolk = 8.
Monster 2: Jättespindel, styrka 9. 2T6 = 7.
Monster 3: Varg, styrka 8. 2T6 = 10, biten i vänster ben. Nästa slag, 2T6 = 8, vargen dör. Hjälten tog med sig ett bandage som han använder.

Solen går ner, det är kväll. Hjälten gör upp en eld och ger den döda råttan till lodjuret. Äter en burk bönor. Sover lutandes mot en tall.

Morgon. Såret har inte läkt väl, så hjälten ger sig tillbaks till bajamajan för desinfektionsmedel. Inga monster. Han och lodjuret sover där, med dörren stängd och låst för att undvika obehagliga överraskningar. Ylanden hörs under natten.

Nästa dag, fortsätter samma väg. Han ser att kadavret efter vargen har blivit gnagt på. Lodjuret tar ett ben och tuggar på.

Monster 4: Svart jättevarg, styrka 7. 1T6 med AK4 = 3.

När skymningen kommer hörs ylanden närmre, så hjälten och lodjuret klättrar upp i ett träd istället för att sova på marken. En hel flock jättevargar går förbi under dem under natten. Hjälten äter fler bönor.

Gryning. Hjälten är trött.

Monster 5: Svärm av giftspindlar, styrka 6. 3T6 när lodjuret attackerar = 5.

Hjälten kommer fram till en övergiven stuga. Två döda barn ligger på golvet. I skafferiet finns en del konserver kvar. Han och lodjuret sover i sovrummet. Under natten går jättevargflocken återigen runt huset och nosar.

På morgonen står en man och stirrar på dem.
"Dina barn?" frågar hjälten.
"Nej. Var kommer du ifrån?"
"En bajamaja."
"Jaså."
"Du?"
"Också en bajamaja."
"Vargarna?"
"De kommer varje natt."
"Varje natt?"
"Ja."
"Var ligger närmsta väg?"
"Jag vet inte."
"Maten är ju nästan slut här."
"Ja, nästan."
Lodjuret vaknar och sträcker på sig.

Och så vidare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Det här är ett kul koncept!

Ett par frågor;

I tråden i forumspelet skrivet du att man fortsätter tills hjälten dör eller är nedslagen. Finns det någon riktlinje för när det händer eller är det helt upp till en själv?

Finns det någon tanke om hur ofta man kan använda sina olika resurser mot hot? Kan jag alltid använda mitt bästa vapen mot alla hot, och det bara är mitt egen sinne för fair play och vad som känns passande som sätter stop?

Jag gissar att poängen är just en övning i fantasi och kreativitet, och inte att nästla in sig i detaljer. Men jag hade nog behövt liiiiite mer detaljer/regler för att gå igång på riktigt. Men jag tror att för all del att "regler" för oavstående frågor hade varit allt jag saknar.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
I tråden i forumspelet skrivet du att man fortsätter tills hjälten dör eller är nedslagen. Finns det någon riktlinje för när det händer eller är det helt upp till en själv?
Ja varje gång man slår över ett attackvärde sker alltså en skada, sen får man väl höfta själv vilken konsekvens skadan får. :) Beror på monstret, antar jag. I det väldigt gamla och väldigt enkla spelet Drakskatten drog man ett s.k. skadekort vid skada, och det är lite där jag hamnar med, fast utan kort. Ibland slår jag 1t6 för att välja kroppsdel (1 = huvud, 6 = vänster ben, etc).

Finns det någon tanke om hur ofta man kan använda sina olika resurser mot hot? Kan jag alltid använda mitt bästa vapen mot alla hot, och det bara är mitt egen sinne för fair play och vad som känns passande som sätter stop?
Jag funderade lite på det... Jag tror iaf det bästa vapnet hade varit bra med nån typ av begränsning, för de som är manade att bokföra. Ammunition eller att det går sönder på något sätt. Istället för att skriva kan man också använda en pöl med tärningar där man slänger en tärning efter användning. Kompanjonen och det svaga vapnet har jag kört som obegränsat.

Jag gissar att poängen är just en övning i fantasi och kreativitet, och inte att nästla in sig i detaljer. Men jag hade nog behövt liiiiite mer detaljer/regler för att gå igång på riktigt. Men jag tror att för all del att "regler" för oavstående frågor hade varit allt jag saknar.
För mig finns det nån slags magisk gräns i min hjärna när precis rätt dos av formalisering är uppnått. :D Det är olika för alla, måste jag anta. Jag har experimenterat mer med det i mitt lilla program tellstory, för att slumpa karaktärer och situationer, och vilken typ av information som behövs exakt - inte för mycket, inte för lite - för att fantasin ska ta snurr.

Men ja, ett extra kapitel med valfria regler hade ju kunnat vara kul!
 
Top