DoD FLEDoD?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Den kommande utgåvan av Drakar och demoner kommer vad det verkar vara en lite enklare version av spelet. Hela projektet doftar back to basics. Om man jämför med de äldre utgåvorna så verkar ligans spel ligga närmare DoD2 än till exempel EDoD eller DoD91. (Och ingen är gladare än jag för det, då DoD2 är min favoritutgåva.)

Så, är det någon mer än jag som tycker det verkar upp-peggat för en kommande Expert-utgåva? En låda som, precis som när det begav sig, innehåller en bunt extraregler som komplement att lägga till, allt efter behov, preferens och spelgruppens önskningar.

Jag utgår från att det, inte ens med vare sig med löften om de mest överdådiga mutor eller hot om den hiskeligaste tortyr, går att få ligan att uttala sig i frågan innan ens spelet är släppt. Så jag tänkte att vi kunde ägna oss åt att spekulera en smula. Är det det bara jag som ser upplägget för en sådan utgåva inom en, relativ, kort framtid? Är det bara jag som vill att det ska bli så? Om nej, varför inte? Om ja, varför då?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Så, är det någon mer än jag som tycker det verkar upp-peggat för en kommande Expert-utgåva? En låda som, precis som när det begav sig, innehåller en bunt extraregler som komplement att lägga till, allt efter behov, preferens och spelgruppens önskningar.

Är det bara jag som vill att det ska bli så? Om nej, varför inte?
Ja det är bara du. Jag önskade att de gjorde det stora "kompletta" spelet från början. Att göra en eller flera expansioner blir samma lapptäcke som EDD/GDD/Handböckerna och Ereb Altor var. Nu är ambitionen ett litet nybörjarspel med bara några yrken och färsdigheter. Då tycker jag att det kan få vara det och vara bra på det, istället för att bli en muterande bastard.

Jag tycker att en grundbok ska ha ALLA regler, yrken, raser, vapen, magi och färdigheter från början. Sen kan man expandera världen med moduler och äventyr.

//EvilSpook
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Det känns lite omodernt med den typen av expansioner. Det har inte kommit någon sådan till något av Fria Ligans tidigare spel (tror jag), och jag är inte ett dugg ledsen för det. Satsa hellre på äventyr och kampanjer än på mer regler.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Nu har jag ju inte tagit del av grundreglerna än, så att tycka till om en expertutgåva känns egentligen lite tidigt. Men generellt sett är jag inte helt förtjust i tanken. Jag är oftast inte ett fan av avancerade regler och om jag skulle vilja ha sådana så skulle jag nog hellre söka mig till ett annat spel. Det känns som att hela konceptet med Fria Ligans DoD är just att det ska vara snabbt och enkelt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag vill verkligen inte se något slags Expert. Som Gurgeh skriver är just mer komplicerade regler inte något som passar designmålen. Däremot ett modulärt tänkande som kan utöka med exempelvis nya magiskolor, för att ta ett exempel från en annan tråd. :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag gissar att det kommer att hagla diverse Expert-liknande expansioner via tredjepartslicensen, både bra och dåliga :)

Själv tycker jag om modulära regeltillägg som gör att man kan välja ut vad som passar en själv.
Symbaroums Spelarens handbok och Spelledarens handbok är moderna exempel på sådana expansioner.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag vill verkligen inte se något slags Expert. Som Gurgeh skriver är just mer komplicerade regler inte något som passar designmålen. Däremot ett modulärt tänkande som kan utöka med exempelvis nya magiskolor, för att ta ett exempel från en annan tråd. :)
Jag är inte heller säker på att jag personligen skulle vilja lägga till så mycket till grundsystemet. Fast detta med modulärt tänkande är väl just det som en presumtiv Expert-box skulle vara? Till och med själva definitionen av begreppet skulle man kunna hävda. När det begav sig så införde Expertboxen som bekant magiskolor så det är ju redan kört men just fler skolor vore ju exakt vad en ny sådan låda skulle kunna innehålla, tillsammans med annat om kan läggas till lite hur man vill efter vilken komplexitetsnivå man nu tycker passar. Det har ju på annan plats till exempel efterfrågats fummeltabeller. Inte det heller är något jag personligen brinner för men uppenbarligen finns det de som vill ha dylika. En expertlåda vore ju en verktygslåda för de som vill ha mer. Och hur de gör i sina kampanjer påverkar ju ingen annan. Det är ju det som, med rätta om man frågar mig, BRPs styrka just detta att det är så lättmoddat.

Eller missar jag din poäng?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag är inte heller säker på att jag personligen skulle vilja lägga till så mycket till grundsystemet. Fast detta med modulärt tänkande är väl just det som en presumtiv Expert-box skulle vara? Till och med själva definitionen av begreppet skulle man kunna hävda. När det begav sig så införde Expertboxen som bekant magiskolor så det är ju redan kört men just fler skolor vore ju exakt vad en ny sådan låda skulle kunna innehålla, tillsammans med annat om kan läggas till lite hur man vill efter vilken komplexitetsnivå man nu tycker passar. Det har ju på annan plats till exempel efterfrågats fummeltabeller. Inte det heller är något jag personligen brinner för men uppenbarligen finns det de som vill ha dylika. En expertlåda vore ju en verktygslåda för de som vill ha mer. Och hur de gör i sina kampanjer påverkar ju ingen annan. Det är ju det som, med rätta om man frågar mig, BRPs styrka just detta att det är så lättmoddat.

Eller missar jag din poäng?
Tja, jag tänkte väl att Expert till rätt stor del består av ett helt nytt system för att skapa rollpersoner och slå färdighetsslag, men en uppsjö färdigheter, där allt är mycket mer detaljerat och komplicerat, träffområden i strid, etc, etc. Med ett mer modulärt tänk är ju en expansion helt klart mer motiverad ja.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Frågan har kommit upp några gånger, och vi får väl se. :) Om vi gör något dylikt så blir det dock inget som gör så stora ingrepp i grundmekaniken som gamla DoD Expert gjorde, utan i så fall en modul med regler för fler grejer, helt enkelt. Men det är inget som vi planerar just nu.
 
Top