Nekromanti Flammor av vrede - del två i En saga om sorg

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän
Ja, det är inte dags än för del två att komma ut i välsorterade bokhandlar. Nej, för än så länge läser förlagsredaktören igenom manuset i jakten på möjliga förbättringar och eventuella förslag till lämpliga eller nödvändiga korrigeringar.
Men.
Med manuset till Flammor av vrede, den andra delen av fantayserien En saga om sorg, inskickat till Undrentide Förlag, så blev nästa steg att färdigställa det omfattande Flammor av vrede-appendixet med karaktärer, namn och ordnar (med mera).
Det blev klart idag, söndag.

Utan att det förekommer några spoilers får ni här ett pyttesmakprov på hur det kan se ut (manuset till e-boken av del ett, Fred så gyllene, ligger för övrigt tillgängligt på bloggen Verkligen Stefan, nämligen här):

Udakien
Öster om Alzarien, söder om Thylien och Varatin samt norr om Dorderien ligger det anrika kungariket Udakien, vars huvudstad heter Jarrolem. Enligt historikern och mystikern Hersodos var Jarelan den helige Udakiens förste konung.

KASEPHAN V MARPHAIS – kung
gift med drottning PHYLLIDA, av ätten Sallasin
deras barn:
prins BERROND
prinsessan BERINDA

ERESTIL – överstebiskop och patriark av Jarrolem; av den varatiska ätten Errembald

EXARK-RIDDARE – framstående ordensriddare under patriarken av Jarrolems inflytande; de kallas vitlansar och bekämpar vilda kharismater


Varatin
Norr om Udakien, öster om Thylien och sydväst om de nio merbatiska stadsstaterna finner resenären kungariket Varatin, vars huvudstad heter Arenban.

BALATON IX ERMENGOUD – kung
gift med drottning SELEINE, av ätten Avedissian
 

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän
Re: Flammor av vrede – del två i En saga om sorg

Vill bara förtydliga en sak. I posten ovan nämns att "manuset till e-boken av del ett, Fred så gyllene, ligger för övrigt tillgängligt på bloggen Verkligen Stefan ...".
Ni har redan fattat att det är APPENDIXET som finns tillgängligt på nämnda blogg, inte manuset.
Rätt ska vara rätt!
 

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän
Re: Flammor av vrede – del två i En saga om sorg

God natt på er!
Ville bara lägga ut länken till Undrentide Förlags nya, fräscha webbutik, som rymmer böcker, noveller och smycken. Plus att den visar omslaget till Flammor av vrede. Vilket är trevligt.
Flammor av vrede kommer för övrigt ut till hösten. Rätt snart, med andra ord.
 

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän

Så här ser alltså omslaget ut till den andra delen av min fantasyserie En saga om sorg, som (med all tänkbar tydlighet) heter Flammor av vrede.
Känns fantastiskt kul att få visa upp det. Konstnär och omslagsdesigner är, precis som för Fred så gyllene-omslaget, Maria H Stanke.
 

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän
För den som inte kan få nog av En saga om sorg-serien och världen Angoria i stort, så finns det lite smått och gott på Verkligen Stefan.
Inom en inte alltför avlägsen framtid, är tanken, ska något utdrag eller liknande ur Flammor av vrede läggas upp på bloggen.
Fram till dess går det att läsa lite om arbetets gång på bloggen, där ligger en novell upplagd som utspelar sig i samma värld, Angoria, som En saga om sorg-serien, och ett par sånger/dikter ur samma värld finns också till allmän beskådan (och beläsning?). Tanken är att antalet noveller ska uppdateras (plus lite av själva innehållet, som måste "rättas till"), skrivas in i datorn och blir fler på bloggen, nämligen här i En saga om sorgs värld.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ska kanske inte vara en gammal gnällspik till gubbe, men är texten inte lite väl gluggig?

Syftar på ordmellanrummen: "EN SAGA OM SORG"

Fast boken är säkert bra. Läser den gärna (och del 1).
 

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän
Hejsan!
Tack för ditt inlägg. Jag är emellertid en smula osäker på var nånstans "gluggigheten" är? Är trött efter en lång arbetsdag, så jag kanske missar det uppenbara.
Ifall det är något mellanslag jag har missat, så går det säkert att rätta till. Om det är omslaget du tänker på, så vet jag inte, då tycker jag nog att det fungerar bra som det är. Hon som har gjort omslaget, Maria Helena Stanke på Silver Serpent har lyckats mycket bra med att fånga både bokens stämning/innehåll och helhet (även om jag till Flammor av vrede-omslaget ännu inte vet hur baksidan ser ut - en baksidestext ska ju till, med mera).
Nå, jag vet inte om jag besvarade ditt inlägg eller ej, men i annat fall är det bara att fråga/kommentera på, så besvarar jag kommande inlägg så fort jag kan.
 

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän
Hihi!

Jag har haft en journalistkollega som också var typografinörd. Han kunde de flesta (kändes det som) fonter, som han alltid kallade dem. Plus att han var en aktiv sökare efter "det perfekta typsnittet".
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Kul att del 2 är på väg.

Hur lång tid var det sedan del 1 kom ut? Hur många delar har du planerat att det skall bli? Hur bra har det gått att sälja första boken? :)
 

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän
Tackar!
Gissa om jag ser fram emot att få låta läsare och följare av En saga om sorg-serien ta del av den andra delen! Det ska bli skitkul att få höra vad andra tycker. Intrigen tätnar, som det heter ...

Jag är starkt förväntansfull inför släppet av Flammor av vrede, som alltså släpps nu till hösten.
Det blir ungefär ett år efter Fred så gyllene-debuten, som var i september 2012. Därefter blev det några boksigneringar, lokalt i Uddevalla och på kongressen Kontrast i Uppsala i oktober ifjol.
Riktigt roligt. Särskilt roligt var det när folk man aldrig träffat, och som inte hade någon koppling till mig som person, ville ha/köpa min bok.

För att besvara dina övriga frågor så har jag material och handling att skriva många delar till. Det maximala antalet delar blir åtta, men det kräver förstås att någon vill fortsätta med att ge ut dem (och hittills finns det inget som talar emot det, i och för sig). Det får alltså bli en fråga mellan mig och förlaget, gissar jag.

Jag blev ju nöjd med att bli utgiven över huvud taget, vilket ju var ett första delmål. Sedan, när det målet är uppnått, så får man sätta ett nytt mål. Till exempel att sälja slut på första upplagan. Dithän har vi inte, tror jag, nått ännu, men vi är på god väg. (Vi = jag och förlaget.) Men vi snackar inte tusentals exemplar här inte. Därtill är genren för liten i Sverige, antar jag.
Men jag tror att vi får bygga i maklig takt. Förhoppningsvis är del ett god nog att skapa intresse för del två, som i sin tur bygger upp ett större intresse inför del tre, och så vidare ...

En övergripande sammanfattning är att jag är jättenöjd med förlagets insats, med bokomslagen, med recensioner (ja, jag har läst dem) och med försäljningen. Jag är till och med nöjd med innehållet i böckerna (Fred så gyllene respektive den ännu outgivna Flammor av vrede - del tre, med arbetsnamnet Röd grynings ankomst, jobbar jag med just nu)! :gremwink:
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Du har inte varit i övriga delar av Sverige och signerat, som Göteborg (vetenskapligt bevisad vara den trevligaste staden i Sverige)? Till exempel deras SF-bokhandel? Hade varit kul att kunna få en signatur nämligen. :)
 

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän
Hej!
Faktum är att jag var i Göteborg så sent som idag - på SF-Bokhandelns invigning av de nya lokalerna på Kungsgatan 19 - och pratade med Ola Hultin med tanke på just del två. Han jobbar alltså på SF-Bokhandeln.
Jag lämnade över ett ex av Fred så gyllene (del ett) till honom, som ett sätt att väcka intresse inför höstens del två. Tyvärr finns inte boken till försäljning på SF-Bok ännu, men vem vet vad framtiden bär med sig ...
SF-Bokhandeln är förstås det tveklöst bästa fönstret att visa upp sina alster i.

Att jag inte varit på någon omfattande signeringsturné runtom i Sverige beror helt enkelt på ekonomin. Jag har inte råd att åka iväg. Dessutom stjäl mitt jobb mer än en heltidstjänst i tid räknat.
Göteborg, däremot, ligger inom ett enklare resavstånd, så dit kan jag definitivt ta mig.
Så vi får se till hösten hur det blir, ifall jag expanderar signeringsturnén (d.v.s. om bokhandlare vill att jag ska komma) till Sveriges trevligaste stad. Jag pluggade vid universitet i Göteborg i flera år, så jag håller med dig om stadens, och invånarnas, förträfflighet :gremsmile:.
Givetvis låter jag meddela när och vart jag åker till hösten, när Flammor av vrede är ute. Och givetvis får vi då se till att du får ett signerat ex.

Om inte annat så siktar jag på att åka på Fantastika (årets Swecon) i oktober månad.
 

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän
En liten uppdatering av manusläget.
Har i dag hämtat ut Flammor av vrede-manuset från posten (läs: ICA Kvantum). Redaktören har läst och markerat saker, som hon tycker bör ändras eller fixas till.
Det här är en rolig del av arbetet, tycker jag, där ensamarbetet har övergått till ett teamwork, där alla inblandade vill få till bästa möjliga bok i slutändan.
Så nu är det bara att sätta sig ner framför datorn, fundera och förbättra.
Har till exempel sett till att ändra (d.v.s. förbättra :)) det första kapitlet. Det var lite långt tidigare, nu har det delats upp i två kapitel istället. Bara en sån sak. Det blir karaktären Tennaras perspektiv vi får ta del av först, inte Renlons som jag ursprungligen hade tänkt.
Men vi håller tidsschemat på alla håll och kanter, så det finns ingen anledning till oro. Flammor av vrede bör komma ut till hösten som planerat.

Bokstävlarna har för övrigt recenserat del ett, Fred så gyllene. Om ni vill, läs recensionen.
 

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän
Spännande nyheter för alla beundrare av god fantasylitteratur!

Nu kan man förboka Flammor av vrede, den andra delen av den episka fantasyserien En saga om sorg, hos de stora nätbokhandlarna, till exempel Adlibris och Bokus. Samt att det förstås går att förboka den via Undrentide Förlags webbutik.

Undrentide Förlag har för övrigt satt bokens utgivningsdatum till den 30 september 2013! Kul. I lagom tid före årets Swecon i Nacka (Sickla) och allt, Fantastika 2013, som alltså är 18-20 oktober.

Så vad väntar ni på?
 

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän
Tänkte bara nämna att Flammor av vrede nu i princip är på väg till tryckeriet.
Manus och appendix fick sig en sista korrekturgenomgång, vilket alltid är av godo, men den 30 september ska boken, del två i fantasyserien En saga om sorg, finnas ute i den välsorterade bokhandeln och nätbokhandeln (Adlibris, Bokus, Bokia, plus att boken är beställningsbar hos Undrentide Förlag, förstås).

Även om ni givetvis får (förhands)beställa boken på ovan nämnda inköpsställen, så är ni hjärtligt välkomna att besöka Undrentide Förlags bokbord inne i Dieselverkstaden i Sickla (Nacka); det är ju där Fantastika håller till 18-20 oktober.
 

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän
På måndag smäller det! Då släpps Flammor av vrede.
Inför boksläppet har undertecknad sysslat med så kallad PR. Det har blivit intervjuer i både tidning och radio, och fler intervjuer väntar framöver, både på nätet och i nån ytterligare tidning.
Snart väntar Fantastika 2013, där jag ser fram emot en lång kö till Undrentide Förlags bord och Flammor av vrede.
 

Ealdormannen

Halasahr Hurgron
Joined
7 Sep 2012
Messages
57
Location
Bohuslän
Japp, idag var det dags: Flammor av vrede är nu släppt. Känns jättebra.
Det allra bästa är att SF-Bokhandeln säljer den (förutom de andra nätbokhandlarna, som Adlibris, Bokus och Bokia).
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hörde att du var på Bokmässan. Synd att jag missade det, annars hade jag fixat ett signerat ex av Fred så Gyllene och Flammor av Vrede.
 
Top