Nekromanti flaming sphere regelfråga tolkning

Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Flaming sphere är ju en rätt ok besvärjelse, 2d6 skada om man misslyckas med ett save.
Min fråga är dock hur kör ni? Den kan ju förflytta sig 6 rutor varje runda vilket nu har utnyttjats väldigt mycket från några av mina magar i gruppen! Den blir ju väldigt effektiv mot större anhopningar av critter!
Tror att de som mest lyckades döda av 4 orcher på en runda med dem! Är detta acceptabelt eller ska man begränsa den så att när den når en ruta med något i så blockeras den av varelsen i den och måste stanna där för att eventuellt åsamka skada?

Har förövrigt börjat köra med figurer och rutnät för att få bättre överblick! Vilket jag tror att de allra flesta i spelgruppen gillade! Bättre överblick och lättare att leva sig in i spelet! Helt suveränt kan rekomenderas! Vilket iofs har också lett till att spelarna fått överblick vilket gett detta lilla problem med flaming sphere... Jaja Igentligen antar jag att det inte är ett problem eftersom det enda det betyder är att dom får samma överblick som mig spelledaren!
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Sfären slutar rulla den rundan om den kommer in i en ruta där någon befinner sig ("If it enters a space with a creature, it stops moving for the round and deals 2d6 points of fire damage to that creature") .
Så mer än 1 orch/runda är inte möjligt att skada (utom kanske om 2 orcher brottas :gremwink: )

Edit: texten var först gul vilket var direkt smärtsam. Och, ja, håller med om att det blir mycket intressantare strider med spelplan.
 
Top