Nekromanti Flätrot

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
En fundering....
om en flätrot ger filament i doser om 5+ per runda kan man/draken då även alstra denna runda?

T ex Draken Beth har en fläta med fem filament av varje sort, när hon sedan bryter vingen och känner ett starkt behov av att levitera sig i säkerhet släpper hon lös de första fem filamenten samtidigt som hon försöker alstra 10 för att få en totalsumma om 15 vilka hon tänker använda till att kasta en 13:e magnitudens levitera med 11 tärningars svårighetsgrad.

Känns detta som en rimmlig tolkning eller är jag ute och cyklar nu?
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Jag tycker att det verkar som att om man inte kunde alstra samtidigt så skulle man inte ha så stor nytta av flätan (förutom tidsvinsten).
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Magisk fläta = potentiellt magiskt batteri

En fundering....
om en flätrot ger filament i doser om 5+ per runda kan man/draken då även alstra denna runda?

T ex Draken Beth har en fläta med fem filament av varje sort, när hon sedan bryter vingen och känner ett starkt behov av att levitera sig i säkerhet släpper hon lös de första fem filamenten samtidigt som hon försöker alstra 10 för att få en totalsumma om 15 vilka hon tänker använda till att kasta en 13:e magnitudens levitera med 11 tärningars svårighetsgrad.

Känns detta som en rimmlig tolkning eller är jag ute och cyklar nu?
Citerar från Drakarboken sid 45: " När en fläta väl är hopknuten krävs ingen koncetration för att hålla kvar den, till skillnad från vanliga filament som dissiperar så fort draken tappar koncetrationen. Draken kan till och med alstra igen, men inte skapa en ny fläta förrän den gamla är uppbruten och försvunnen. "

Svaret är alltså ja - alstring går att kombinera med de erhållna filamenten från den magiska flätan då dessa precis som kongelat går att betrakta som ett potentiellt magiaskt batteri i det att man inte med viljans kraft behöver "dra" dem ur väven (då de redan är "lösgjorda").

/Sebastian - fader av drakar
 
Top