FKR - "Free Kriegspiel Revolution"

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
Läste i en annan tråd:
Ps. Apropå krigsspel, det finns rollspelare som vill återerövra ordet krigsspel, i FKR, Free Kriegsspiel Revolution, som går ut på man, ja, spelar rollspel.
... och tänkte med ens att det här, det har jag ju predikat hur länge som helst! Det är sällan jag ser några guldkorn i den allmänna debatten, men här har man ju faktiskt helt rätt.

(forumsetikett - borde jag också posta det länkade inlägget, trots att det är på reddit?)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,330
Questing Beast, som skrev det där inlägget, har en kort video om det. Jag kan verkligen gilla trevliga och intressanta regler, men när jag testade det här första gången var det som om nåt skiftade i min hjärna, och det kändes bra!

När jag spelleder nåt i den stilen tycker jag det funkar bra att balansera realism (enligt världens interna logik) med en ”spelighet”. Spelarna ställs inför problem och faror utan direkta lösningar, men genom att jag är generös med information kan de fatta informerade beslut.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,502
Det är friform igen. Det är bara exakt vad det är. Medan det är intressant att se historien återupprepa sig själv så känns det på något sätt… Onödigt? Det är friform med ett coolare namn.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,330
Det är friform igen. Det är bara exakt vad det är. Medan det är intressant att se historien återupprepa sig själv så känns det på något sätt… Onödigt? Det är friform med ett coolare namn.
Det är säkert jätteonödigt, men det gjorde så att åtminstone jag fattade lite bättre hur man kan spela så i en upptäckande d&d/osr kontext. Typ ”spela världen” och ”mindre regler för mer realism” var nytt för mig när jag stötte på det första gången. Friform verkar så brett, vad kan man kalla det om man vill snäva av det lite? Friform med blorb? Krigform?
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Klart de behöver ett nytt namn på Friform så att de kan bilda skola och profilera sig mot de försoffade regelspelarna (eller vilken halmgubbe-portemanteau de nu använder för OSR och Indie), precis som dessa gjorde med Trad.

Det stora hjulet snurrar! Länge leve den nya rollspelsdogman (samma som den gamla rollspelsdogman).
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
De friformsrollspel jag spelade under 90- och 00-talet bestod av ofta välskrivna men tydligt rälsade scenarion där sl-fiat* ersatte stats och tärningar. Jag är helt med på att Free Kriegspiel kan kallas friform, men det känns ändå som en annan grej när det handlar om öppna situationer, problemlösning och emergenta historier.

* Inte hens bil.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Mig veterligen var aldrig Free Kriegspiel friform, utan att domaren/övningsledaren fritt kunde tolka utefter egen erfarenhet, till skillnad från strikt som var hårt RAW.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Det jag gillar med pitchen för FKR är just det fokuset på spelledarens (kan för den delen förstås vara spelbrdets) omdöme framför regler. Det tror jag är en realistisk förståelse av vad som egentligen händer under ett speltillfälle.

Nära "rulings not rules" men kanske ännu tyldligare på att det är en bedömningssport.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
Oh, jag tror att det ligger ganska långt från de scenarion som klassiskt faller under "friform" (om man nu tänker på det mer som en genre än att bara spela utan formella regler). Jag vet inte heller om exakt noll regler är det som efterfrågas.

Det jag framförallt finner uppfriskande är den tydliga kritiken mot de system som verkar tro att "mer regler = realistiskt".
 
Top