Nekromanti Fjantasy

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Jag vet inte riktigt om det här räknas som kultur, men å andra sidan hittade jag inget forum jag tyckte verkade bättre så jag kör här.

Jag håller just nu på att spela igenom Final Fantasy XII. Spelet har den ganska karakteristiska Final Fantasy-blandningen av maskiner och svärd och ödlerdjur, mogglers och tjejer med kaninöron. Självklart också fantastiska miljöer (enligt min smak).

Det som slår mig när jag spelar det här spelet är att det känns som att Final Fantasy förhåller sig till fantasy-genren som rymdopera a la Star Wars förhåller sig till Science Fiction. Det är viktigare att allt är häftigt och cool än att världen håller ihop logiskt.

Så det jag undrar över om det finns någon sådan genrer definerad, typ "fantasyopera" och vilka mer spel/böcker/filmer som skulle kunna tänkas höra dit i så fall?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
The Snigel Way

Det som slår mig när jag spelar det här spelet är att det känns som att Final Fantasy förhåller sig till fantasy-genren som rymdopera a la Star Wars förhåller sig till Science Fiction. Det är viktigare att allt är häftigt och cool än att världen håller ihop logiskt.
Genrediskussioner är alltid kluriga, men så här har jag "löst" det. Science fiction är sådant som har med vetenskap att göra eller har det som ett centralt tema (det hörs ju på namnet). Om det sedan är psykologi (Flowers for Algernon), sociologi (Speaker for the Dead), teknik (The Fountains of Paradise) eller fysik (något av Larry Niven) spelar inte så stor roll.

Fantasy är en bredare term som går att applicera på precis altling som innehåller saker som inte rimligtvis funnits, finns eller som kanske kommer att finnas. Science fiction är därför smalare än fantasy.

Enligt den definitionen är förstås inte Star Wars science fiction, utan fantasy. Och vips är just din fråga löst, eftersom Star Wars och Final Fantasy hamnar i samma kategori, det vill säga fantasy.
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Re: The Snigel Way

Genrediskussioner är alltid kluriga,
Helt klart. Men jag gillar din lösning i alla fall. Tror jag. Fast begreppet rymdopera som ändå finns kvar är det då en undergrupp till fantasy? (om jag skall vara jobbig =P )
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Ja

Nu orkar jag inte slå upp någon annans definition på rymdopera, men om vi menar saker som Star Wars är det definitivt en subgenre till Fantasy för mig. Det enda dåliga med mitt system (som jag har kommit på hittills då) är att jag inte har något bra namn på Eddings och sådana snubbar. Jag kan ju kalla det "standardfantasy", men det är lite nedlåtande och onödigt, speciellt om man vill ha ett system som fungerar för andra än en själv :gremlaugh:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Re: Ja

Det enda dåliga med mitt system (som jag har kommit på hittills då) är att jag inte har något bra namn på Eddings och sådana snubbar. Jag kan ju kalla det "standardfantasy", men det är lite nedlåtande och onödigt, speciellt om man vill ha ett system som fungerar för andra än en själv
Jag vill slå ett slag för namnet "vaniljfantasy".

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ja

sen kan man ju dela upp standardfantasyn i undergrupper, som "medeltidsfantasy", "jänkarfantasy", "Tolkienfantasy", "sagofantasy" osv... All standardfantasy kör ju inte på alv-dvärg-orch-konceptet.. som Eddings.
 
Top