Nekromanti Fjärrskådning [SPOLIER]

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
Jag spelleder just nu Diamantäpplet och rollpersonerna kommer snart komma ner i spindelkultens tempel. I templet, i spindeljungfruns kammare, finns det en kristall man kan använda till fjärrskådning. Just nu är kristallen inställd på det glömda templets portar.

Då till min fråga. Vad är fjärrskådning för något? Hur går det till? Har ni några regler för fjärrskådning? Går det automatiskt eller krävs det något slag (Spådom?) för det? Kan vem som helst som innehar kristallen använda fjärrskådning?

ja, måsga var frågorna men jag kunde inte hitta något kring det i tidigare trådar eller i någon av de moduler jag tyckte var väsentliga.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Fjärrskådning innebär att se någonting som ligger fjärran, alltså långt bort.

Kristallen används alltså för att användaren ska kunna titta på något som känns viktigt, och för tillfället riktas den mot tempelportarna, man skulle troligen kunna rikta om den, kanske till och med ta med den och således ha en artefakt som fungerar som spegeln i disney's "skönheten och odjuret".

För att använda den skulle jag tro att det bara är att hålla i kristallen, men det väljer iofs du som spelledare. Du kan välja att man måste göra något, kanske "synka" sig själv med kristallen genom ett PSY slag. Det väljer du.
 

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
Det låter ungefär som jag tänkte mig. Kommer vara en rätt så awsome artefakt!
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Ge inte spelarna för mycket makt bara, begränsa fjärrskådarkristallen på något sätt, annars kommer de att spionera överallt i förväg och du får kanske problem med att överraska dem.

Förslag:

Tar det lång tid att synka sig till artefakten?
Behöver man genomföra någon sorts rit för att aktivera artefakten?
När man väl aktiverar fjärrskådningen, tar det lång tid att komma ur den?
När man aktiverat fjärrskådningen, ersätts ens normala syn med fjärrskådningen?
Är kristallen sjukt stor och svår att förflytta?
Kan upprepat användande av artefakten locka till sig demoner som gillar att käka upp ögon?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle köra på att fjärrskådningsartefakten aktiveras genom att man säger det Sanna namnet på det man vill observera. Detta medför en ganska hård begränsning eftersom det är väldigt svårt att identifiera sanna namn av hög magnitud.
 

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
Det där var nog den bästa begränsningen jag hört på länge!

Tack för alla tips och information :gremsmile:
 
Top