Nekromanti Fjärran Nätter - En kampanjvärld till Fantasy!

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Vilket håll rinner Wabay floden?

Logiskt sett så bör den flyta västerut, ner från bergen.
Men då är det inte sådär superlogiskt att Arish ligger allra längst upp då en sådan stad behöver mat från omkringliggande samhällen (genom skatter osv).
Det är tungt att ta fullastade flodpråmar upp för en flod.
Antingen så bör staden flytta lite neråt, eller så bör den ligga vid den nedre mynningen till en liten fiskrik sjö.

De tre bröderna känns dock som en sådan där myt där landet blir förslavat av tre onda himmelsjättar, som var så onda att de hade hjärtan av sten.
Tre kungabröder rider ut för att befria riket från himmeljättarna, men alla stupar förutom den yngste brodern som precis orkar ta sig tillbaka till en by vid floden, berättar sin historia för att sedan stupa från sviterna av sina sår. De tre bröderna begravs innuti himmelsjättarnas hjärtan, och i sin tacksamhet så lovar folket trohet och lydnad åt den äldste broderns unga son som sedan blir den första kungen av riket Buhraan.

Alternativt kan himmselsjättarna vara tre jättelika sfinxar. Då blir Lejonet de onda sfinxarnas moder, som när hon hörde budet om sina söner blev så förkrossad att hon lade sig ner och dog. Trots att det sällan regnar så gråter statyn konstant, och hennes tårar skapar en liten förgiftad källa nedanför lejonets tassar.
Eller hur man nu vill blanda det hela. Sfinxar som är mödrar till jättar med huvuden som djur eller whatever.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark
Cybot said:
Vilket håll rinner Wabay floden? Logiskt sett så bör den flyta västerut, ner från bergen. Men då är det inte sådär superlogiskt att Arish ligger allra längst upp då en sådan stad behöver mat från omkringliggande samhällen (genom skatter osv). Det är tungt att ta fullastade flodpråmar upp för en flod. Antingen så bör staden flytta lite neråt, eller så bör den ligga vid den nedre mynningen till en liten fiskrik sjö.
- Wadayfloden rinner från bergen västerut genom Duljukistan.
- Angående Arish så tänkte jag att staden byggdes i skuggorna av bergen där det är betydligt svalare på förmiddagen och således är jorden bördigare. Försökte symbolisera detta med de många byarna kring huvudstaden. Staden byggdes för att platsen var avsides, inte för att det var det mest ekonomiskt bästa.
- Wadayfloden rinner sakta. Det är lätt att segla upp för den.


Cybot said:
De tre bröderna känns dock som en sådan där myt där landet blir förslavat av tre onda himmelsjättar, som var så onda att de hade hjärtan av sten. Tre kungabröder rider ut för att befria riket från himmeljättarna, men alla stupar förutom den yngste brodern som precis orkar ta sig tillbaka till en by vid floden, berättar sin historia för att sedan stupa från sviterna av sina sår. De tre bröderna begravs innuti himmelsjättarnas hjärtan, och i sin tacksamhet så lovar folket trohet och lydnad åt den äldste broderns unga son som sedan blir den första kungen av riket Buhraan.

Alternativt kan himmselsjättarna vara tre jättelika sfinxar. Då blir Lejonet de onda sfinxarnas moder, som när hon hörde budet om sina söner blev så förkrossad att hon lade sig ner och dog. Trots att det sällan regnar så gråter statyn konstant, och hennes tårar skapar en liten förgiftad källa nedanför lejonets tassar.
Eller hur man nu vill blanda det hela. Sfinxar som är mödrar till jättar med huvuden som djur eller whatever.
Intressant. Skall ha dessa tankar med mig när jag skriver vidare om De tre bröderna och Lejonet.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark
Herr Arntsen said:
Tröttnade du på din kampanjvärld?
Tröttnat är kanske inte rätt ord men projektet har lagts på is tills jag får tid/lust att ta tag i det igen. Jag skulle dock gärna följa en inspirerande diskussion här på forumet hur kampanjen skulle kunna utvecklas.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
OM jag får inflika på rubriken om "De tre bröderna" så hävdar jag att det är en nekromantisk kult som delats i två falanger där den ena delen, de radikala, hävdar att den bästa formen av nekromantisk magi är att återuppväcka döda kroppar, genom att man tänder en falsk livsgnista i deras sinnen och simulerar att de vaknar, som om döden bara var en sömn. Detta gör det mycket lättare att återuppväcka Många zombier, för syften som fysiskt arbete, och eftersom de fortfarande är väldigt mottagliga för order, är de fortfarande aktiv och produktiv arbetskraft.
Den andra delen, de Konservativa, yrkar på att detta är vulgärt och oortodoxt. Det ända Rättvisa sättet att återuppväcka en död människa, utan att vara direkt respektlös mot kroppens tidigare ägare, är att använda kroppen som en form av magisk marionett. Fördelen är att man kan ha mycket större kontroll över den döda kroppen, men det blir också svårare för en magiker att hålla flera zombier levande samtidigt, eftersom denne måste koncentrera sig på att hålla dem "Vakna".

Om detta inte fungerar med "De Tre Bröderna" i kampanjen, tycker jag att du ska trycka in den id´en någon annanstans. Karaktärerna ska hamna i en passionerad debatt om hur man mest etiskt, eller mest effektivt, utnyttjar föruttnade lik.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Jag har inte läst igenom hela tråden innan. Men det är ju en fantastisk kampanjvärd, roligt med något annat än standard fantasy som inspiration. Även om jag tycker mycket om standard fantasy med :gremsmile:.

Det vore synd om det inte blev någon vidareutveckling av den. För den är så lockande!
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark
Brokk said:
Det vore synd om det inte blev någon vidareutveckling av den. För den är så lockande!
Detta projekt har inte helt dött. Det har bara hamnar på is från min sida p.g.a. tidsbrist. Om någon är villig att ta över projektet så kan jag skicka över det jag har skrivit. Denna person har fria händer med den fortsatta utvecklingen av projektet.
 
Top