Nekromanti Fixa kassörs-bytet

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Lite sent så har jag kollat på vad vi i styrelsen behöver göra för att jag ska kunna ta över rollen som kassör på riktigt.

Då föreningen har ett Nordea-konto via Sverok så är det i princip förbundet som hanterar vårt konto - och ett byte av kassör sker via dem (och inte via banken, som jag först trodde)

Hursomhelst, det är en blankett att fylla i och posta till Sverok.

Men, jag begriper inte riktigt av vem som blanketten ska fyllas i. Fullmaktsgivare? Är det överlämnande person i styrelsen, eller är det jag?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Jag antar att fullmaktsgivare är föreningens nuvarande firmatecknare, och du är fullmaktshavare.

Det här är ju ett ganska problematiskt förfarande i längden, eftersom risken är ganska stor att man måste posta en sån här blankett ett par vändor över hela landet innan alla kunnat skriva under :gremtongue:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Möller said:
Lite sent så har jag kollat på vad vi i styrelsen behöver göra för att jag ska kunna ta över rollen som kassör på riktigt.
Börja med att hjälpa Rymdhamstern med den punktlista jag postade i föreningsforumet.

Innan ni klarat av den punktlistan kan du glömma att du ens är kassör i föreningen. :gremtongue:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag jobbar pått. Det verkar som vi faktiskt inte behöver bråka med protokollen i dagsläget (även om vi själfallet måste få dem underskrivna likförbannat om allt ska gå rätt till).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Björn Wärmedal said:
Jag antar att fullmaktsgivare är föreningens nuvarande firmatecknare, och du är fullmaktshavare.

Det här är ju ett ganska problematiskt förfarande i längden, eftersom risken är ganska stor att man måste posta en sån här blankett ett par vändor över hela landet innan alla kunnat skriva under :gremtongue:
Det har gjorts förr. :gremtongue:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tycker att ni bör fråga Sverok så att ni inte gör fel. Firmatecknare och allting måste vara rätt! I egenskap av kassör måste man ju även vara firmatecknare.

... Jag och Pärsson är firmatecknare, fortfarande. Mig veterligen. Så, nuvarande ordförande och kassör bör bli det.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
solvebring said:
Jag tycker att ni bör fråga Sverok så att ni inte gör fel. Firmatecknare och allting måste vara rätt! I egenskap av kassör måste man ju även vara firmatecknare.

... Jag och Pärsson är firmatecknare, fortfarande. Mig veterligen. Så, nuvarande ordförande och kassör bör bli det.
Nja. Våra stadgar säger att kassör och ordförande per default också är firmatecknare. När vi byter dessa styrelseposter byter vi alltså automatiskt firmatecknare; det behövs inget årsmötes- eller styrelsebesult för det.

Deät är bara det att banken inte vet att vi bytt firmatecknare.

Jag kan nog ta och maila sverok och fråga, hör av mig när det är gjort.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Han pratar om den här checklistan han satte upp:

1. Lösenord till eBas. Samtliga eBas-lösenord har just ändrats av SVEROK. Solve har förhoppningsvis det nya lösenordet.
2. Ladda upp verksamhetsberättelsen (punkt 6 på årsmötet).
3. Ladda upp årsmötesprotokollet. Jag var justeringsman och har skrivit under protokollet. Jag skickade sedan vidare protokollet till Radioaktiv som var den andra justeringsmannen. Var protkollet är nu vet jag inte.
4. Uppdatera eBas så att det är rätt uppgifter, t.ex. rätt styrelse och inte förra årets styrelse.
5. Återregistrering av alla medlemmar. Alla som är medlemmar måste registrera sig en gång om året hos SVEROK för att kvarstå som medlemmar i föreningen.
6. Söka träffbidrag för Repetikon och OSR-träffarna på klossen.
Att ta tag i är återregistreringen, samt det här årsmötesprotokollet när det väl är underskrivet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Möller said:
solvebring said:
Jag tycker att ni bör fråga Sverok så att ni inte gör fel. Firmatecknare och allting måste vara rätt! I egenskap av kassör måste man ju även vara firmatecknare.

... Jag och Pärsson är firmatecknare, fortfarande. Mig veterligen. Så, nuvarande ordförande och kassör bör bli det.
Nja. Våra stadgar säger att kassör och ordförande per default också är firmatecknare. När vi byter dessa styrelseposter byter vi alltså automatiskt firmatecknare; det behövs inget årsmötes- eller styrelsebesult för det.

Deät är bara det att banken inte vet att vi bytt firmatecknare.

Jag kan nog ta och maila sverok och fråga, hör av mig när det är gjort.
Aha, trodde att man var tvungen att ha papper med signaturer och sådant för det. Det skrev iaf jag och Pärsson under. Fast jag minns inte exakt nu, det kanske bara gällde banken ...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rymdhamster said:
Han pratar om den här checklistan han satte upp:

1. Lösenord till eBas. Samtliga eBas-lösenord har just ändrats av SVEROK. Solve har förhoppningsvis det nya lösenordet.
2. Ladda upp verksamhetsberättelsen (punkt 6 på årsmötet).
3. Ladda upp årsmötesprotokollet. Jag var justeringsman och har skrivit under protokollet. Jag skickade sedan vidare protokollet till Radioaktiv som var den andra justeringsmannen. Var protkollet är nu vet jag inte.
4. Uppdatera eBas så att det är rätt uppgifter, t.ex. rätt styrelse och inte förra årets styrelse.
5. Återregistrering av alla medlemmar. Alla som är medlemmar måste registrera sig en gång om året hos SVEROK för att kvarstå som medlemmar i föreningen.
6. Söka träffbidrag för Repetikon och OSR-träffarna på klossen.
Att ta tag i är återregistreringen, samt det här årsmötesprotokollet när det väl är underskrivet.
Jag har redan återreggat folk för 2013. Det gör man i början av varje nytt verksamhetsår ...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
AH, så var det ja. Så det är egentligen först aktuellt för den som sköter sånt här i nästa styrelse?

Då är det bara protokollet som ska laddas upp, även om det inte är nödvändigt för att vi ska kunna söka bidrag (Som jag fattat det).
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Nu har jag kontaktat Jenny Petersson på förbundet. Hon är ekonomichef och »Föreningsstöd inom ekonomi«, så förhoppningsvis har jag hittat rätt person.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Möller said:
Nja. Våra stadgar säger att kassör och ordförande per default också är firmatecknare. När vi byter dessa styrelseposter byter vi alltså automatiskt firmatecknare; det behövs inget årsmötes- eller styrelsebesult för det.

Deät är bara det att banken inte vet att vi bytt firmatecknare.
Och hur tror du banken ska få reda på att vi bytt kassör?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
anth said:
Och hur tror du banken ska få reda på att vi bytt kassör?
Genom att vi skickar dem en blankett? Jag trodde det var vad hela tråden handlade om =)

Mitt påpekande till solvebring var en petitess; vi var överens om att papper behöver skrivas på.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Nu har jag fått svar av Anna Netzell på förbundet, tydligen kontaktade jag fel person. Nåja, det löste sig ju.

Det är, vilket jag såklart borde vetat men inte kom ihåg, Sverok som egentligen förvaltar kontot. Vi bara lånar det. Så blanketten ska inte till banken direkt, utan till Sverok och de skriver sedan under den.

Det som ska fyllas i är vilka i föreningen som ska ha tillgång på kontot.

Med tentaplugg och förkylning kan jag nog ta och gå igenom blanketten igen med denna kunskap tidigast på onsdag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Möller said:
Nu har jag fått svar av Anna Netzell på förbundet, tydligen kontaktade jag fel person. Nåja, det löste sig ju.

Det är, vilket jag såklart borde vetat men inte kom ihåg, Sverok som egentligen förvaltar kontot. Vi bara lånar det. Så blanketten ska inte till banken direkt, utan till Sverok och de skriver sedan under den.

Det som ska fyllas i är vilka i föreningen som ska ha tillgång på kontot.

Med tentaplugg och förkylning kan jag nog ta och gå igenom blanketten igen med denna kunskap tidigast på onsdag.
Bra där! Alltid skönt att ha Sverok på tråden så att man vet att det blir rätt.

Lycka till med tenta och tillfrisknande! Vi hejar på dig! :birthday:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jo, en fråga:

Vilka ska ha tillgång till kontot? Vi har alltså möjlighet att låta fler än en ha inloggningsuppgifter; men jag ser inte riktigt poängen med att någon mer ska ha sådana än jag.
 
Top