Fixa buckla på laptop

Man Mountainman

Spanska flugan
Vurpade med cykeln på väg till jobbet idag, och ehuru jag själv är oskadd, fick min laptop sig en blessyr:

1777977028532.png

Datorn tycks funka bra, men bucklan är ju lite oestetisk och gör det dessutom svårt att vika skärmen.

Datorn är en HP EliteBook 855 G8. Karossen är, tror jag, gjord av aluminium.

Vad är mest effektiva sättet att rätta till detta med ett minimum av risk för funktionaliteten?

Vad är mest effektiva sättet att rätta till detta med ett minimum av risk för funktionaliteten?
Silvertejp och frustration.

Alltså, det går säkert att böja till bitarna så de sitter lite bättre, men det kommer ju inte fixas utan att byta chassi helt och det låter orimligt?

Vurpade med cykeln på väg till jobbet idag, och ehuru jag själv är oskadd, fick min laptop sig en blessyr:

View attachment 30375

Datorn tycks funka bra, men bucklan är ju lite oestetisk och gör det dessutom svårt att vika skärmen.

Datorn är en HP EliteBook 855 G8. Karossen är, tror jag, gjord av aluminium.

Kolla bara att chassit inte buktar ut pga av att batteriet är svullet. Om det är det måste du byta ut batteriet genast om du inte vill riskera att datorn börjar brinna (hände en kollega en tid efter att laptopen fallit i golvet).

Kolla bara att chassit inte buktar ut pga av att batteriet är svullet. Om det är det måste du byta ut batteriet genast om du inte vill riskera att datorn börjar brinna (hände en kollega en tid efter att laptopen fallit i golvet).
d:o, samt passa på att kör backup av ev filer som bara finns på laptopen.

Borde gå att böja till så det blir tjusigare, tänker jag. Som plåster kan man använda tuffa klistermärken, om man har några, ser kanske trevligare ut än silvertejp.

Ett urval av tänger och milt våld, så tror jag att du kan fixa så att det ser lite bättre ut i alla fall. Den kommer inte att bli som ny, men den blir i alla fall i huvudsak fyrkantig igen.

Skalet är ju bara "pynt", så du förstör inget genom att testa, utom möjligen skalet, och den båten har ju redan gått.

Vill också eka vad damogn säger: Kolla batteriet. LiPo-batterier är arga när de börjar brinna.

Tja, batteriet sitter ju i andra änden så det borde inte vara nån fara.

Men jag ska kolla. Hur känner man igen ett svullet batteri?

Om flatsidorna på batteriet buktar är det dags att byta.

Om du gillar fyrverkerier och inte är rädd om din hälsa, så slå en spik genom en lång bräda, lägg det på marken ute, lägg brädan med spiken mot batteriet, ställ dig en bit ifrån, håll andan, stampa på brädan och inta säkerhetsavstånd fort. Så har jag demonstrerat varför man ska vara försiktig med LiPo-batterier...

Jag har en likadan på jobbet. Är det din jobb laptop ska du kolla med IT som säkert byter ut den.

Ett svullet batteri ser liksom "jäst" ut. Om chassit har en kurvatur kring det område där batteriet sitter så är antagligen batteriet svullet.
Det ser ut ungefär så här:
Om man ignorerar det tillräckligt länge ser det sedan ut så här:

Eftersom du säger att batteriet är i andra änden så är det nog ingen fara. Kolla bara att du inte får en bula där.

Back