Nekromanti Fisktank & blorb

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Min uppfattning är att målet med en blorb är att världen ska kännas som om den är "på riktigt". Medlet är att minimera mängden godtycke under själva spelmötet, genom att hänvisa så mycket som möjligt till antingen fördefinierade fakta ("I rummet finns en kista. Kistan är låst, och låset har DC 15. Den är även försedd med en fälla som utlöser ett larm om det inte hittas och desarmeras, båda dessa har också DC 15."), algoritmer ("Om larmet går så kommer det två vakter om 1d4 rundor, och sedan två till efter ytterligare 1d4 rundor"), eller slumptabeller ("Om rollpersonerna blir tillfångatagna och förs inför magistraten, slå 1d6 för att se vilken magistrat som får deras ärende.").

Detta har likheter med en sandlåda, men i en typisk sandlåda så finns det fortfarande utrymme för en hel del godtycke gällande hur spelvärldens element reagerar på varandra, och framför allt hur de reagerar på rollpersonerna. I en ideal blorb är allt sådant fördefinierat, och SLs roll under själva spelmötet är reducerad till en domares.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Jag hade varit mer intresserad av prata om Blorb vs Soloäventyr.

Du kan naturligvis lägga din blorb i en fisktank om du vill men du behöver någon form av verktyg för att avgöra hur x reagerar på y etc. Vilket inte behöver vara superkrångligt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Måns;n335919 said:
Du kan naturligvis lägga din blorb i en fisktank om du vill men du behöver någon form av verktyg för att avgöra hur x reagerar på y etc. Vilket inte behöver vara superkrångligt.
Jag tror tvärtom att det är superkrångligt. Jag har frågat om det i tidigare trådar om blorbar, och framför allt efterfrågat ett exempel, så att jag kan se hur det skulle genomföras, men jag tycker inte att jag har fått något tillfredställande svar. Är det någon som har ett bra exempel?

(Det exempel jag fått har jag för mig innehöll generella texter om vad spelledarpersonerna ville, typ "Orchhövdingen vill skydda sin stam", men det var fortfarande upp till spelledaren att bestämma när orchhövdingen upplevde att stammen var hotad och exakt vilka åtgärder hon valde att vidta då.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Monokel;n335893 said:
Spelvärlden (grottan) är fix och varken spelare eller spelledare får ändra förutsättningarna när spelet väl börjat?
Precis!

Monokel;n335893 said:
Kan man spela blorb med Apocalypse world?
Enligt Vincent kan man inte det. Han säger att AW handlar om att mekaniker är fixa och first order, inte innehållet. Men mina mekaniker är ju också fixa och first order även om dom har en nomisk kvalitet. Bara att mitt innehåll också är det. Jag tycker AW 2 med threat maps är närmare blorb än vad AW 1 med fronts var. Men Vincent har sagt till mig att han ska göra ett blorbigt spel. Vi får väl se!

Rickard;n335899 said:
Tycker förvisso dungeons fortfarande är rälsar (hallååå! Kartan är linjär i sig!) men kan väl förstå att man kan göra grottkomplex som är mer som "sandboxar" ... eller blorbar.
Ja! Jacquaying
(Bra inlägg förövrigt, Rickard! På svenska brukar vi förstå varandra precis och på engelska råkar vi varandra i luven hela tiden. Jag kanske inte är så bra på engelska...)

Rickard;n335899 said:
Sedan är det också viktigt att komma ihåg att hur man skriver ett äventyr och hur man spelleder det är två olika saker. En räls kan spelledas som en fisktank och en blorb-prepp kan spelas samberättande.
Ja, det stämmer precis. Och även inom blorb; en av blorbens viktigaste principer är att prepparhjärnan och spelledarhjärnan är två helt olika lägen och olika prioriteringar.

Prepparhjärnan vill:
  • att det ska vara lagom svårt
  • att det ska vara en rättvis utmaning
  • att det ska finnas gott om saker att upptäcka och göra
  • att det ska inte ska vara tråkigt
  • att det ska kunna hända spännande saker
  • att det ska finnas massa lore och fantastiska platser att upptäcka

Men när man sen är domare eller "kör" det så ska allt det där ut genom fönstret.

En rättvis blorb-DM får inte vara rädd för att det blir tråkigt eller missad content eller för svårt eller för lätt.

Mitt jobb är bara att öppna julkalenderluckorna i takt med att spelarna upptäcker dom, tillämpa regler och bedöma situationer på ett neutralt sätt.

Är det några som har spelat brädspelet Zendo? Det har en liknande känsla tycker jag, för den som är master. Först ska man hitta på en regel. Försöka hitta på en lagom svår och rättvis regel. I detta läge kan man "vara ett fan av spelarna". Men sen när spelet väl börjat gäller det att följa den regeln man först skapade. Då är det för sent att ändra nåt.

Theo;n335911 said:
Jag för min del försöker förstå var själva ordet "blorb" kommer ifrån. Är det 2097 själv som myntat det? När jag googlar på det hittar jag vad som verkar vara några omnämnanden på story-games.com s forum men de länkarna fungerar inte längre. I övrigt verkar det vara ett paketeringsformat för "interactive fiction"-spel - är det i nån sorts överförd bemärkelse det används om rollspel?
Story Games är förmodligen skriva av mig eller om mig. Det finns ett arkiv med Story Games gamla texter... nånstans... men är inte säker på var det ligger.

Var namnet kommer ifrån... när interactive fiction-spelet "Enchanter" kom ut 1983 tog dom namnen på spells från gammal hackerslang. Hackerslang som i sig numera är mer eller mindre bortglömd. När jag skrev min RISS-teori behövde jag hitta på unika namn på dom olika rollspelsstilarna jag tyckte mig se. Det var inte bra att kalla det rälsning, skillsbaserat, samberättande osv för dom begreppen var så uppluckrade och verkade kunna betyda så mycket olika. Så jag tog namnen från spell-listan i Enchanter. Blorb är spellen för att bevara integriteten hos något. Det är också därför det har fått sitt namn som filformat för IF-spel.

Staffan;n335916 said:
Min uppfattning är att målet med en blorb är att världen ska kännas som om den är "på riktigt". Medlet är att minimera mängden godtycke under själva spelmötet, genom att hänvisa så mycket som möjligt till antingen fördefinierade fakta ("I rummet finns en kista. Kistan är låst, och låset har DC 15. Den är även försedd med en fälla som utlöser ett larm om det inte hittas och desarmeras, båda dessa har också DC 15."), algoritmer ("Om larmet går så kommer det två vakter om 1d4 rundor, och sedan två till efter ytterligare 1d4 rundor"), eller slumptabeller ("Om rollpersonerna blir tillfångatagna och förs inför magistraten, slå 1d6 för att se vilken magistrat som får deras ärende.").
Mycket korrekt beskrivning av idealet.

Jag kan typ stå i köket och diska och sen ropar dom in mig när dom behöver nån adjudication eller när dom vill veta hur det låter när dom skakar på den där svarta asken eller nåt sånt.

Men det kan stå i min prep "asken innehåller sand från Antanugas stränder", det behöver inte stå exakt hur det låter.

Staffan;n335916 said:
Detta har likheter med en sandlåda, men i en typisk sandlåda så finns det fortfarande utrymme för en hel del godtycke gällande hur spelvärldens element reagerar på varandra, och framför allt hur de reagerar på rollpersonerna. I en ideal blorb är allt sådant fördefinierat, och SLs roll under själva spelmötet är reducerad till en domares.
Ska poängteras att jag aldrig lyckats göra eller köra en helt ideal blorb, och det är OK. Det finns alltid luckor. Det är ju så att det är möjligt att pröva vad som helst och ibland prövar dom rätt koko och oväntade grejer. Men, det finns färre och färre luckor. Jag kollar på stack exchange ganska mycket eller så tar jag nån regel från nåt annat spel eller hittar på en egen regel.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Gurgeh;n335922 said:
Jag tror tvärtom att det är superkrångligt. Jag har frågat om det i tidigare trådar om blorbar, och framför allt efterfrågat ett exempel, så att jag kan se hur det skulle genomföras, men jag tycker inte att jag har fått något tillfredställande svar. Är det någon som har ett bra exempel?

(Det exempel jag fått har jag för mig innehöll generella texter om vad spelledarpersonerna ville, typ "Orchhövdingen vill skydda sin stam", men det var fortfarande upp till spelledaren att bestämma när orchhövdingen upplevde att stammen var hotad och exakt vilka åtgärder hon valde att vidta då.)
Ja, bra och blorbiga regler för såna här saker är nåt jag verkligen skulle tycka om! Var också därför jag var intresserad av reglerna för hur rymdvarelserna beter sig i nya Alien, vilket jag tyckte var till största delen lyckat.

Känns som att det finns så mycket design som inte uppfunnits än som skulle kunna understödja blorbighet på ett bra sätt.

Nämnde RISS ovan men jag insåg efter ett tag att jag ffa gör bäst i att prata om den spelstil jag är intresserad av: blorben.
På samma sätt som jag tycker att Ron borde ha hållit sig till att prata om sin prio: Story Now. Och, utifrån hans analyser så kom det ju också mycket bra och fokuserad design för att göra den sortens spel.

På samma sätt har det tack vare OSR kommit bättre och bättre blorbspel på sistone och förhoppningsvis kommer det komma ännu mer!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Gurgeh;n335922 said:
Jag tror tvärtom att det är superkrångligt. Jag har frågat om det i tidigare trådar om blorbar, och framför allt efterfrågat ett exempel, så att jag kan se hur det skulle genomföras, men jag tycker inte att jag har fått något tillfredställande svar. Är det någon som har ett bra exempel?

(Det exempel jag fått har jag för mig innehöll generella texter om vad spelledarpersonerna ville, typ "Orchhövdingen vill skydda sin stam", men det var fortfarande upp till spelledaren att bestämma när orchhövdingen upplevde att stammen var hotad och exakt vilka åtgärder hon valde att vidta då.)
Du kan naturligtvis göra det på många olika sätt, men varför inte precis som monsterattacker i SS?

1. Darth Vader agerar inte alls. Han tycker du är fullständigt oviktig.
2. Darth Vader anlitar 3 prisjägare (stats som Normal Prisjägare) som jagar dig.
3. Darth Vader anlitar 8 prisjägare (stats som Mästerlig Prisjägare) som jagar dig.
4. Darth Vader tar reda på vem du är och hämnas på din familj/by
5. Darth Vader tar reda på vem du är och hämnas på din planet.
6. Darth Vader mobiliserar sin flotta och jagar dig till galaxens ände.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jättebra, Måns! Vill använda!

Jag är öppen för möjligheten att det skulle gå att uppfinna ännu bättre, med mer agens (dvs större möjlighet för spelarna att påverka resultatet) ex vis. Men hittills tycker jag det där är urbra!

Generellt har jag dragits till system och mekaniker som är mer… natlang–baserade än stats–baserade. Mer Zork än Nethack. Mer Finch än GURPS. Men… det finns mycket att vinna på en mix!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
2097;n335941 said:
Jättebra, Måns! Vill använda!

Jag är öppen för möjligheten att det skulle gå att uppfinna ännu bättre, med mer agens (dvs större möjlighet för spelarna att påverka resultatet) ex vis. Men hittills tycker jag det där är urbra!
Tackar :) Ja, jag tror att det är väldigt viktigt att Darth Vader inte utplånar ens hemplanet så fort man råkar kapa sitt första kejserliga transportfartyg. Överlag ska man nog arbeta sig uppåt så att man först får antagonister inom den kejserliga tullbyrån och till slut når man hela vägen till Darth Vader. Jag kan tänka mig att tabellen ovan kan användas i en specifik blorb som svar på ett specifikt skeende där det är svårt att avgöra hur Darth Vader reagerar. Men generellt bör det nog ligga på en annan nivå. Hann inte illustrera med bättre exempel :)

2097;n335941 said:
Generellt har jag dragits till system och mekaniker som är mer… natlang–baserade än stats–baserade. Mer Zork än Nethack. Mer Finch än GURPS. Men… det finns mycket att vinna på en mix!
Shit, dina referenser är inte lätta för mig :) Ska ta mig tid att läsa igenom länken istället.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Måns;n335947 said:
Shit, dina referenser är inte lätta för mig :) Ska ta mig tid att läsa igenom länken istället.
Finch vs GURPS syftar på fäll-letande enligt Old School Primer vs det mer GURPSiga eller BRPiga rullandet på "Finna Dolda Ting"!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Måns;n335938 said:
Du kan naturligtvis göra det på många olika sätt, men varför inte precis som monsterattacker i SS?

1. Darth Vader agerar inte alls. Han tycker du är fullständigt oviktig.
2. Darth Vader anlitar 3 prisjägare (stats som Normal Prisjägare) som jagar dig.
3. Darth Vader anlitar 8 prisjägare (stats som Mästerlig Prisjägare) som jagar dig.
4. Darth Vader tar reda på vem du är och hämnas på din familj/by
5. Darth Vader tar reda på vem du är och hämnas på din planet.
6. Darth Vader mobiliserar sin flotta och jagar dig till galaxens ände.
Det fungerar naturligtvis, men blir lite trubbigt (vilket du ju också påpekar i det följande inlägget). Det är rimligt att ha en sådan tabell för specifika handlingar, till exempel "Vad gör Darth Vader om rollpersonerna spränger Dödsstjärnan?", men svårt att generalisera det på ett bra sätt. (Eller så får man använda spelledarpersoner som är helt irrationella: "Vad gör Jokern?") :)

OT: Just nu visas inte senaste inlägg korrekt. Det brukar bli så när en tråd blivit utbruten ur en annan, och det blir automagiskt rätt efter en dag eller två, hoppas jag!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Gurgeh;n335953 said:
Eller så får man använda spelledarpersoner som är helt irrationella: "Vad gör Jokern?"
Vad gör Dubbelansiktet? 1d2

<3
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Gurgeh;n335953 said:
Det fungerar naturligtvis, men blir lite trubbigt (vilket du ju också påpekar i det följande inlägget). Det är rimligt att ha en sådan tabell för specifika handlingar, till exempel "Vad gör Darth Vader om rollpersonerna spränger Dödsstjärnan?", men svårt att generalisera det på ett bra sätt. (Eller så får man använda spelledarpersoner som är helt irrationella: "Vad gör Jokern?") :)
Jag tror att man får börja med att skapa en liknande mekanik för RPs första antagonist, och ge den en egenskap som typ "Handlingskraftig, Resurser 4" och sedan bygger man helt enkelt ut det. Nästa antagonist har "Lömsk, Resurser 2" och på sikt har man ett blorbigt bibliotek av egenskaper och tabeller.

Så får man naturligtvis också definiera vad Resurser 1-5 innebär, och sannolikt skriva en rad om. Kanske att man behöver fler variabler, men poängen här är att man inte behöver skapa ett heltäckande system med en gång. 2097 har varit inne på det tidigare och det är väldigt bra metod. Det viktiga är att du inte ändrar i spel.

Gurgeh;n335953 said:
OT: Just nu visas inte senaste inlägg korrekt. Det brukar bli så när en tråd blivit utbruten ur en annan, och det blir automagiskt rätt efter en dag eller två, hoppas jag!
Haha, fantastiskt! :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Måns;n335956 said:
Kanske att man behöver fler variabler, men poängen här är att man inte behöver skapa ett heltäckande system med en gång.
Precis så är det. Det är nämligen omöjligt. Precis som det är omöjligt för storyspelare att skapa den perfekta storyn. Iaf i början!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
2097;n335879 said:
Jag skulle rekommendera diagramformatet (enklast på papper och penna) för nya fisktankskapare så det blir tydligt vad som behöver finnas, vilka luckor som finns, var det finns möjlighet (under preppandet, när man väl dragit igång är det för sent) att knyta ihop eller skära isär relationer eller skärpa osv.
Jag skulle inte det. Det är grejen med fisktanken, det gör inget om det finns luckor, det löser sig under tiden. Den är aktivitetsdriven, inte förberedelsedriven.

Eller, se det så här: I en blorb så ligger kreativiteten i huvudsak innan spelet börjar, sedan är spelledaren mest en regelmotor. I fisktanken så ligger kreativiteten efter att spelet börjat, och det är en gemensam effort av spelledare och spelare att skapa. Allt detta då lite överdrivet för att tydliggöra en poäng.

Jag förstår inte varför folk fastnar så mycket i relationskartor. Det behöver inte ens handla om relationer. Det kan vara så enkelt som "Någon nycklade din bil. Du är arg.".

2097;n335879 said:
Nu är du mycket orättvis för det var du som frågade mig om vad blorben var och det var du som sade att det var motsatsen mot fiskdamm och jag bad någon hoppa in och förklara för dig likheterna (som är många) och skillnaderna (som är få, men kanske ganska viktiga) och innan någon hann göra det så gjorde du själv ett försök. Ett försök där du hade fått blorben lite om bakfoten.

Blorben handlar om att deltagarna har ett system att pilla med, utforska, ändra på, göra avtryck i. En relationskarta (oavsett dom den är i prosaformat eller inte) kan vara ett sådant system. En grottkarta kan också vara det. Nu sitter vi inte med kartan framme, synlig för rollpersonsspelarna, det är bara DM som ser den, eftersom gränssnittet för pillandet är rollspelande & regelmekaniker -- dvs pratande och tärningsrullande. Och det är därför den precis likagärna kan vara en prosabeskrivning. Jag har ibland haft en grottkarta i prosaformat på precis samma sätt.
Som jag förstår det så är blorben driven av förberedelser, av detaljerade beskrivningar, av regler.

Fisktanken är ett sätt att slippa förbereda, att slippa göra detaljerade biskrivningar, och regler är optional.

2097;n335879 said:
Det kan den, men det känns ungefär som att spela en kärlekshistoria i D&D. Det går, men det känns inte optimalt.

2097;n335879 said:
Därför stämmer det inte att säga att blorben är en motsats mot fisktank.
Vi kanske tolkar motsats olika? För mig är det inte att de på något sätt är fiender eller materia/antimateria. Däremot är de konceptuellt motsatser.

2097;n335879 said:
Och att helt förkasta blorbens fördelar (och den har både nackdelar och fördelar) utan att försöka förstå dom är givetvis tillåtet för alla.
Åh, jag förkastar den inte. Jag har spelat, och spellett mycket så. Men, med åren har jag blivit latare, och funnit att jag fungerar bättre som spelledare när jag skjuter från höften. Det är mer min stil.

Rickard;n335899 said:
Jag vet själv frustrationen när folk kommer och säger "Möh, möh. Fisktank är sandbox", exempelvis och så får man mest svara på vad som egentligen är skillnaderna.
Instämmer. Sandboxen känns mer som något där man i förväg beskriver väldigt mycket, men sedan släpper spelarna fria att göra vad de vill. En fisktank kan ha sandboxkänsla för spelarna, ganska ofta faktiskt, men från spelledarhållet så är den helt annorlunda.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det är varken skalär eller polär antonym. Relationen dom emellan är snarast hyponym. Fisktank, såsom jag alltid har uppfattat dom, är fantastiskt för blorb.

Sen ja jo du och jag kan prata varandra fram och tillbaka i tusen år i cirklar huruvida ett nystan av laddade/kolliderande relationer är vad fisktank är eller inte. Någon får gripa in och medla och reda ut begreppen.

Jag har alltid, i dom senaste tjugo åren eller när det nu var "fisktank" först presenterades på gamm-WRNU, tolkat begreppet precis som jag gjorde i tråden nyligen. Att det är ett relationsnätverk. Som kan presenteras som karta a la ER-diagram eller liknande, eller som kort/lappar, eller som hypercards, eller som prosatext, eller med rött garn på en korktavla, eller som inspelning på telefonsvararen, eller som symbolic expressions, eller som ett org-mode träd, eller som…

Rickard, hjälp mig här. Har jag helt fel om vad en fisktank är när jag pratade om Cassius Maximus tidigare? Är det verkligen bara "nån har nycklat din bil" och sen kan du improvisera vem vad hur och när under spelets gång?

Att man kan hitta på och ändra på det sättet skulle göra dom för mig helt meningslösa eftersom jag är bra på att improvisera—med "bra" menar jag inte nåt skryt såsom att det jag improviserar fram har bra kvalitet, jag menar bara att det kommer väldigt lätt väldigt mycket content när jag börjar improvisera. Så jag behöver inte ett "startunderlag". Jag preppar inte för att stödja mig. Utan för att begränsa mig. För att det ska bli objektivt och blorbigt och inte bara mitt hittepå.

Rickard har rätt i att en prepp när den väl är gjord kan användas på olika sätt, inklusive på ett oblorbigt sätt. Men en fisktank (dvs ett nystan av relationer mellan entiteter) kan vara fantastisk i en blorb. Jag har nästan alltid sådana inslag.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
2097;n335977 said:
Rickard, hjälp mig här. Har jag helt fel om vad en fisktank är när jag pratade om Cassius Maximus tidigare? Är det verkligen bara "nån har nycklat din bil" och sen kan du improvisera vem vad hur och när under spelets gång?
Troberg myntade uttrycket och är vad han säger en fisktank så är det en fisktank. Vad jag gjorde var mest att sätta allting i en struktur för att förenkla preppen utan att behöva förlita sig alltför mycket på improv. "Nån har nycklat din bil" känns mer som en bomb för mig, men jag är öppen för alla sorts definitioner; om någon påstår att något är ett rollspel så är det ett rollspel, även om det inte är min uppfattning om rollspel. Mycket av det vi gör är ändå blandningar av massor av olika scenariostrukturer/spelledarstilar. Jag tror personligen inte så mycket på att säga "Detta är blorb medan detta inte är fisktank".

2097;n335977 said:
Rickard har rätt i att en prepp när den väl är gjord kan användas på olika sätt, inklusive på ett oblorbigt sätt. Men en fisktank (dvs ett nystan av relationer mellan entiteter) kan vara fantastisk i en blorb. Jag har nästan alltid sådana inslag.
Jag vill mest slänga in en disclaimer om att det sällan blir rätt passform om man försöker med detta; även om jag antar att alla redan förstod detta.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tack Rickard. OK, jag ger mig. Är det det som är fisktank så är det.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
2097;n335979 said:
Tack Rickard. OK, jag ger mig. Är det det som är fisktank så är det.
Jag har alltid definierat det som dig. En Fisktank för mig är ett system i homeostas och när rollpersonerna kommer in förändrar de balansen i system och därifrån skapas en historia. Blorb tänker jag fungerar likadant fast man har förutbestämt hur aktörerna i fisktanken/bolorben skall reagera på vad rollpersonerna gör. Medans i en fisktank bestämmer SL hur de olika aktörerna agerar en fisktank. För mig är båda systemen en sluten miljö som påverkas av rollpersonerna och det är det som skapar spelet. Sen brukar jag aldrig beskriva platser i mina fisktankar de kommer efterhand vilket jag förstår ä viktigt för Blorben. Om något är en motsats till blorb skulle jag säga att det är rälsad friform

Att någon nycklar någons bil är för mig en bomb för att starta i gång RP på ett spår i fisktanken, oftast placerad där i syfte att driva i gång dramat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Swedish Chef;n335985 said:
Jag har alltid definierat det som dig. En Fisktank för mig är ett system i homeostas och när rollpersonerna kommer in förändrar de balansen i system och därifrån skapas en historia. Blorb tänker jag fungerar likadant fast man har förutbestämt hur aktörerna i fisktanken/bolorben skall reagera på vad rollpersonerna gör. Medans i en fisktank bestämmer SL hur de olika aktörerna agerar en fisktank. För mig är båda systemen en sluten miljö som påverkas av rollpersonerna och det är det som skapar spelet. Sen brukar jag aldrig beskriva platser i mina fisktankar de kommer efterhand vilket jag förstår ä viktigt för Blorben. Om något är en motsats till blorb skulle jag säga att det är rälsad friform

Att någon nycklar någons bil är för mig en bomb för att starta i gång RP på ett spår i fisktanken, oftast placerad där i syfte att driva i gång dramat.
Samma här. Men det är kanske bättre att prata om "dynamisk sandbox" eller nått i fortsättningen? Trobergs definition låter mer som premiss/kicker vilket vi redan har verktyg/terminologi för. Men jag kan ha missat något viktigt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Swedish Chef;n335985 said:
Jag har alltid definierat det som dig. En Fisktank för mig är ett system i homeostas[...]Att någon nycklar någons bil är för mig en bomb[...]
Ja, vi är överrens du och jag men jag vill verkligen respektera Trobergs syn på vad en fisktank är nu, när vi har begreppets skapare här. Jag hade missat det.

Jag får hitta något annat ord på det jag menar... relationskarta kanske är ganska bra. En fisktank kan använda entitetsrelationer (i prosaform eller i kartform) och enligt Troberg-style kan man skjuta från höften i den. En blorb kan använda entitetsrelationer (i prosaform eller i kartform) och i blorben ska man förlita sig helt på gloraklet och försöka undvika höftskjutandet.

Swedish Chef;n335985 said:
För mig är båda systemen en sluten miljö som påverkas av rollpersonerna och det är det som skapar spelet.
Ja, det där tycker jag är blorb-preppens essens.

Swedish Chef;n335985 said:
Sen brukar jag aldrig beskriva platser i mina fisktankar de kommer efterhand vilket jag förstår är viktigt för Blorben.
Jag brukar tycka om farliga platser med belöningar att upptäcka. Har man varken fara eller belöningar är det ju ok att behandla sina platser som tapet, och bara preppa relationerna och faktionerna. Det skulle bespara en hel del oro och vara en väldigt strikt uppdelning, jag tycker det är intressant. Men för mig gäller det då att man inte bara improviserar fram ett skåp fullt av kalashnikovs eller pengar eller nåt liknande som twistar till blorbigheten hos entitetsrelationerna.

Swedish Chef;n335985 said:
Om något är en motsats till blorb skulle jag säga att det är rälsad friform.
Ja. Ett spel som har en förutbestämd story och har en massa improvisation och "fudgande" är motsatsen till blorben. Och ännu mer motsatt till blorben blir det om spelarna tror att det blorbigt rollspel dom kör. (Blir mer och mer obekväm med att använda ord som "fudgande" och "fuskande" för ja i blorbigt spel är det fusk och otillåtet men i den andra världsbilden är det ju inte så. Å andra sidan tar jag helt avstånd från det paradigmet för jag förespråkar ju blorbigt rollspelande. Om dom har nåt förslag på ord som kan användas kan jag acceptera det. "Justerande", kanske?)

Ett spel som har en förutbestämd story och har en massa improvisation och "justerande" är motsatsen till blorben.
 
Top