Nekromanti Fisktankäventyr - hur?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

Nabu said:
Solvebring said:
Inte alls, det beskriver ett möjligt/föreslaget händelseförlopp.
Vilket, to be frank, var precis det jag hade problem med. Jag gillar inte att spelleda sådant, för jag tycker att det gör det mindre roligt och svårare, för mig som SL. Det enda jag personligen vill tänka om händelseförlopp är den omedelbara början, samt den avlägsna framtiden. Där den senare är någonting som skall ändras på.

Å andra sidan, som sagt, så har det säkert ingenting med begreppet fisktank att göra, utan är bara en av mina egenheter. Om jag skulle skriva ett sådant äventyr skulle jag också fokusera mer på agendor men från tråden där det diskuterades (jag ber om ursäkt för att jag inte orkar länka), så har jag fått uppfattningen om att jag är i minoritet angående en sådan preferens.

Kort sagt: inte min tekopp, men ändå helt klart intressant!
Aha, okej. =)
Tja, jag kan inte tillägga så mycket om strukturen i fråga inte passar din smak.

Fast händelseförloppet, det möjliga, som jag talar om, behandlar just agendor. Den förklarar vad som hänt - vad fraktionerna gör och varför. Därmed finns det egentligen ingen vidare etablering för kommande händelser. Allt jag levererar är egentligen ett utgångsläge.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

Näe precis, mitt första inlägg var tänkt som "O, det var inte vad jag förväntade mig, men det är säkert jag. Intressant var det i alla fall, tummen upp!" Det var inte meningen att komma dragande med mina preferenser och lasta dem på dig, det var dumt. Men vad kan jag säga; jag blev väl medryckt eller något.

Counter-EDIT: "Om rollpersonerna blir kontaktade av Teemu och går på spåret kring Hugo så kommer det att leda dem till antingen Ewa eller Georg, på ett eller annat sätt." Det är sådant som jag vänder mig emot, även om det nog är en rätt menlös invändning egentligen. Sedan så menar jag med agendor mer hur aktörerna är drivna när spelarkaraktärerna interagerar med dem. Hur reagerar Ewa på allt som hänt? Vill hon ta tillbaka någonting? Vill hon att allt ska fortsätta som vanligt? Vill Georg skydda sig? Sin familj? Vill han få reda på vad som händer mer än allt annat? Mer direkta riktlinjer på hur de agerar och reagerar på rollpersonerna. Någonting som introducerar spänning och friktion. Det behöver inte vara någonting som har ändrats efter förbannelsen, utan kan också vara en långsiktig agenda som fortfarande är dominant.

Om jag får gå (mer) OT, så tror jag att det här är två väldigt olika sätt att köra fisktankar på. Jag finner det svårt, och krampigt, att försöka improvisera utifrån det sett jag tror du använder; men min metod har säkert andra svagheter (eller samma, för andra spelledare) som jag än så länge är ignorant om.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

solvebring said:
Fast händelseförloppet, det möjliga, som jag talar om, behandlar just agendor. Den förklarar vad som hänt - vad fraktionerna gör och varför. Därmed finns det egentligen ingen vidare etablering för kommande händelser. Allt jag levererar är egentligen ett utgångsläge.
Jag brukar också ibland lägga med ett tänkt händelseförlopp i mina fisktankar. Endera är en fisktank hyfsat i ballans och rollpersonerna skall i någon form sätta den i rörelse eller också så kommer rollpersonerna in i en fisktank som har satts i rörelse och där det beskrivna händelseförloppet är ungefär vad som händer om inte rollpersonerna ingriper.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

Nabu said:
Näe precis, mitt första inlägg var tänkt som "O, det var inte vad jag förväntade mig, men det är säkert jag. Intressant var det i alla fall, tummen upp!" Det var inte meningen att komma dragande med mina preferenser och lasta dem på dig, det var dumt. Men vad kan jag säga; jag blev väl medryckt eller något.
Ingen fara. Jag försöker bara förklara hur jag ser på saken för att i min tur försöka förstå hur du tänkte. =)

Med andra ord är det lugnt, och allt (det mesta) kan ju alltid (oftast) diskuteras. :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

Om jag skulle skriva ett sådant äventyr skulle jag också fokusera mer på agendor men från tråden där det diskuterades (jag ber om ursäkt för att jag inte orkar länka), så har jag fått uppfattningen om att jag är i minoritet angående en sådan preferens.
Som jag också säkert sade i den tråden så är agendor en typ av relation. "Mördats av" eller "vill mörda" är båda relationer men endast den sista är en agenda. Båda avslöjar något om scenariot men endast den sista skapar konsekvenser av rollpersonernas agerande.

/Han som annars skulle ha skrivit vad Ram skrev
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

solvebring said:
De två filerna, PDF + bild, ligger packade i en Rar-fil. Filen hämtas förövrigt från min Google Docs.
Varför lade du inte in bilden i pdf-dokumentet?

Nyckelscenerna är för vaga för mig smak, eftersom detta är ett "färdigt" dokument till skillnad från vad jag anser inlägget var.

"Om rollpersonerna blir kontaktade av Teemu..."
Varför "om"? När!

"...så kommer det att leda dem till antingen Ewa eller Georg, på ett eller annat sätt."
Hur?

"Kanske sugs någon rollperson in i tavlan och hittar Hugo,"
Varför "kanske"? När!

"...så kanske de upptäcker att de kan kommunicera med Hugo via skrivmaskinen."
Varför "kanske"? Det är snarare hur?

"Om personer som Ewa och Tommy pressas kommer det att få konsekvenser. Ewa skulle till exempel
kunna tänkas sända ännu en hund efter rollpersonerna. Om Tommy får panik kan han börja snacka
ordentligt. Han kan dessutom bli jobbig gentemot Ewa. Kanske vill han ha mer betalt när han inser
risken – vilket leder till att hon sätter en hund efter honom också?"
Hela det här stycket är jättebra beskrivet, förutom just detta "kanske" som finns i slutet.

Slutligen: händelseförloppet i dokumentet avslöjar mest bara bakgrunden, inte vad som händer om rollpersonerna inte agerar. Om det bara handlar om bakgrunden, skriv "bakgrund" istället för "händelseförlopp".

/Han som gillar namnet på scenariot
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

Han said:
Som jag också säkert sade i den tråden så är agendor en typ av relation. "Mördats av" eller "vill mörda" är båda relationer men endast den sista är en agenda. Båda avslöjar något om scenariot men endast den sista skapar konsekvenser av rollpersonernas agerande.
Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det här. Det är sant det du skriver, men påverkar inte heller mitt uttalande nämnvärt.

För att förtydliga: När jag spelleder en fisktank vill jag att varje aktör skall ha en agenda. Den agendan skall helst inte vara knuten till en specifik individ, utan till ett mer generellt händelseförlopp. För mig är det de här agendorna (som jag kallar det, även om det finns annat som är agendor också) som hjälper mig spela aktörerna, som hjälper mig improvisera världen. Agendorna är för mig också den huvudsakliga källan till friktion och spänning, vilka är drivande för fisktanken.

Utan mina agendor blir alltså improvisationen en haltande sådan, och det blir ofast bara en Meh! upplevelse av det hela, både för mig och för spelarna.

Jag börjar därför med, och utgår från, agendor när jag skapar fisktankar. (Övriga) Relationer följer som på, och jag behandlar ofta dem mindre genomgående.

Men som jag sa till Solvebring: Jag tror vi har distinkt skilda sätt att skapa/spelleda fisktankar på. För att förtydliga det så kan jag nämna att de råd du gav honom om händelseförloppet är raka motsatsen till förändringar jag skulle vilja se. Du definierar det mer, jag vill bli av med det.

Jag kanske borde kalla mina specifika "agendor" för någonting annat för att undvika förvirring?

/Nabu, som drar en Han, och som dessutom passat på att pröva dennes fisktankmetod sedan det senast kom på tal, så att han nu kan uttala sig i frågan
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

Jag tror inte skillnaden ligger så mycket i hur man spelleder utan hur man uppfattar fisktanken och arbetsstrukturen kring den.

Som Han poängterat så finns alla de där agendor där, i relationerna, i relationskartan. Och jo, relationerna med agendor motsvarar ju händelseförloppet. Det är inte bara relationer utan kärnan till all händelse. Därav skrev jag ett "möjligt händelseförlopp", utefter Hans i tråden föreslagna Händelseförlopp efter som det sorterar just detta.

Fraktionera ställs upp, en karta visar vilka de är, vad de vill och vilka parter deras agendor påverkar, och hur. Ett möjligt händelseförlopp är sedan en möjligt sammanfattning av detta för att knyta ihop säcken och ge lite mer än bara en bubbla och ett streck.

Sedan så anser jag personligen att man inte bör skriva mer än just detta, eftersom fisktanken då blir för kontrollerad och därmed mindre levande och mindre improviserad. För som jag ser det behöver en fisktank vara väldigt rörlig och fraktionerna dynamiska gentemot varandra - vilket vill säga att de kan handla och svara på andras handlingar, utan att man satt upp för många riktlinjer som binder en till fasta spår. Fasthet i en tank blir för mig som att bygga väggar på stigarna i en orienteringstävling.


... Förövrigt börjar jag få svårt att förstå. Du säger att du vill ha dem mindre genom arbetade samtidigt som du vill ha fler riktlinjer, vilket gör dem mer genomarbetade?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

Varför lade du inte in bilden i pdf-dokumentet?
För att jag gjorde alltsammans i Word och att göra detta på ett snyggt och trevligt sätt var lika med noll. Plus att det är lättare för folk att skriva ut och vise versa om bilden är lös.

"Om rollpersonerna blir kontaktade av Teemu..."
Varför "om"? När!

"...så kommer det att leda dem till antingen Ewa eller Georg, på ett eller annat sätt."
Hur?

"Kanske sugs någon rollperson in i tavlan och hittar Hugo,"
Varför "kanske"? När!

"...så kanske de upptäcker att de kan kommunicera med Hugo via skrivmaskinen."
Varför "kanske"? Det är snarare hur?

"Om personer som Ewa och Tommy pressas kommer det att få konsekvenser. Ewa skulle till exempel
kunna tänkas sända ännu en hund efter rollpersonerna. Om Tommy får panik kan han börja snacka
ordentligt. Han kan dessutom bli jobbig gentemot Ewa. Kanske vill han ha mer betalt när han inser
risken – vilket leder till att hon sätter en hund efter honom också?"
Hela det här stycket är jättebra beskrivet, förutom just detta "kanske" som finns i slutet.

Slutligen: händelseförloppet i dokumentet avslöjar mest bara bakgrunden, inte vad som händer om rollpersonerna inte agerar. Om det bara handlar om bakgrunden, skriv "bakgrund" istället för "händelseförlopp".
=(

... Jaaa. Asså, jaaa. FAN!

Okej, jag ska väl försöka ordna det där då. Fan, jag som bara ville bli klar och slängde ihop det som fanns i tråden. :gremwink:
Nu när jag ser allt slarv måste jag ju fixa det.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

solvebring said:
Jag tror inte skillnaden ligger så mycket i hur man spelleder utan hur man uppfattar fisktanken och arbetsstrukturen kring den.
Det är mycket möjligt. Min observation är egentligen att någonting i vårt förhållningssätt tycks skilja sig.

solvebring said:
Som Han poängterat så finns alla de där agendor där, i relationerna, i relationskartan. Och jo, relationerna med agendor motsvarar ju händelseförloppet.
Ja, jag förstår att eran fisktank är så komplett ni behöver den, men den ger inte mig de verktyg jag vill ha. På samma sätt antar jag att det i mina fisktankar skulle fattas er någonting. Om jag skulle sätta mig ner och spelleda den här fisktanken som den är skriven skulle jag först behöva konkretisera fram alla de agendor jag pratade om tidigare. Det spelar för mig ingen roll om de går att avläsa och tolka från en annan text; när jag sätter mig ner och ska spelleda vill jag att de ska finnas, svart på vitt.

solvebring said:
Ett möjligt händelseförlopp är sedan en möjligt sammanfattning av detta för att knyta ihop säcken och ge lite mer än bara en bubbla och ett streck.
Och det är just det där händelseförloppet jag inte vill ha. Det handlar inte om att jag inte förstår vad det är; jag har prövat att använda sådana, och jag känner mig hämnad av dem. Det innebär inte att de är dåliga, bara att de påverkar mig på ett oönskat vis. Det går liksom att säga "Men, du kan ju bara ignorera det, Mr. Nabu, sir!" Fast oavsett hur mycket jag försöker göra just det så kommer min association till händelserna att dyka upp som små nesliga hinder när jag sedan improviserar. Kanske jag tvekar att låta någonting hända för att det bryter mot händelseförloppet, men ofta är det bara det att mitt rörliga sinne blir mindre rörligt; det liksom låser sig.

solvebring said:
Sedan så anser jag personligen att man inte bör skriva mer än just detta, eftersom fisktanken då blir för kontrollerad och därmed mindre levande och mindre improviserad. För som jag ser det behöver en fisktank vara väldigt rörlig och fraktionerna dynamiska gentemot varandra - vilket vill säga att de kan handla och svara på andras handlingar, utan att man satt upp för många riktlinjer som binder en till fasta spår. Fasthet i en tank blir för mig som att bygga väggar på stigarna i en orienteringstävling.
Och min uppfattning är till synes att man ska kapa bort och slänga ut en del av det, men skriva in lite nytt, som jag förklarat ovan. Helt enkelt: ett annat fokus, ett annat förhållningssätt.

solvebring said:
... Förövrigt börjar jag få svårt att förstå. Du säger att du vill ha dem mindre genom arbetade samtidigt som du vill ha fler riktlinjer, vilket gör dem mer genomarbetade?
Jag vill bort med all beskrivning av vad som kommer att ske, men in med mer konkreta agendor. Dessa agendor skall å andra sidan inte klistras på din skapelse, utan isåfall användas som grunden för ett nytt bygge. Där tar den konstruktionen platsen som relationskartan har i ditt bygge.

För att förtydliga lite extra, eller det blir kanske snarare att förvirra, så tänker jag säga det att jag inte är helt emot tankar om vad som komma skall. Dessa är dock mer i stilen: "Om det går tillräckligt långt så kan de tänka sig att döda hela byn." Alltså, ingenting konkret, utan snarare en liten extra definition av agendan. Det säger ingenting konkret om när det kommer ske ("... går tillräckligt långt" kan ju innebära vad som helst), hur, varför, eller över huvud taget om det kommer att ske. Deras roll är att hjälpa mig öppna upp inför möjligheten när jag spelar.

I ditt exempel skulle det kunna vara: "Om det går tillräckligt långt kan Ewa tänka sig att offra vem eller vilka som helst, även sig själv, för att återställa balansen." Givet såklart att hon ångrar den förbannelse hon uttalade i vredesmod.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Fisktankäventyr! Utkast 2

Så, nu har jag slängt ihop ett nytt utkast till det så kallade "färdiga dokumentet". Jag hoppas det är en förbättring. Vad tycks? Nu finns en utförlig överblick, korrekta nyckelscener osv. Hoppas jag inte missat något.

... Se bifogningen.
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

Okej, Nabu, nu är jag med dig på tåget.
Jag hoppas att du kan förlåta mig för att jag gräver i petitesser, men jag finner det intressant - samt att jag inte riktigt förstod alla dina aspekter.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

Jaja, absolut! Glad att jag kunde f;rklara mig!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Fisktankäventyr! Utkast 2

solvebring said:
Så, nu har jag slängt ihop ett nytt utkast till det så kallade "färdiga dokumentet". Jag hoppas det är en förbättring. Vad tycks? Nu finns en utförlig överblick, korrekta nyckelscener osv. Hoppas jag inte missat något.

... Se bifogningen.
Kommer göra ännu en version innan jag delar ut scenariot offentligt. Första ska jag spela det ochs edan ska jag ta hand om alla småfel och motsägelser.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Han said:
I Svavelvinter som jag spelledde så hade jag 38 fraktioner varav 11 av dem var större grupperingar. Allt detta fick jag plats på en sida. Här är den tankekartan, för övrigt.

http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads...._tankekarta.pdf

/Han som lade ned 2-3 arbetsdagar på Svavelvinter, vilket sträckte sig ett fåtal spelmöten - någonting som normalt bara hade tagit honom någon timme att förbereda
Precis som du säger så misstänker jag att med Ymirs sätt att räkna så motsvarar det du nämner på din tankekarta drygt 10 fraktioner.

I övrigt så vill jag gärna tipsa för att Apocalypse World är spängfull med spelledartips på hur du kör fisktank. Just nu kan jag inte ge en översikt av vad, men ett tips kanske är välkommet ändå. :gremsmile:

Edit: Däremot kan jag ge ett exempel på hur en tillämpning av AW:s fisktanksmekanik ser ut i min fisktankskampanj.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda?

Så, nu har jag spelat min första fisktank och det gick vägen. Spelarna hade väldigt roligt och de uppskattade äventyret väldigt mycket, sade de. Min personliga uppfattning är att det gick bra men att det kunde ha varit bättre. Vissa saker blev lite som de blev och förvreds lite i och med spelarnas initiativ och min improvisation. Ändå känner jag mig nöjd med att jag nästan hela tiden kunde ge information och gå deras fortskridande till mötes.

Mina största brister var trots allt: Jag höll inte scenariot nog intensivt, jag lät inte fraktionernas mål spela nog fritt och vara nog självgående och jag var nog för spänd på händelseutvecklingarna.
... Jag är trots allt van att improvisera mer och inte alls ha så här mycket stöd till egenskrivna prylar - därav tror jag att jag koncentrerade mig för mycket på det skrivna.

Nu har jag därav skrivit rent fisktanken igen och jag hoppas att detta ska vara den slutgiltiga versionen, som förhoppningsvis ska vara komplett och korrekt?
Klicka här för att ladda ned scenariot.
Kommentera gärna, även på stavfel och dylika!

Förövrigt funderar jag på några saker:
Har jag gjort fel - har jag skrivit för bestämda lösningar på saker och ting och inte lämnat fisktanken nog öppen? På något vis känns det så.
Finns det några andra tydliga brister som jag bör arbeta med i fortsättningen?
Han, jag har försökt följa din struktur eftersom jag gillar den. Jag minns dock inte allt nu och får nog läsa om läxan några gånger till - så, vilka fel ser du?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda?

Värt att notera är att jag sällan skriver ned nyckelscener och händelseförloppet. Det är någonting jag tänker igenom som stöd för improviseringen men under spelmötet sitter jag bara med tankekartan framför mig (med en namnlista). Behöver man någonting mer har man nog gjort fel. :gremsmile:

Jag tycker scenariot har tillräckligt för att göra mig som spelledare säker på att spelleda det. Det bästa vore förstås om någon tog och spelledde scenariot och eventuellt visade hur annorlunda det blev. Detta meningsbyggnadsfel (antagligen pga. en redigering) förbryllade mig: "skrivmaskinen kan de skriva ut Hugo är tavlan genom att kort och gott berätta det händelseförlopp de önskar."

Det enda du behöver göra nu är att föra in attribut på tankekartan. Attribut är beskrivningar över de fraktioner som förekommer.

---

"Tommy kommer att han vilja slingra
sig och uppträder allmänt misstänkt.
Han är en nervös och beklämd typ,/.../
Vid lite press kommer
han att medge saker
."

"Ewa /.../ mycket defensiv."

"...kommer de att hitta spegeln
som visar syner av hunden och Hugo i
tavlans bisarra landskap. Notera att
man i visa vyer kan ana kanten av en
tavelram
.

"I Hugos
arbetsrum står den antika skrivmaskinen
och skriver för fullt, utan författare."

"Hugo skriver nämligen bara på maskin,
han ogillar datorer – gammal vana helt
enkelt."

/Han som kan säga att mellanrummet mellan kolumner bör vara ungefär lika bred som graden på texten (även om han själv brukar sätta kolumnbredder till radhöjden)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda?

Han said:
Värt att notera är att jag sällan skriver ned nyckelscener och händelseförloppet. Det är någonting jag tänker igenom som stöd för improviseringen men under spelmötet sitter jag bara med tankekartan framför mig (med en namnlista). Behöver man någonting mer har man nog gjort fel. :gremsmile:

Jag tycker scenariot har tillräckligt för att göra mig som spelledare säker på att spelleda det. Det bästa vore förstås om någon tog och spelledde scenariot och eventuellt visade hur annorlunda det blev. Detta meningsbyggnadsfel (antagligen pga. en redigering) förbryllade mig: "skrivmaskinen kan de skriva ut Hugo är tavlan genom att kort och gott berätta det händelseförlopp de önskar."

Det enda du behöver göra nu är att föra in attribut på tankekartan. Attribut är beskrivningar över de fraktioner som förekommer.

---

"Tommy kommer att han vilja slingra
sig och uppträder allmänt misstänkt.
Han är en nervös och beklämd typ,/.../
Vid lite press kommer
han att medge saker
."

"Ewa /.../ mycket defensiv."

"...kommer de att hitta spegeln
som visar syner av hunden och Hugo i
tavlans bisarra landskap. Notera att
man i visa vyer kan ana kanten av en
tavelram
.

"I Hugos
arbetsrum står den antika skrivmaskinen
och skriver för fullt, utan författare."

"Hugo skriver nämligen bara på maskin,
han ogillar datorer – gammal vana helt
enkelt."

/Han som kan säga att mellanrummet mellan kolumner bör vara ungefär lika bred som graden på texten (även om han själv brukar sätta kolumnbredder till radhöjden)
Tja, jag behövde faktiskt inte mer än relationskartan så det var ju fint. =) Fast så var det ju jag som skrev scenariot så det kanske är lite fuskigt. Hur som haver kunde min hjärna inte riktigt släppa allt det som fanns skrivet i det här stödet. Med andra ord ville min hjärna ha mer än bara kartan, kändes det som.

Förövrigt menar du att jag ska klippa bort attribut från texten och istället lägga de prylarna på relationskartan?

... Var det allt eller missar jag något?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda?

solvebring said:
Förövrigt menar du att jag ska klippa bort attribut från texten och istället lägga de prylarna på relationskartan?
Om du vill, men det var inte vad jag menade. :gremsmile: Ha attributen både i texten och på relationskartan.

... Var det allt eller missar jag något?
/Han som inte såg något mer
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Lärdom

I afton spelade jag en oförberedd fisktank. Den bestod bara av en relationskarta. Med andra ord hade jag mest bara funderat på bakgrunden och relationerna. Relationerna var det jag hade klart för mig. Resten var... vekt.

Min slutsats av detta är att man bör arbeta mer med en fisktank. Avslutningen blev grå, rollpersonerna löste inte hela gåtan, de blev aldrig klara. Det hade kanske kunnat gå om vi spelat längre, men mot slutet uppstod det luckor och bromsklossar. Trögt och grått...

Sedan innehöll fisktanken, deckarmysteriet, hela tre lik. Det var inte bra alls. Det var för många döingar och för lite interaktion.
Lärdom: Överdriv inte antalet döda i en mordgåta. Det blir svårt att arbeta med. Och bättre förarbete.

... En liten notis bara ifall andra dyker in i tråden och blir nyfikna på fisktankar.
 
Top