Nekromanti Fisktankäventyr - hur?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fundring kring planering

Jag har fastnat i Hans fisktankstänk och den struktur som han bland annat presenterar i korthet i den här tråden.

Jag har dock en del reflektioner kring planeringen. Vad jag kan förstå ska inte fisktanken - dess relationer och förlopp - planeras förrän den är skriven, vilket vill säga att man skapar den spontant och plötsligt i stunden utan att tänka så mycket - att man jobbar rätt så random. Det är förövrigt något jag tror på, för min tro är att den är då fisktanken blir som mest levande och har störst chans att inte bli klichéartad.

Men jag lyckas inte rensa hjärnan för att förmå mig göra det. Jag går händelserna i förväg hela tiden och min hjärta springer iväg och börjar planera upp saker redan på förhand, vilket också innebär att jag redan innan jag börjat förkastar idéer, når återvändsgränder och punkter där jag inte kan fortsätta. Om jag till exempel tänker ut en fraktion så börjar jag genast fundera kring hur och varför osv. Jag har funderat kring fraktioner ett par dagar nu och jag har kommit på saker jag tycker är jätteintressanta, men jag förstör alltihop genom att fundera kring hur allt ska hänga ihop.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Har ni någon favorit källa att hämta inspiration ifrån? Någon film, bok, kanske en promenad i stan, vad funkar för er?
Det kan vara allt möjligt för min del. Att ta en promenad och lyssna på iPod - musik såsom ljudböcker är najs, böcker jag läst eller läser för stunden, filmer osv. Att minnas tillbaka på andra äventyr och scenarion man gillat är också en bra hjälp. Oftast blir det nog så dock att jag börjar fundera i vissa banor - en viss stämning eller ett tema, och du börjar jag fundera över allt jag kan komma på som skulle passa in, och vips så kommer gamla böcker, filmer, serier och dylika till mig. Men favorit... Hm, får lov att säga böcker och andra scenarion.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Har ni någon favorit källa att hämta inspiration ifrån?
Hela den här tråden (start från inlägg 4) förklarar hur jag har skapat fisktanksscenarion ... och även hur de har tagit form under spelmötet.

Där ser man att jag har utgått från följande till olika spelmöten:
× "I början hade jag blott en enda scen i huvudet."
× "Eftersom rollpersonerna är inkvisitorer ville jag att de skulle jaga syndare i detta scenario."
× "Som vanligt tryckte jag ner en massa punkter på ett A4-papper och började binda samman dem för att skapa en historia. Jag ville testa att göra historier som baseras på rollpersonernas personlighetsdrag,"
× "Mina spelare droppade in medan jag hittade på scenariot och efter två timmar så hade jag inte skrivit ett jota. Till sist sket jag i det och körde på med mina vaga planer." Mina vaga planer var baserat på sådant som vi spelat ut tidigare, metaplotten jag hade samt de världsspecifika element som jag ville introducera.

I övrigt kan jag utgå från en premiss - en frågeställning - som i scenariots slutskede skapar ett val hos rollpersonerna. Fast mestadels plottrar jag bara ned saker som jag tycker vore coolt att ha med i ett scenario.

/Han som tyvärr aldrig spelade klart kampanjen men som borde ta och skriva ned den så att andra kan ta del av den
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Ymir said:
Senast jag räknade hade jag 50+ fraktioner i min Eon-kampanj, och jag tror jag hade varit uppe i betydligt mer om jag räknade idag.
I Svavelvinter som jag spelledde så hade jag 38 fraktioner varav 11 av dem var större grupperingar. Allt detta fick jag plats på en sida. Här är den tankekartan, för övrigt.

http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads...._tankekarta.pdf

/Han som lade ned 2-3 arbetsdagar på Svavelvinter, vilket sträckte sig ett fåtal spelmöten - någonting som normalt bara hade tagit honom någon timme att förbereda
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: Fundring kring planering

solvebring said:
Vad jag kan förstå ska inte fisktanken - dess relationer och förlopp - planeras förrän den är skriven, vilket vill säga att man skapar den spontant och plötsligt i stunden utan att tänka så mycket - att man jobbar rätt så random. Det är förövrigt något jag tror på, för min tro är att den är då fisktanken blir som mest levande och har störst chans att inte bli klichéartad.
Det är hur jag har framställt hur jag skapar tankekartorna, ja. Dock inte av anledningen att den ska bli levande eller ickeklichéartad utan för att undvika följande: "Jag går händelserna i förväg hela tiden och min hjärta springer iväg och börjar planera upp saker redan på förhand, vilket också innebär att jag redan innan jag börjat förkastar idéer, når återvändsgränder och punkter där jag inte kan fortsätta."

Men jag lyckas inte rensa hjärnan för att förmå mig göra det. Jag går händelserna i förväg hela tiden och min hjärta springer iväg och börjar planera upp saker redan på förhand, vilket också innebär att jag redan innan jag börjat förkastar idéer, når återvändsgränder och punkter där jag inte kan fortsätta.
...vilket jag har läst i en annan tråd att du gör, så det kan jag nog inte hjälpa dig med. :gremsmile:

/Han som gillar vad någon annan skrev i en annan scenarioskapartråd: "Med andra ord är Nässes inlägg otroligt väsentligt. Keep it simple - en sak i taget."
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Fundring kring planering

:gremgrin: Kan bara le åt hela ditt inlägg, för det säger: "Ja du ,solvebring, det är bara du som kan ändra på detta. Så gör det."

"Med andra ord är Nässes inlägg otroligt väsentligt. Keep it simple - en sak i taget."
Jo, jag sade ju det. Fast det handlar ju om i spel, inte vid skapandet inför spel. Men jag ska försöka. Måste nog lära mig att inte hitta på upplägg innan jag sitter med tankekartan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Fundring kring planering

Snart klar med en fisktank a la tankekarta-principen. Det är min första såsom tråden i övrigt avslöjar. Jag trodde att jag blev klar förut, men jag kom just på att jag bör lägga till en fraktion för att göra vissa saker mer smooth gällande möjliga händelseförlopp och relationer.

Så, jag tänkte det att när jag nu får tid att göra klart den - ikväll eller imorgon - så kommer jag att lägga upp tankekartan här. I inlägget tänkte jag förövrigt skriva lite kortfattat kring fraktionerna och deras relationer.

Sedan kanske vi skulle kunna titta på alltsammans och diskutera den här fisktanken, för att kanske föra trådens resonemang vidare - och om inte det, för att i alla fall kanske kunna skriva under den del av det som sagts?

Jag vet inte om jag kommer att lira den här fisktanken, men det lutar nog mot att jag gör det någon gång. Vore skoj. Det är ju trots allt min första "skrivna" fisktank där jag medvetet gått in för den här scenariotypen. Så med andra ord vore det kul om vi kunde kika lite på den.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Möjlig tank?

Så, här har vi min första officiella fisktank enligt tankekartsprincipen. I nuläget kallar jag scenariot för Magisk Förbindelse, i brist på annat.

Med risk för att jag kommer att använda detta någon gång i framtiden så tänkte jag ta hänsyn till ifall folk som spelar med mig läser här på forumet. Därmed kör jag på spoilervarning.

Heads up! Spoiler för folk jag lirar med
... Nä, jag orkar inte lägga alltsammans inom en spoilerruta, för det är så drygt för alla som svarar att också se till att göra det. Så kila nu...


Hur som haver, i den här länken har ni själva tankekartan.

Händelseförlopp
Det är mitt i den stora höstfestivalen, som totalt håller på en vecka. En besökare på festivalen som är där för att arbeta är spåkvinnan Ewa Antius. Fast hon är inte bara där för att arbeta. Hon vet nämligen att en antikhandlare i staden, själv ovetandes, har högst intressanta varor i sin butik. Ockulta, magiska varor. Där finns bland annat en tavla som kan öppna sig gentemot andra världar, en tavla man kan gå in i för att besöka dessa världar. Den vill Ewa ha. Väl i staden kontaktar hon därför en något mer sofistikerad inbrottstjuv vid namn Tommy Andersson. Hon beställer tavlan av honom.

Tommy Larsson gör inbrott i antikhandlare Georg Haglunds butik och stjäl tavlan åt Ewa. Under tider blir Ewa kontaktad av skräckförfattaren Hugo Axelsson. Hugo förlorade en auktion för några månader sedan. Den gällde originalanteckningar från skräckförfattaren HP Lovecraft. Den som vann auktionen var Ewa och när Hugo för se att hon är i staden kontaktar han henne. Ewa vill dock inte sälja, inte till något pris – hon vet nämligen vad anteckningarna kan göra – det vet inte Hugo, han vill bara ha dem för intressets skull. Hugo blir arg och hotar Ewa. När han gått därifrån använder Ewa Lovecrafts anteckningar för att aktivera en förbannelse. Förbannelsen är en stor svart hund som kommer att förfölja Hugo och driva honom till vansinne genom sin skräckinjagande närvaro. Förbannelsen är dock stark och den bringar evig natt till omnejderna. När natten kommer den här dagen kommer den aldrig att ta slut så länge hunden lever.

När Ewa senare får tavlan av Tommy ”låser hon upp den” och dess magi aktiveras. Då aktiveras samtidigt ett annat föremål som är länkad till tavlan. Föremålet är Hugos antika skrivmaskin som han köpte av Georg för några dagar sedan. När Hugo skriver på sin skrivmaskin försvinner han från den verkliga världen och fängslas inuti tavlan som Ewa ska ha.

Rollpersonerna kommer att få två fall på halsen, den antika tavlan som stulits i Georgs antikhandel och försvinnandet av Hugo. Georg kontaktar själv rollpersonerna vad gäller inbrottet i hans butik. När det gäller Hugo Axelsson så är det hans agent, Teemu Sillanpää (förövrigt Georgs bäste vän), som kontaktar dem. Han får inte tag i Hugo någonstans, han verkar spårlöst försvunnen. Och han måste hittas illa kvickt, då Hugos förläggare ligger på Teemu som en rem, om Hugos kommande bok. Förutom detta händer det andra konstiga saker. En spegel i Georgs butik visar syner av stor svart hund, en hund som har setts stryka omkring i staden och som skrämmer livet ur folk. Världen beter sig dessutom annorlunda, ny dag gryr aldrig. Det verkar som ett ständigt mörker ruvar över trakten.

Sammanfattning och nycklar
Historien har flera spår men egentligen bara en kärna. Det är därmed en enda berättelse sammansluten i flera förgreningar. Vilket spår rollpersonerna än följer kommer det till en och samma sak – Ewa och de magiska föremålen.

Nyckelscenerna är därmed inte värst komplicerade. Allting i den här historien leder till en annan sak. Om rollpersonerna blir kontaktade av Teemu och går på spåret kring Hugo så kommer det att leda dem till antingen Ewa eller Georg. Via Ewa kan de möjligen komma till exempel förbannelsen på spåren, eller för den delen avslöja Tommys inblandning och via honom reda ut Ewas roll. Via Georg kan de komma förbannelsen och Ewa liksom Tommy på spåren. Något att spela på är att rollpersonerna är detektiver och att Tommy är känd hos dem sedan innan – kanske har han dessutom nyligen släppts ut från fängelset igen.

Man kan också använda skrivmaskinen. Kanske sugs någon också rollperson in i tavlan och hittar Hugo, eller så kanske de upptäcker att de kan kommunicera med Hugo via skrivmaskinen och möjligen kan ”skriva” ut honom från tavlan. Hur som helst känner i princip alla varandra på ett eller annat sätt i den här historien, och alla spår förhållandevis heta.

Om personer som Ewa och Tommy pressas kommer det att få konsekvenser. Ewa skulle till exempel kunna tänkas att sända sin hund efter rollpersonerna. Om Tommy får panik kan han börja snacka. Han kan dessutom bli jobbig gentemot Ewa - kanske vill han ha mer betalt när han inser risken - som därav kanske sätter sin hund på honom och dödar honom.


Vad tror ni? Kommer det här att fungera eller finns det saker som behöver pustas till? Har jag missat något på tankekartan - och är den gjord på korrekt sätt?
Alltså, shoot, vad tror ni om det här?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: Möjlig tank?

Det suger...

...att jag inte kan vara med och spela det här scenariot för det var ju ASCOOLT! Jag har en seg uppkoppling just nu så jag blev såld bara när jag såg den första rutan visas: Tiden stannar. Natten tar aldrig slut.

Tänkte mig förvisso då ett helt annat scenario där hela världen stannat av och det ständigt är natt. I alla fall, det känns som om det är ett homogent scenario. De viktigaste fraktionerna är enligt relationskartan spåkvinnan och skräckförfattaren med sju relationer vardera medan den stora höstfestivalen, att tiden stannar och agenten är svaga fraktioner med två relationer vardera. Detta gör ingenting utan det är helt normalt.

När man läser om lagar förekommer i princip alltid ett namn som slutar med Y, vanligtvis Conny, som förövaren. Tänkte du på det eller var det en tillfällighet när tjuven hette Tommy?

Ballt med ett finländsk namn också.

Det här känns som ett mycket bättre exempel än mina fisktankar, för jag går alltid bort mig och gör saker på tok för komplexa och därmed svårgripbara.
/Han som undrar hur lång tid det tog att skapa tankekartan
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Möjlig tank?

Okej. =) Tack, kul att du gillar det och att det verkar fungerande.

När man läser om lagar förekommer i princip alltid ett namn som slutar med Y, vanligtvis Conny, som förövaren. Tänkte du på det eller var det en tillfällighet när tjuven hette Tommy?
Nej, jag gjorde det faktiskt med flit. Som du säger brukar Y-namn vara relaterade till kriminalitet, som Ronny, Conny, Sonny, Tommy, Tony, Roy osv. Därav plockade jag faktiskt Tommy med flit.

Ballt med ett finländsk namn också.
Ja, jag ville ha lite variation på namnen och Finland och Sverige har ju blandat sig rätt så rejält genom tiderna så vad kunde passa bättre tycker jag. Jag gillar förövrigt klangen av finska.

Ewa Antius fick sitt namn på grund av att jag ville köra lite Hollywood-zigensk-spåkvinna i egen tappning. Genom att Googla fann jag den här tråden. Där fann jag Antius. Nu är iof det ett förnamn så vitt jag förstår, men varken jag eller någon av mina spelare har koll på det så det kommer ingen att upptäcka. Det är mer saken att det är roligt att leka med namn och göra något av dem.

Det här känns som ett mycket bättre exempel än mina, för jag går alltid bort mig och gör saker på tok för komplexa och därmed svårgripbara.
Ah, okej. Ja, jag försökte hålla det simpelt just för att jag är grön på det här området, och vill helst klara av att spela det också. Jag vill dessutom inte förvilla spelarna alldeles - förhoppningsvis har de en fair chans att reda ut saker och ting.

/Han som undrar hur lång tid det tog att skapa tankekartan
Ingen aning, tyvärr. Satt en stund igår kväll och en stund idag. Kan väl kanske ha tagit en timma max, sammanlagt. Det som tog längst tid var egentligen det att flytta om alla saker på kartan så att de fick plats och inte korsade varandra. Sedan tog det en del tid att skriva ned allting jag kom på medan jag gjorde kartan igår. Men att göra just kartan gick nog på en halvtimma till en timma.

Min upplevelse var förövrigt att det var jävligt enkelt och avslappnat. Det var mest bara att köra. Saker kom sig rätt naturligt och just konceptet med Hugo har jag haft i tankarna ett par dagar. Det jag behövde lägga till idag, som jag insåg att jag behövde, var Teemus parti.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Re: Möjlig tank?

Vad använde du för program till kartan? Mindnode funkar bra till arbetet men det utgår alltid ifrån en mitt och man har alltid bara en koppling till varje, alltså inte lämpligt till detta
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Möjlig tank?

Jag kör med IHCM CmapTools. "IHMC CmapLite v5.04.01 for Windows" för att vara exakt, eftersom jag använder det på netbooken och gärna kör Liteversionen på den, eftersom det inte tar upp lika mycket arbetsminne och så.

Jättebra, smidigt och enkelt. Det är för övrigt gratis, men man kan donera om man vill. Hur som haver, det är enkelt och smidigt. Finns till flera OS. Har dock ännu inte installerat Linux-versionen i Ubuntu, utan kör detta på min lilla bärbara där jag har Windows - det är ändå den är ändå med på spelmötena. Därav kan jag inte säga om det skulle vara någon skillnad mellan olika OS. Vore dock underligt om det skulle finnas markanta skillnader.

Förövrigt är detta också tack vare Han. En gång för längesedan, då enhörningarna ännu inte var utrotade och folk brydde sig om finare saker än pengar, länkade han detta program i en tråd om just tankekartor. Jag har använt det till och från sedan dess.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Möjlig tank?

Okej. Tja, det är inte alls svårt. Jag vet iof inte hur man gör ord/fraser/fraktioner som inte har en form runt sig. Kanske har jag bara missat det, för jag har trots allt kollat det mesta i stilverktygen.

Nå...
Jag har inte varit inne på Redigera och pillat med länkar och så. Jag har helt enkelt inte behövt. Jag har heller inte brytt mig om att använda verktyg för att kontrollera noderna. Det är fullkomligt meningslöst i det här fallet, i princip, eftersom det är så enkla saker att vi mest bara behöver tänka bubblor och streck.

Och de väsentliga inställningarna för bubblor och streck finns under Format -> Stilar. Där finns typsnitt, placering och marginaler, färg och form och dylika för bubblorna, hur linjerna ska se ut och bete sig osv. Med andra ord är det lika enkelt som typ Word eller dylika. =)

Med andra ord tror jag inte att du behöver tänka på något med än Format -> Stilar när du vill göra något. Jag har iaf inte använt mer och tror mig inte komma att behöva mer i framtiden heller. Kan förövrigt inte se att Han pillat med mer heller, även om han med all sannolikhet vet mer om funktionerna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Tack för en bra tråd, förresten. Känner på mig att jag kommer länka många gånger till den här tråden när folk börjar prata om fisktankar och hur man ska spelleda dem.

Thedax said:
Jag håller på att skapa kampanjen och undrar om någon har något tips på hur detta bäst görs?
Angående kampanjer. Jag brukar ha en övergripande tanke med kampanjen och spela ut episoder som senare knyts samman i den megaplott som jag har tänkt ut ifrån början.

Varje episod är en enskild fisktank och megaplotten är en fisktank som består av (fraktioner ur) fisktankar. Säg att man vill köra fem episoder i en kampanj. De fyra första är enskilda fisktankar och sedan knyter man med den femte samman de fyra första fisktankarna så att allting får en helhet.

Ska man då göra alla fem fisktankar på en gång? Nej, för en fisktank i sig har inget egentligt slut. Spelledaren vet inte vad som kommer att hända och vad det kommer få för konsekvenser. Därför är det bra att bara ha med fraktioner i megaplotten och sedan blanda in delar av dem i den första fisktanken. Trådar som blir olösta blandar man sedan in i den andra fisktanken med ännu fler fraktioner ur megaplotten. Varje fisktank avslöjar den del av helheten, av megaplotten, och det hela får sitt klimax i det sista spelmötet där allting vävs samman.

Det var så jag lade upp Geminikampanjen De enda. Jag hade egentligen bara ett spelmöte kvar, där jag hade tänkt att avslöja vad hela kampanjen egentligen handlade om. Lite synd att vi aldrig spelade klart det.

/Han som gjorde ungefär samma sak med Svavelvinter
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Svar på HAN, precis så gör jag med min kampanj nu. Jag gör separata fisktankar för varje del eller episod av kampanjen. Första är småskalig i en liten stad. Sen har jag även en liten relationskarta mellan alla större grupper som är med (så som Daak-kyrka och Legio Colonan).

Till varje fisktank skriver jag även en liten text vad jag vill att RP ska få ut av den. Typ "Få en inblick i konflikten, välja vilken sida de står på". Det hjälper en att komma ihåg riktningen äventyret ska få.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

Så, nu har jag äntligen tagit mig för att göra en liten PDF av min fisktank som jag skapade här i tråden. Det är inget vackert, utan bara ett dokument i all sin enkelhet. I dokumentet finns sammanfattningen kring tänkt händelseförlopp plus lite allmänt snack, vilket är en förklaring för hur saker och ting hänger ihop. Till detta finns en bildfil med just tankens relationskarta. Så vill du spela scenariot så finns det här nu. =)

Ladda ned Magisk förbindelse här!

De två filerna, PDF + bild, ligger packade i en Rar-fil. Filen hämtas förövrigt från min Google Docs.

Edit: Detta är förövrigt bara ett första utkast. En kladd. Det är fullt spelbart, men det är ändå bara en kladd. Han gjorde mig medveten om ett antal brister och tillkortakommanden som jag slarvade förbi i all hast bara för att sno ihop det.
Med andra ord ska jag försöka reparera och snygga till dokumentet i sinom tid.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

Jag blev först fövånad över att du har definierat händelseförlopp i en fisktank! Det är ju helt galet! Sedan insåg jag att det säkert är jag som har fått begreppet bakom foten, som med så mycket annat.

Det är helt klart en intressant skapelse oavsett. Delar av den kommer säkert att återses någonstans när jag spelleder.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

Nabu said:
Jag blev först fövånad över att du har definierat händelseförlopp i en fisktank! Det är ju helt galet! Sedan insåg jag att det säkert är jag som har fått begreppet bakom foten, som med så mycket annat.

Det är helt klart en intressant skapelse oavsett. Delar av den kommer säkert att återses någonstans när jag spelleder.
Inte alls, det beskriver ett möjligt/föreslaget händelseförlopp. Visst, man skulle kunna kalla det för bakgrund, men jag ser det mer som en möjlig bryggning mellan fraktionerna och rollpersonernas inblandning, därav kallar jag det hellre för händelseförlopp.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!

Solvebring said:
Inte alls, det beskriver ett möjligt/föreslaget händelseförlopp.
Vilket, to be frank, var precis det jag hade problem med. Jag gillar inte att spelleda sådant, för jag tycker att det gör det mindre roligt och svårare, för mig som SL. Det enda jag personligen vill tänka om händelseförlopp är den omedelbara början, samt den avlägsna framtiden. Där den senare är någonting som skall ändras på.

Å andra sidan, som sagt, så har det säkert ingenting med begreppet fisktank att göra, utan är bara en av mina egenheter. Om jag skulle skriva ett sådant äventyr skulle jag också fokusera mer på agendor men från tråden där det diskuterades (jag ber om ursäkt för att jag inte orkar länka), så har jag fått uppfattningen om att jag är i minoritet angående en sådan preferens.

Kort sagt: inte min tekopp, men ändå helt klart intressant!
 
Top