Firmanamn, varumärke, artistnamn ... Vad är rimligt?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag tycker också du ska ha ett "förlag". Fördömda spel eller Fördömt förlag!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det är hur som helst bra att etablera namnet snabbt. Jag upptäckte av en ren slump häromveckan att det var någon jävel som gjorde datorspel under namnet Dimfrost Studio.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
En märklig detalj är att jag inte ser det som pretentiöst om någon annan använder sig av ett förlagsnamn/varumärke, oavsett hur små produkter det är frågan om. Det är bara för min egen del som något sådant känns för stort så att säga.
Låter lite som imposter syndrome ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag förstår inte hur du menar men har bestämt mig för att kalla förlaget Big Rod Entertainment. Har även beställt en nummerplåt med texten Big Rod till min nyinköpta, röda Ferrari.
Överkompensera var nog fel ord i sammanhanget. "Överdriv mera" hade nog passat bättre.

Invaliderar dock på intet sätt ditt nya förlagsnamn. Grattis till beslutet!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Överkompensera var nog fel ord i sammanhanget. "Överdriv mera" hade nog passat bättre.
Ja, det är en bra poäng. Omfamna det överdrivna som på sätt och vis följer med hobbyn automatiskt. Vuxna människor som låtsas att dom är antropomorfa ankor liksom.

Invaliderar dock på intet sätt ditt nya förlagsnamn. Grattis till beslutet!
Det visade sig att det finns en artist som kallar sig Big Rod och jag vill inte riskera missförstånd så ...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Det är hur som helst bra att etablera namnet snabbt. Jag upptäckte av en ren slump häromveckan att det var någon jävel som gjorde datorspel under namnet Dimfrost Studio.
Äsch då. Dimfrost känns ändå som en udda sammansättning, fast det finns kanske en inspirationskälla som fler kan ha hittat?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Låter lite som imposter syndrome ;)
Och det är det nog till viss del. Samtidigt finns det en annan sida av det hela. Jag skriver grejer för min egen skull, för att det kul. Då och då blir det kanske något jag vill dela med mig av eller till och med sälja för att täcka till exempel tryckkostnader. Jag är dock inget vinstdrivande företag, ingen professionell rollspelsskribent, och vill inte heller ge sken av att jag är det eftersom det kan ge fel förväntningar. Samtidigt spelar det kanske ingen roll hur jag presenterar det jag gör (jag tänker på kalabaliken kring Blod & bly och Guld & Bly). Då kan jag lika gärna ha ett schysst "firmanamn" för att det är kul i sig.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Äsch då. Dimfrost känns ändå som en udda sammansättning, fast det finns kanske en inspirationskälla som fler kan ha hittat?
Nej, det är bara ett rätt ovanligt metereologiskt fenomen, även om jag inte vet om jag hade det i åtanke när jag kom på namnet på en gammal rollperson för 25 år sen typ. Och jag behöver egentligen inte det som varumärke, jag har Kaleidoskop där. :)
 
Top