Nekromanti Firefox 2.0!

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Som alla säkert lagt märke till (läs gärna in lite snobbism mot de som inte har lagt märke till det här) så har firefox 2.0 kommit.

Detta gör ju att vi måste dela med oss av alla addons som man bara måste ha.

Jag skulle gärna göra det men jag har precis flyttat till mitt nya system vilket gör att mina addons inte finns tillgängliga.

Men ge mig nu tips för addons!

/Marcus älskar rättstavaren som kommer med.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag funderar lite varför Firefox inte sade till att det fanns en ny version. Det första jag lade märke till var att man kunde ta bort sökmotorerna och bara slänga dit de som man vill ha. Filmtipset, Google, imdb och Wikipedia klarar jag mig faktiskt med. Oj, oj, oj. När man installerar tilläggen och startar om så kommer Firefox ihåg de flikar som man hade uppe och till och med den formulärdata som man ifyllt, så att jag slapp skriva om detta inlägg.

Här är några tillägg som jag rekommenderar:
Adblock - Borde vara standard.
Tabbrowser preferences - borde också vara standard. (OBS, fick den inte att funka - svenska Firefox)
GSpace - använder Gmailkontot som lagringsutrymme.
Mouse Gestures - minskar tagentbordsanvändandet med 60% och kortkommandot för att gömma (irriterande animerade) bilder är helgrymt! Kräver lite konfigurering.
Nuke anything - ta bort riktigt irriterande saker som finns på vissa sidor men inte bara animerade saker utan hela tabeller, textrutor. Ja, allt som finns på en sida.
Auto-copy - markera som i mirc; klistra in genom att klicka med skrollhjulet.

/Han som njuter av eldräven
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tänk på att inte alla addons funkar med FF2.0. Dessutom, tänk på att några nya funktioner gör gamla addons ondödiga. Exempelvis skippade jag addons för tabbar, eftersom FF2.0 hanterar tabbar och browsersessioner bra på egen hand.

Jag kan dock rekommendera:
DownThemAll - tankar snabbt och smidigt ex. alla bilder från en sida, alla länkar med ett visst namn. Oerhört användbart för att exempelvis ladda ner massor av bilder från gallerier.
BugMeNot - oerhört smart addon - den loggar in dig på sidor som du inte har registrerat dig på, genom att använda andras donerade konton. Ex: vill du läsa allt på NY Times? Logga in med BugMeNot. Vill du testa en sida utan att ge dina personuppgifter? Logga in med BugMeNot.

/RD - uppdateringen meddelades inte genom Firefox eftersom de vill begränsa trycket på serverna... i sinom tid kommer alla Firefoxinstallationer att be att få uppgradera sig själva
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Gspace: Som Han säger, det är finfint!

All-in-one Gestures: Styr Firefox med tanken på ett smidigare sätt, utan att bli frustrerad över att dina teckningar ignoreras!

Download Statusbar: Trött på den inte särskilt användbara nedladdningsrutan? Byt till en behändig liten statusbar längst ner i fönstret istället.

Gmail Notifier: Orka titta till sin mailbox manuellt, låt datorn göra det åt dig!


Sedan måste jag fråga. Jag hade, innan min datorkrash för någon vecka sedan, en plugin som gjorde att laddningen för sidan visade sig grafiskt i adressfältet. Tyckte att det såg flashigt ut men eftersom datorn som tidigare nämnt slog ihjäl sig själv så har jag varken historik eller något som kan hjälpa mig att hitta den igen... :gremfrown:

Någon som har en aning om vad den heter och var jag kan hitta den?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Sedan måste jag fråga. Jag hade, innan min datorkrash för någon vecka sedan, en plugin som gjorde att laddningen för sidan visade sig grafiskt i adressfältet. Tyckte att det såg flashigt ut men eftersom datorn som tidigare nämnt slog ihjäl sig själv så har jag varken historik eller något som kan hjälpa mig att hitta den igen...
Kan det vara FasterFox? Jag har för mig att den visar sidladdning. Visserligen pysslar den pluginen med mycket mer än att bara det. Den funkar inte heller med FF2.0.

/RD
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Mhmm nej det är jag rätt säker på att det inte var.

Jag testade Fasterfox ett kort tag när jag fortfarande låg kvar på 1.5 versionen av Firefox men jag upplevde att hastigheten på surfandet blev långsammare.
Därför slutade jag använda det ganska fort och har inte en aning om det visar laddningen i adressfältet!

Vad jag däremot vet är att jag hade en enskild plugin som gjorde enbart det...

Tack för förslaget i alla fall!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Dagens n00bfråga..

Är som sagt ingen hejjare på just datorer & sådant, än mindre dess program & funktioner..
Så min fråga lyder: Vad är det på skillnad på ´firefox & explorer ? Samt vilket av dessa 2 föredrar man ?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Dagens n00bfråga..

Vad är det på skillnad på ´firefox & explorer ? Samt vilket av dessa 2 föredrar man ?
Jag använder själv Opera, inte Firefox, men jag kun ju förklara varför jag gör det istället.

Fördelar med Opera:

* Snabbare
* Följer standards bättre
* Mer konfigurerbar
* Säkrare
* MDI-upplägg (det andra sedan kommit att kalla tabbar, fast Opera gör det bättre som äkta MDI)
* Bättre downloadmanager (inte ett fönster för varje DL, stöd för resume osv)
* Gratis
* Stabil

Nackdelar med IE:

* Den är en fet jävla pipeline rätt in i datorn, rätt genom brandväggar och sånt, för virus och annat sattyg
* Hoggar massor av systemresurser
* Kostar pengar (om man använder en köpt Windows-licens)
* Instabil
* Klumpig att använda
* Följer inte standarder
* Stel och oanpassningsbar
* 9 av 10 utvecklare som gjort IE äter små barn

Jag skulle gissa att de flesta av dessa argument håller även för Firefox.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Dagens n00bfråga..

gillar också Opera, och håller med det mesta här.. men jag har haft problem med stabiliteten... Opera har kraschat på både min bärbara och stationära PC flera gånger, och i flera versioner (dock verkar Macversionen vara stabilare).
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Dessa har jag installerade;

AdBlock - För att reklam kan vara jävligt irriterande. Boom bye bye Gamers Vault och Sverok!
DownThemAll - Smidigt att kunna ladda ner massvis med grejjer på en gång.
GMail Manager - Smidigt och perfekt.

Min fråga är dock, är det någon här som testat JAJAH - Web-Activated Telephony? Skulle vara smooth om det funkade att ringa till kompisar inna Inglan utan att behöva pröjsa galna slantar.

Har även funderat på olika HTML-editorer, men är de verkligen nödvändiga om man använder sig av DW?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
De tillägg jag gillar funkar inte, menar du? [NT]

/Han som installerade Firefox 2.0 och sedan tilläggen och som tycker Ripperdoc kunde ha läst vad Tabbrowser preferences gjorde innan han yttrade sig
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Internettelefoni [OT]

"AdBlock - För att reklam kan vara jävligt irriterande."
Jag har även blockat de animerade greamlinsarna här på forumet. :gremsmile:

"Min fråga är dock, är det någon här som testat JAJAH - Web-Activated Telephony? Skulle vara smooth om det funkade att ringa till kompisar inna Inglan utan att behöva pröjsa galna slantar."
Annars finns ju de svenska programmen Skype respektive Woize. Med båda ringer du gratis till andra användare som har samma program som dig. Med Woize får du även ett telefonnummer gratis, vilket jag tyckte vägde mer (och det kostar som fast telefoni). Skype har däremot fler användare.

Jag vet inte hur du fyller på pengar för att ringa med Skype, men med Woize så kan du ringa ett nummer så att pengarna som du tankar in dras från telefonen som du ringer med. Skitsmidigt!

/Han som tycker kvaliteten är godkänd med båda programmen
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Tabbar och deras inställningar

Jag kan inte hitta på den nya versionen hur jag gör att tabbar som öppnas med Ctrl+T laddar ens startsida i sig. Oerhört irriterande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Internettelefoni [OT, edit]

"Fast jag gillade tanken att kunna ringa från hemtelefon till hemtelefon för ytterst lite pengar."
Coolt. Kollade igenom lite youtube-klipp, bland annat från CNN, och läste lite information. Det är en ruskigt smart lösning. Ska hålla utkik hur den här utvecklar sig i framtiden (och försöka fixa ett konto och testa det).

<center><hr noshade size="1" width="80%"></center>
Ok, jag testade att ringa från mitt Woize-konto (fast telefoni) till mobiltelefonen. Det funkade (men jag testade inte att svara, för min mikrofon är paj). Det funkade även att ringa från mobiltelefonen till Woize-kontot. Råballt. Fick nästan rysningar.

/Han som ska sluta OT:a sig nu

<font size="1">[edit] Lade till sista stycket och tog bort det där med att man bara kunde ringa från fast telefoni i Sverige.</font size>
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Dagens n00bfråga..

gillar också Opera, och håller med det mesta här.. men jag har haft problem med stabiliteten... Opera har kraschat på både min bärbara och stationära PC flera gånger, och i flera versioner (dock verkar Macversionen vara stabilare).
Jag hade lite problem med en äldre version (6 eller 7 tror jag), främst med aftonbladets site som gjorde något underligt, men utöver det så har den varit stabil som ett strykjärn.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Gmail

Sist jag kollade lirar inte Opera med Gmail, så den gick bort. Annars håller jag med om att Opera regerar.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: Gmail

Mhmm stämmer bra, Opera är en finfin webbläsare men jag har själv stött på exempel som den inte stött( stödjat? :gremcrazy: ) alls och då varit tvungen att öpnna IE eller FF istället.

Nu använder jag uteslutande Firefox även om en av mina vänner argumenterar friskt för att jag ska testa den nyaste versionen av Opera...
 
Top