Nekromanti Firefly:PBF - Rekrytering av besättning

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
INTRO

I skeppshamnen Eavesdown Docks på planeten Persephone sitter två personer vid landgången till ett skepp av typen firefly. Skeppet som bär det stolta namnet Rigel har sett bättre dagar, men kvinnan och mannen som sitter på varsin tunna ser ut att klara sig helt okej, åtminstone den förstnämnda. Hon är klädd i en elegant rock, men verkar ha enkla kläder under. Det går dock inte att ta miste på hennes utstrålning och hennes ögon verkar inte missa någonting. Mannen ser mer avvaktande ut och tittar mer på sina fötter än på de som passerar. Även han är klädd i en rock över enkla kläder, men rocken borde nog ersatts för några år sedan. Man ser tydligt skylten "Besättning sökes" om man går förbi, och om man passerar tillräckligt nära kan man till och med höra deras diskussion.
- ... och om vi inte hade flugit till Whitefall hade vi inte behövt ny besättning i förstaläget, säger mannen.
- Gun HOE-tze bee DIO-se, kan du släppa det där nu? säger kvinnan som tydligt är den överordnade, nu är läget som det är och vi behöver besättning för att kunna ta oss härifrån.
- Och kommer kapten Laura Steele finna någon besättning i det här råttboet? frågan mannen surt, men slår sedan ner blicken igen.
- Tro fan att jag kommer. Nu går du iväg och fixar med proviant och försök att inte gå vilse!
Mannen reser sig buttert och spanar bort över lokalen. Han har knappt hunnit börja gå när kaptenen hojtar på honom och tyst säger:
- Barnabas Murphy, kom ihåg att jag avgudar din lojalitet.
Barnabas lämnar området med lättare steg, och kapten Steele tar på sig ett vänligt ansisktsuttryck. Det här är bästa stället i universum att hitta bra besättningen, och det vore ju kodynga om det inte skulle att få tag på ett par stycken.

---

REGELVERK

Det här är ett forumrollspel där vi gemensamt kommer att driva en berättelse framåt, men det kommer att finnas ett regelverk som skapar ramar för hur ni som deltagare kan styra berättelsen. Tanken är att regelverket ska underlätta för mig som spelledare att skapa något som blir bättre för alla istället för att vi i full frihet skulle dra iväg åt olika håll.

Regel 1: SL sköter scenbyten. Dvs om vi befinner oss på plats A och en spelare vill göra något på plats B så skriv inte "jag går till B och gör yadayada" utan skriv "jag tycker att vi ska gå till B" och när jag vid passande läge skriver att nu är vi på plats B så kan "yadayada" göras.

Regel 2: Namnlösa karaktärer är fritt fram att ta över av vem som helst. I en konflikt med en namnlös karaktär kan man vinna eller förlora beroende på vad man tycker passar bäst för historien.

Regel 3: Konflikter mellan namngivna karaktärer löses genom att SL rullar 1T6 med modifikation (se nedan) för båda parter och att den som får högst avgör utgången. Vid oavgjort vinner den som initierat konflikten. Att som spelare beskriva vad en namngiven karaktär gör är helt ok så länge det följer vad som är rimligt.

---

FÄRDIGHETER

Alla karaktärer har ett antal färdigheter/aspekter/egenskaper som sticker ut och ger positiv eller negativ modifikation på berörda tärningsslag.
1 Expert-förmåga som ger +4.
3 Skicklig-förmågor som ger +2.
2 Oduglig-förmågor som ger -2.
Förmågor ger halv effekt om de angränsar till det man försöker göra (dosera motgift när förmågan är Kirurg, eller skjuta med en pistol när förmågan är Skeppskanon).

För inspiration se persongalleriet nedan samt följande tre länkar:
Serenity Skills
Serenity Assets
Serenity Complications
Jag kör med taktiken eget ansvar här. Ni kommer säkert hitta passande bredd på era färdigheter. Det enda kravet är att de bör fungera i konfliktsituationer. Bärplockning är en dålig färdighet. Ficktjuv är en bra.

---

PERSONGALLERI

Laura Steele - Kapten över skeppet Rigel.
Expert: Charm (Laura kan prata omkull vem som helst. Helt plötsligt håller du med henne utan att veta varför. Eller så blir du hotat på ett charmigt sätt).
Skicklig: Tur (när det singlas slant eller liknande så går det ofta som Laura vill). Närstrid (alla fula knep behärskas till fullo). Tålig (Laura kan bli förgiftad, nersupen eller skjuten och ta det bättre än vem som helst).
Odulig: Smyga (varför göra något obemärkt när uppmärksamhet är så roligt). Rebellisk (om man inte får öppna en viss dörr så kommer Laura inte kunna tänka på något annat innan dörren är öppen).

Barnabas Murphy - Alltiallo på skeppet Rigel.
Expert: Lojalitet (när Barnabas gör någonting av lojalitet, typ motstå tortyr för att inte sälja ut sin kapten, så gör han det ordentligt).
Skicklig: Gevär (hänger man med kapten Steele så behöver man ofta ett gevär..). Fordon (finns det bara en ratt eller en spak så kan Barnabas köra det). Djurvän (alla djur älskar av någon anledning Barnabas).
Odulig: Reparationer (allt Barnabas reparerar går sönder igen). Blyg (om nån ska prata med en person och försöka få fram information är Barnabas sistavalet).

---

Och sist en liten notis:
Jag är nybörjare på det här så om ni har åsikter om regelverk, handling eller whatnot så säg till mig under resans gång bara. Nu kör vi och så blir det awesome!
 

Gamgolfi

Veteran
Joined
5 Jun 2011
Messages
142
Location
Borås
Detta låter intressant, dock så kommer jag nog inte att delta denna gången utan ska nog mera observera och se. (Kan nog hoppa in om det blir lite folk)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Du får gärna posta namn och stats och sedan rollspela fram en anställningsintervju (Laura kommer anställa dig, hon är desperat :gremwink: ). Du får gärna plocka en titel också, alltså om du vill bli anställd som pilot, legosoldat, kock, mekaniker eller vad som nu lockar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag är uppbunden av GothCon-utmaningen fram till helgen, och sedan drar GameChef igång och sträcker sig över nästa vecka. Jag hoppar in i spelet efter det, om det går för sig.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Rekrytering av Lyle Boddewyn

Lyle Boddewyn - Skeppsläkare på skeppet Rigel.

Expert:
Praktisk medicin - Lyle är läkarnas svar på Macgyver. Eller åtminstone skulle han varit det om han inte hoppat av läkarlinjen. Han föredrar den praktiska delen av vetenskapen och blir lätt uttråkad om den blir för teoretiskt.

Skicklig:
Handeldvapen - Det är en farlig värld vi lever i och Lyle har lärt sig att skjuta tillbaka. Han kan hantera större vapen men föredrar ändå mindre vapen så som pistoler och revolvrar.
Lugn under stress - Tiden i det militära lärde Lyle att hålla huvudet kallt i stressade situationer. Han tappar inte kontrollen och undviker negativa modifikationer från stress.
Språkhuvud - Talar mandarin flytande och en bunt andra språk hjälpligt. Kan leda till ett bättre bemötande om personen ifråga respekterar utlänningar som tagit sig tid att lära sig deras språk.

Oduglig:
Lat - Varför göra något som man kan skjuta upp till morgondagen? Lyle har alltid varit lat och kommer göra sitt yttersta för att komma undan tråkiga uppgifter. Om han tvingas göra något trist så tenderar resultatet att bli sämre.
Rebellisk - Lyle har väldigt svårt för auktoritet, och då i synnerhet militär auktoritet. Hans tid inom det militära var en utmaning för bägge parter och de var antagligen glada att bli av med honom. Ingen uppblåst pajas kan knäcka Lyle Boddewyn.

Laura döljer diskret en gäspning bakom ena handen. Hon har suttit här i flera timmar nu utan att ha rekryterat någon, och utan att ha pratat med någon alls för den delen. Enträgen som hon är så tänker hon dock sitta här tills uppgiften är slutförd. Hon blickar än en gång ut över hamnen och sveper med blicken mellan ingångarna då hon helt plötsligt får syn på en ung man som är på väg rakt mot henne. Han är kaukasisk, med askblont hår och blågröna ögon. Hans hår är kort och något spretigt. Detta tillsammans med den rikliga skäggstubben ger honom ett något ovårdat utseende. Han är klädd i enkla kläder och en välanvänd grå rock. I kontrast mot detta så rör han sig som om han äger stället. Över axeln har han en stor säck, antagligen innehållande hans ägodelar.

- "Välkommen! Är du måhända intresserad att..."
- "Innan du säger något mer så har jag något att säga dig" avbryter mannen henne med. Laura ser förvånat på honom men nickar.
- "För all del".
- "Mitt namn är Lyle Boddewyn och jag har hört talas om dig Laura Steele. Jag är inte imponerad. Ta inte illa vid dig, jag är inte lättimponerad. Särskilt inte baserat på skvaller. Men så länge du inte är en översittare så ska vi nog kunna komma överens."
- "Jag vill tro att jag behandlar min besättning väl Lyle" svarar Laura. "Vilka är dina starka sidor? Varför vill jag ha dig ombord på mitt skepp?"
- "Det som brukar väga tyngst är min talang för praktisk medicin. Jag är bara delvis formellt ubildad men jag är bättre än de flesta som har licens. Jag har också viss..." Lyle pausar och tittar sig över axeln. "...militär utbildning. Jag har varit i aktiv tjänst som kirurg och har god vapenvana. Skulle vi kunna skynda på det här?"
- "Vi är snart klara. Något mer du har att tillägga?"
- "Jag talar mandarin flytande och kan göra mig förstådd på ett flertal andra språk. Jag har inget emot att agera tolk om det någon gång skulle behövas. Så hur blir det? Finns det jobb för mig?"

Laura höjer på ögonbrynen men börjar le.

- "Du är välkommen ombord Lyle Boddewyn. Välj en ledig slaf, det finns många att välja mellan."

Lyle nickar och går upp på för landgången.

- "En sak till Lyle. Varför har du så bråttom?"
- "Min uppsägning blev lite hetlevrad. Det är möjligt att jag har en dödspatrull efter mig."
- "Du måste skämta?"
- "Det var svårt att förstå honom mellan alla svordomar och skottlossning, men jag är ganska säker."
- "Kan hända vem som helst" säger Laura sarkastiskt.

Sarkasmen är förlorad på Lyle dock. Han nickar och kliver in i skeppet. Hoppas att jag inte kommer få ångra det här tänker Laura och fortsätter sedan att spana.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Du får jättegärna presentera en karaktär redan nu även om du inte har tid att delta i spel på ett tag, men du kanske önskade att klura lite på din karaktär först? Det går förstås bra det också, men jag vill helst ha din karaktär klar innan jag börjar dra igång på allvar.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Fear said:
...dock så kommer jag nog inte att delta denna gången...
Du är väl medveten om hur väldigt sällan det ordnas PBF på rollspel.nu va? Nästa gång kan dröja länge... :gremwink:
 

Gamgolfi

Veteran
Joined
5 Jun 2011
Messages
142
Location
Borås
Lite frågor då :gremsmile:
När börjar spelet?
Slut på frågor.

Well, egentligen skulle jag kunna vara med, men det beror också lite på när spelet börjar.

Har säkerligen missat att läsa något nyckelord, so feel free to correct me.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Det finns inget satt startdatum. Vi tar en koll på annandagen och ser hur många som anmält en besättningsperson då, och så tar vi det därifrån. Tanken är förstås att komma igång så snart som möjligt.

Och med detta så tycker jag att vi håller den här tråden till rekryteringar och vidare frågor i intressekoll-tråden. Tack på förhand.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
En tystlåten man i blandgult regnställ men en oskicklig brottares ansikte verkar känna kapten Steele sedan tidigare. Efter en kort ordväxling skakar de hand och han är anställd. Han konkar ombord en stor rymdskeppskista omslingrad av kättingar. En burrig brun katt sitter på hans axel.

Cake-Mouse - Underhållsarbetare

Expert:
Rymdpromenad Cake-Mouse är lika bekväm i en rymddräkt som sitt eget skinn.

Skicklig:
Hålla käften & dricka sprit samtidigt då, annars blir det bara +1.
Rymdskeppslära en vakuumveteran, känner igen olika modeller och kan reparera enklare skador.
Bulldogkropp mycket stark med ett slött men hotfullt utseende.

Oduglig:
Eldstrid Cake-Mouse är skotträdd.
Lydig handen pekar = Cake-Mouse gör.

Gothcon här också.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
En ung man med tydligt kinesiska drag står en bit bort från skeppet och verkar fundera huruvida han ska gå fram eller inte.
Han ser ut att närma sig 30, men smutsen och hans tärda utseende skulle både kunna lägga till och dra ifrån 10 år.
Hans kläder ser ut att vara ungefär lika gamla, och än mer slitna, men håller som av ett mirakel fortfarande ihop.

Efter en liten stund går han fram till kvinnan som verkar vara kapten.

"Nii Chun-tsai tsiun-shao ii ming chuanyuan?"

Han verkar komma på sig själv och harklar lite.

"Ni söker besättning?" Säger han på fullt förståelig men aningens knackig engelska.

"Jag har jobbat som datortekniker hos, privat kinesiskt företag, ehm."
Han håller upp tre fingrar på vänster hand.
"Ni förstår? Jag var tvungen att sluta, nedskärningar." Han ler snett.

"Jag kan också laga god mat, ganska. Mina föräldrar äger restaurang, jobbade där under mina studier." Han tittar frågande upp mot skeppet.
"Så, jag får jobb? Jag kan börja se över systemen nu, okej?"

Kapten Steele får nu för första gången i samtalet möjlighet att öppna munnen.
"Allt det där låter bra, men jag undrar, vad heter ni?"
Den unge mannen blir röd i ansiktet.
"Dee-bu-chi! Ursäkta, mitt namn är Hsiang."
"För all del, Hsiang. Du är välkommen ombord. Hitta dig en slaf, och om du rotar runt lite tror jag att du ska kunna hitta både lite rena kläder och en dusch."
Hsiang nickar, och börjar gå in i skeppet. "Xie Xie, kapten."


Hsiang:

Expert: Computer engineering. När Hsiang är ansvarig för datorerna på ett skepp flyter allt på som om det inte hade gjort annat.

Skilled: Cooking Tack vare sin uppväxt i sina föräldrars restaurang är Hsiang en hejare på att röra ihop gott käk.
Skjutvapen Kanske på grund av sitt kriminella samröre, kanske på grund av att han jagat fågel med sin far, hursomhelst, Hsiang är en rätt skaplig skytt med det uråldriga pumphagelgevär han bär med sig.
Vacker Under all smuts, och väl i rena kläder visade det sig att Hsiang inte bara ser bra ut, han är drop dead gorgeous. Lyckligtvis för hans omgivning verkar han inte veta om det.

Oduglig: Lättlurad Det är inte så mycket att Hsiang är dum som att han har levt ett väldigt skyddat liv. Först hos sina föräldrar, men även i Triaderna så lämnades han för det mesta ensam åt sina datorer. Det gör honom till en vänlig själ, men så litar han också på alla.

Arbetsnarkoman Hsiang har alltid jobbat, hela tiden. Så fort han sitter vid sina datorsystem så går han helt in i uppgiften och jobbar i timme efter timme. Tyvärr innebär det här att han glömmer bort att både äta, sova och duscha, och det kan så gott som pågå fullt krig omkring honom utan att han märker det.

Sedan tillkommer det här att han eventuellt har arga triadmedlemmar efter sig också.

Jag ändrar gärna i karaktären om någon har synpunkter, annars ser jag mycket fram emot lite lir :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Minerva Holmes - Åldrande kompanjon

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
- Så, kapten Steele, ni är på väg mot territorierna? Nej, jag söker inte anställning, snarare det omvända. Mitt namn är Minerva Holmes och jag har en del att uträtta där ute, och er första destination passar mig bra. Därefter stannar jag ombord så länge er rutt passar mig. Ja, jag betalar i förskott, här. Jag skickar mitt bagage med bud, var vänliga och för det till min hytt, jag återvänder före avgång.

Och innan Laura Steele riktigt fattat vad som hänt hade hon tagit ombord en passagerare. Kvinnan som presenterat sig som Minerva Holmes var lång, smal, och tycktes bekämpa den åldrande hudens tilltagande rynkighet genom att dra håret bakåt i en stram knut. Hennes gång hade haft något försiktigt över sig, även om hon inte verkade behöva den smala käpp som hon brukade.
</div></div>

Expert Vinna förtroende och respekt, Minerva har erfarenhet och visdom. Egenskaper som blir allt viktigare i hennes arbete som kompanjon.

Skicklig Katastrofhantering i rymden, efter att hennes skepp förstördes av brunrockar under kriget, och hon tvingades tillbringa ett halvår i det läckande vraket innan hon blev räddad, vet Minerva lite om allt möjligt som krävs för att överleva under svåra omständigheter i rymden. Allt från hur man lagar skrovläckor med skum och hur en luftrenare fungerar till brandbekämpning och akutsjukvård.

Skicklig Kompanjon, det finns inga medemåttor kvar i yrket i Minervas ålder. Hon behärskar alla de konster och tekniker som behövs för att göra sina klienter avslappnade, avundade eller respekterade.

Skicklig Brett kontaktnät, det är visserligen flera år sedan hon senast var i territorierna. Men ännu har hon gamla klienter på snart när varje värld, framstående män och kvinnor som helt säkert minns en gammal vän.

Oduglig Dålig hälsa, Minerva har aldrig helt återhämtat sig från den långa vistelsen i rymden och de umbäranden som den medförde. Yrsel och trötthet kan komma plötsligt, så hon har alltid sin käpp till hands.

Oduglig Våldsfobi, få tycker om våld. Men blotta antydan till våldsamheter får Minerva att rysa och hon hyser ett distinkt ogillande av vapen i alla dess former.
 

bearlord

Veteran
Joined
18 Feb 2012
Messages
15
Location
Stockholm
En man med kortklippt blont hår som ser ut att ha några år kvar till 30-strecket stannar upp vid ”Besättning sökes” skylten. Han tittar upp mot skeppet och sedan på kvinnan som sitter på tunnan framför landgången. Med ett högt skratt närmar han sig henne.

”Ser man på, ser man på. Kapten Steele med sin gamla skorv. Tydligen hade jag fel sist vi sågs. Den är fortfarande i ett stycke, Rigel.”

Laura tittar misstroget upp mot mannen som är klädd i jeans, en kraglös blekgul skjorta och en svart skinnjacka som ser ut att ha varit med ett bra tag, över det.
”Billy K! Det är verkligen en överraskning att se dig. Jag trodde de tog dig på Beaumonde förra året.” säger hon med ett uns av besvikelse i rösten.

”Jo det var nära där.” skrattar han medan han går en runda och inspekterar undersidan av skeppet. ”Du söker folk ser jag? Vad har hänt med Richards och Murphy?”

”Murphy är kvar, men de andra… Äh va fan bryr du dig om det? Vad gör du här? Har du något vettigt för dig för en gångs skull?”

Billy stannar upp och ger Laura en lång blick men ler sedan sitt karaktäristiska leende igen. ”Jag är ledig och du verkar behöva någon som kan flyga den här kärran ordentligt. Richards har väl aldrig varit uppe i två-siffriga machs och Murphy är en landråtta, eller hur?”
Han går tillbaka efter sin inspektionsrunda och ställer sig framför kaptenen igen ”Så vart är första målet och vad har vi i lasten?”

Laura visste att det antagligen var ett misstag att anställa Billy, men hon visste också att hon antagligen aldrig skulle hitta en bättre pilot här och det skulle finnas tillfällen när hans fördelar skulle kunna komma till sin rätt.
Hon nickar bara, utan att besvara hans frågor, och visar med armen utsträckt att han kunde stiga ombord.
Billy ler mot henne och går ombord för att göra sig hemmastadd. Det enda han bär på förutom kläderna är en enkel axelremsväska i brunt läder.

William ”Billy K” Kruger - Pilot

Expert – Pilot
Utbildad stridspilot vid en av Alliansens militärakademier och gick ut som kursetta. Något som präglat hans ego. Han tror han är bäst men även om det är få som kommer upp till hans standard när det gäller att flyga mindre, tungt bestyckade stridskepp så brukar hans attityd oftare reta upp personer i hans omgivning snarare än imponera på dem.

Skicklig – Skeppskanoner
Nästan lika duktig som han är på att manövrera rymdskepp är han på att skjuta med de kanoner som skeppen är bestyckade med. Han kan hantera andra skjutvapen också och bär en pistol i en specialsydd ficka på insidan av sin skinnjacka, för sin egen säkerhets skull.

Skicklig – Fingerfärdighet/Fuska i Hazardspel
Billys största intresse förutom att flyga rymdskepp är att spela tärning, kort eller vad som helst där pengar är inblandat. Han föredrar spel där han kan utnyttja sin skicklighet att fiffla med korten/tärningarna utan att motspelarna märker det till sin egen fördel. Det har inbringat en del inkomster genom åren men nästan lika ofta har det slutat med att han tvingats fly och gömma sig undan sina arga motspelare.

Skicklig – Streetwise
Han vet hur man tar sig fram och hittar rätt kontakter i de skummare delarna av samhället. Oftast använder han mutor, lögner, sitt leende och sin hårda jargong för att ta sig fram och finna det han söker.

Oduglig – Svaghet för kvinnor
Billy gillar kvinnor och om de visar att de gillar honom så är han aldrig svår att övertala eller få som de vill.

Oduglig – Impulsiv
Han gör ofta saker innan han funderat på konsekvenserna.

Lägg därtill att Billy har deserterat från Alliansens rymdflotta och därför har han ett pris på sitt huvud.
 

bearlord

Veteran
Joined
18 Feb 2012
Messages
15
Location
Stockholm
wilper said:
Coolt! Deserterade han före, under eller efter kriget?
Det beror på när spelet är förlagt i förhållande till kriget.

Jag tänker mig att han deserterade för 4-5 år sedan och har fått hålla sig undan i de yttre områdena av systemet större delen av tiden sedan dess. Han har tagit en del uppdrag åt andra ljusskygga element i samhället samt livnärt sig på spel.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Laura kände sig rätt nöjd. Efter en seg start där hon och Barnabas hade spridit negativ stämning mellan sig hade hon helt plötsligt 4 rekryterade besättningspersoner och en passagerare. En kompanjon till råga på allt! Med 7 personer ombord fanns det bara 3 lediga bäddar kvar. Barnabas skulle förvisso sova i en kartong på nedre däck om hon bad honom, men det skulle förstås aldrig falla Laura in. De båda skyttlarna skulle förvisso gå att ha som sovplatser, men de behöver repareras för att kunna flyga igen, och för att kunna repareras behövs pengar...

Barnabas hade kommit och börjat stuva in provianten och bekanta sig med nyrekryterna. Laura tänkte vänta ett tag till för att se om hon kunde hitta ytterliggare besättning, men sedan var det dags att ta itu med det uppdrag hon tackat ja till innan hon visste om hon skulle kunna utföra det. "Leverera ett paket till Higgins Moon" lät ju väldigt enkelt, men när uppdraget kom från Gus så visste man ju aldrig. Gus var en upcoming star bland Persephones hälare och skapade sig ovänner på löpande band.

---

Besättning:
Laura - Kapten
Barnabas - Alltiallo (förste styrman låter för formellt tycker han)
Lyle - Skeppsläkare
Cake-Mouse - Underhållsarbetare
Hsiang - Tekniker
Billy K - Pilot

Passagerare:
Minerva - Kompanjon
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Bakgrundsinfo

Eftersom ni inte är tankeläsare så kommer lite tankar jag haft och som kan vara bra att veta om:

Det hela utspelas sig något år efter filmen, dvs det är allmänt känt vad som hänt på Miranda. Att det var alliansen som indirekt skapade Reevers. Det har dock inte ändrat på så mycket i praktiken. På centralplaneterna har man inget att vinna på ett uppror, och på gränsplaneterna ogillar man alliansen lika mycket som tidigare. Enda förändringen kan vara att det faktiskt förekommer alliansskepp längre ut för att skydda befolkningen mot Reeversangrepp.

För frilansare som Laura och Barnabas är alliansen mest ivägen, men inget som egentligen påverkar dem så mycket. Rigel köptes ursprungligen av Lauras pappa som använde det för att flyga förrådstransporter åt brunrockarna i kriget. Laura och Barnabas är båda strax under 30 och för unga för att ha haft en direkt roll i det hela. Som uppväxta på Persephone har de dock fått lära sig ogilla alliansen som lägger sig i för mycket. De båda går alltså way back och om man frågar Barnabas varför han följer Laura vart hon går så svarar han att "Hon har räddat livet på mig fyra gånger. Hon skulle säga fem, men Whitefall räknas inte, det var hon som riskerade mitt liv!". Frågan man Laura varför hon flyger Universum runt så stirrar hon förvånat på en och säger "Äventyr!".

Laura pendlar mellan att vara en pojkflicka som super och slåss och att dra på sig en klänning och utan ansträngning vara snyggaste damen på en dans, lite beroende på dagsform sådär. På grund av kön och ålder så underskattas hon ofta som kapten, något hon inte är sen att utnyttja.

Barnabas har lite Lone Wolf över sig och om Laura inte drog honom runt universum så skulle han vara helt nöjd med att föda upp hästar på en liten gård eller något liknande. Oroar sig ofta över Lauras säkerhet, vilket i princip är ett heltidsjobb när hon nu är kapten över ett skepp som flyger runt på olika frilansuppdrag.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Rhin Ferret - prisjägare / maskinförare

Expert:
- Närstrid
Knytnävar, järnrör, knivar, gafflar.. Går det att lyfta går det att svinga, hugga, snitta eller klubba med. Att man behöver se ut som en tegelvägg för att gå in i närstrid är uppenbarligen en myt och som prisjägare har det blivit rätt mycket en vana att behöva slå ner folk som försöker sig på ett sista flyktförsök.

Skicklig:

-Spåra:
Rymden är stor så vill man inte slösa tid på att gissa sig till var folk håller till, får man se till att lära sig att finna spår efter dem man jagar. Vem har köpt var när, vilken tid, vilka mönster brukar användas?

-Maskinförare:
Man börjar inte sitt liv som prisjägare. Nej, faktum är att Rhin Ferret egentligen började som maskinförare för ett verk som gör just rymdskepp. Stora eller små verkar inte spela någon roll och hon föredrar egentligen smidigheten att ta sig fram genom maskiner, snarare än att rida. Mest för att maskiner inte är rädda för allt som rör sig.

- Utklädnad:
Byggd som något av en vinthund kanske och med förkärlek för mansplagg så tar de flesta henne för en man, men väljer hon att byta om är det lika klart att hon är en kvinna. Tar man då dessutom bort ögonlappen och sätter i det matchande glasögat, så är man plötsligt inte ens enögd längre. Bra om man inte vill bli upptäckt eller bara vill förvirra och förvissa sig om saker.

Oduglig:

-Klaustrofobi:
Skeppet går väl an, de enskilda utrymmena bara precis så, men att bli instängd i en klädskrubb eller trång hiss går..bara..inte.

-Diskretion
Hon ser egentligen ganska normal ut, vore det inte för den där ögonlappen som hon vanligtvis använder, men så fort minsta uttryck görs i ett så alldagligt anlete så verkar det framgå desto tydligare. Det är sällan hon egentligen ens tycks anstränga sig för att se neutralt inställd ut.

Det blir först en tyst väntan på bättre tider. Barnabas Murphy har bett.. personen vänta och det är vad som händer. Ett ljusbrunt öga att studera karlen under tystnad, medan de smala könsneutrala läpparna ler på ett småroat vis som gärna menar att den här figuren kunde stå här i tid och evighet att sakta kväva honom med tystnad.

Brun lång läderrock och ett bälte med tillhörande revolver i sitt hölster och mörka välskräddade mansplagg med kavaj till, kommer med bruna boots med mindre klack. Brunt hår i en hästsvans vilar mellan skulderbladen. Kunde vara just vem sjutton som helst där stod att invänta kapten.

"Du blir första fruntimret jag arbetar under." Medges roat. "Men jag kan lova dig hyfsat med lojalitet, en orädd själ och ett hårt sinne mot nöjet att få betalt och hjälpa er med vad jag kan. Prisjägare till yrket, men jag kan hantera de flesta markbundna maskiner som innebär transport av något slag." Ögonlappen i brunt, med en tunn pälskant runt för att förhindra skav, säger en hel del om den smala individens seende, men hon ser bra nog för att låta ögat smalna av under det vida bruna hattbrättet till cowboyhatten där hon synade kaptenen i fogarna.

"Vi kan nog komma riktigt bra överens." Flinade hon både roat och rovdjursaktigt men slängde fram näven som var ärrad och valkig. Ganska stark med tanke på den smala kroppsbyggnaden under den bruna och dammiga läderrocken. "Jag tar mig genast en slaf...kapten."
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Sarah McKinley söker jobb

Jag har varken sett TV-serien eller filmen, men jag hoppas det går bra ändå. Jag kan läsa mig till saker på internet.

Laura Steele bläddrade igenom den digra luntan med kursintyg, utlåtanden från handledare, personliga rekommendationer och liknande, medan den unga kvinnan bredvid henne pratade på. Förmodligen sa hon ungefär samma saker som stod i papperen. Kvinnan var ganska liten till växten, hade mörk chokladbrun hy och håret i massvis av små flätor. De tjocka läpparna pratade på oavbrutet. Sarah McKinley enligt papperen och förmodligen något hon sagt i början.
Hon kom alltså direkt från rymdakademin. De sista papperen var utskrivna... bläddrade tillbaka... förra veckan?! Steele ville egentligen inte ha några dunungar på sitt skepp, men det var väldigt fina papper. Toppbetyg på det mesta.
”...och god social förmåga samtidigt som jag är van att arbeta självständigt och ta egna initiativ även om det självklart är viktigt att lyssna in gruppen innan man tar avgörande beslut.” Steele höll upp handen.
”Lugn nu. Har du någon praktisk erfarenhet?”
”Ja, jag har två praktikperioder om vardera tre veckor på fraktskeppen ’Morokweng’ och ’Skywalker’.” Sarah började bläddra bland papperen för att visa något.
”Men du har aldrig jobbat som pilot?”
”Nej, men jag har 316 övningstimmar i simulator, vilket omräknat till...”
”Tack, det räcker. Det spelar inte så stor roll, för vi har redan anställt en pilot. Den platsen är tagen. Tack för visat intresse, var god fortsätt.”
”Vänta lite!” Billy K steg ut ur rymdskeppets dörr. ”Du har anställt en förstapilot. Det borde fortfarande finnas plats för en andrepilot.”
”Billy, det är jag som är kapten här!” bet Steele ifrån.
”Ja, självklart. Och jag är piloten du anställt. Som pilot anser jag att det säkraste är att anställa fröken vad hette hon? som andrepilot. Även om jag är bäst kan jag inte göra allt själv, vet du. Hon kan ju få någon sorts provanställning eller nåt?”
”Ja ja, visst visst! Okej, du är med. Flytta ombord kvickt innan jag ändrar mig.”
Billy tog Sarahs hand och kysste den. ”Trevligt att råkas, fröken...”
”… Sarah... Sarah McKinley. Eh, det samma. Eh, tack kapten! Jag ska bara hämta min gitarr och andra grejer. Strax tillbaka!”

Expert: Spela gitarr. Även om Sarah tog studierna på stort allvar så fanns det viss ledig tid. Den lades framför allt på att repa med bandet Licorice, där Sarah var gitarrist. Licorice hade nog kunnat slå igenom, om någon i bandet velat satsa på det. Bandet är nu upplöst, Sarah är färdigutbildad pilot och söker jobb, men hon åker ingenstans utan sin älskade elgitarr.
Skicklig: Pilot. Bra betyg från pilotutbildningen, men ingen praktisk erfarenhet.
Skicklig: Rymdskeppsteknik. En påbyggnadskurs som Sarah tog för att bli mer ”anställningsbar”.
Skicklig: Högutbildad. Sarah har faktiskt gått på ”högre läroverk” och rört sig i ”akademiska kretsar”, och har kvar all sin kurslitteratur.
Oduglig: Högmodig. Nu när utbildningen är klar är Sarah ett proffs. Så det så. Minst lika bra som den sliskige Billy K.
Oduglig: Naiv. Det sägs att det finns ”skumma element” i frilansflygarbranschen, men det måste vara överdrivet. De flesta människor är ärliga och träffar man en skurk är det väl bara att ringa polisen.
 
Top