Nekromanti Finurligheter i Rollspel

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jo jag undrar om det är fler som har märkt diverse skämt och finurligheter som är insmygna i vissa rollspel. Exempelvis i MERP där det finns en bild som heter "The Larch" och i bakgrunden så kan man se en gris eller en sköldpadda som hoppar fallskärm. Likaså till Introduktionen till Mystik och Magi i Eon så mässar Rafali "Azh Nazg Dûrbatulûkh..." som självklart är ringversen från Härskaringen trilogin.
Är det någon annan som märkt något liknande skämt?

I'm just thinking aloud, is not thinking allowed?
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
*hihihi*
Tycker snarare att det ser ut som en sköldpadda som fastnat i en luftballong... :)

/Gollum - drog genast fram boken och kollade

Drakens Tand dundrar vidare på nya äventyr - http://www.alfaweb.nu/dt/
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Tecknare är ofta förtjusta i att lägga in små kuliga detaljer för den som letar; jag brukar göra det själv ibland (genren har dock sina egna mysterier - jag <I>vet</I> att jag la in grodan Kermit på en bild i Khelataar, men sen försvann han i detaljvimlet; jag har än idag aldrig lyckats hitta honom igen), fast det blir oftare cameo appearances av folk och platser på spelbilder som jag gjorde för tio år sen o dyl.
Det mest utstuderade - om än rätt interna - svenska exemplet är väl annars Wastelands, där Håkan Jonsson ritade in bekanta till redaktionen, referenser till lokala rockband i Sundsvall etc, på var och varannan bild.

Vad gäller ICE så kan man ju i framförallt Space- och Rolemaster hitta ett flertal referenser till Terry Amthors tama iller Swink (min favorit är textexemplet där RP:na fångats av onda kultister som dyrkar Swinker-Dinker-Dü the Flesh-eating Ferret), nån/nåt som kallas Jym-Bob, och spridda omotiverade hänvisningar till får - t.ex en ordlista som bland alla fantasynamn och termer inkluderar "Bleat: Sound that sheeps make" och "Hoofies: Things at the end of sheep's legs".

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
The Larch

The Larch är en Monthy Python-sketch med en massa bilder på The Larch, ett träd. Visste ni det?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jadåpp n/t

dftydryery syri aisuh asuht r - kryptiskt inte sant!

I'm just thinking aloud, is not thinking allowed?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: The Larch

"The Larch är en Monthy Python-sketch med en massa bilder på The Larch, ett träd. Visste ni det?"

"How to recognize a tree from quite a long way away. Lesson number one: the larch!" Jodå, klassiker.

Vi tar något krångligare: ni vet klassikern där ett antal överklassnobbar skryter om vem som hade det sämst i sin barndom? Frågan lyder: vilken skådespelare, som inte kom med i Monty Python-gänget, deltog i sketchen när den uppsattes första gången?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag har aldrig hittat Spindelmannen i Eon.. Vars finns denna nätkrypare om man får fråga??
Har sett honom i ett barslaggis i Drakar och Demoner... Och i det spelet har jag även skådat "The Box" från Hellraiserfilmerna...

I'm just thinking aloud, is not thinking allowed?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
I en barillustration till en äventyrsmodul till Mutant kan man skymta en flaska med texten "Pan-galactic gargle-blaster", bland lite andra roliga etiketter.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det rätta svaret

"ni vet klassikern där ett antal överklassnobbar skryter om vem som hade det sämst i sin barndom? Frågan lyder: vilken skådespelare, som inte kom med i Monty Python-gänget, deltog i sketchen när den uppsattes första gången?"

Ska man vara helt petig så var det flera skådespelare som inte kom att komma med i Python-gänget, men den mest berömde var salig Marty Feldman, mannen med de skeva ögonen. Sketchen var med i den svartvita TV-serien "At Last the 1948 Show" från 1967, och hamnade så småningom i Monty Python Live at the Hollywood Bowl.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Ett spelföretag som alltid fyllde sina rollspels moduler med inside-skämt och lustigheter var GW. I deras Power behind the throne finns bla Pavarotti som SLP-doktor.
 

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
Spindelmannen och Fantomen

Som sagt finns Spindemannen på första sidan efter omslaget på Religoner- Gudarnas kamp till Eon, och barslagsmålet (bland sekndära färdigheter, stridskonst tror jag) i DoD chronopia. Dessutom finns Fantomen med på en bild i DoD chronopia på första bilden i "Vad är ett rollspel" eller något sådant (bibloteksbilden.)

"Cuio nin Edhel, na calen anor linnathon na lebas" -Alviska
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Hannibal?

I bilden för kap. 6 Utrustning, på sid 87, finns en figur vars ansikte pryds av en mask som ser ut som masken Hannidal bar i När lammen tystnar.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
I fading suns finns det en bild där en präst sitter och läser en förbjuden text och man kan se hur svetten rinner ner för hans panna. Vänder man sedan på bilden för att se vad han läser så märker man snabbt att han läser en X-men tidning. Det finner jag ganska underhållande.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: OT fråga om bra grupper?

Självklart är man en Skyclad lyssnare,,.. Fast man undrar ju lite smått hur det blir när Walkyire slutat. Texterna var ju något av det viktigaste i deras musik.

I'm just thinking aloud, is not thinking allowed?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
>Vänder man sedan på bilden för att se vad han läser så märker man snabbt att han läser en X-men tidning. Det finner jag ganska underhållande.

På samma not kan man nämna att i regelboken till James Bond finns det en illustration på JB själv där han sitter och läser playboy medans han väntar på att hans kodknäckar-apparat ska öppna ett kassaskåp.

/Anders
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Alla som har Werewolf:The Apocalypse kan ju ta en titt i indexet där man finner att Dolphin Mages nämns på sidan 100. Vet tyvärr inte vilken upplaga jag pratar om, men jag tror att det är den senaste.
 
Top