Nekromanti Finta i strid.

CeeAge

Veteran
Hej!
Strider blir lätt tråkiga och monotona tycker jag så jag söker tips på hur man kan krydda striderna lite. Att finta till exempel, hur funkar det och vad gör det för skillnad, fördelar och nackdelar.
Vad finns det för andra knep man kan göra för att måla upp striderna lite bättre? Kom gärna med mycket idéer, allt är kul att höra!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Har för mig att Finta finns som regel.
Så som jag kör så öka din svårighet med +Ob1T6 om du väljer att finta, men ökar även motståndarens försvarsslag med +Ob1T6.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Ja, själv gör jag så att jag slår ihop finten och anfallet, så att det totalt blir ett slag.

Exempelvis:
A anfaller B men då B har sköld så har A svårt att få in en träff på B. A väljer därför att försöka finta B för att få in en träff. A slår då: Ob3T6 i grund för sitt anfall men lägger på +Ob1T6 för finten. Vilket resulterar i att A ska slå Ob4T6 mot sin stridsfärdighet.

B där emot försöker blockera A's anfall med sin sköld. Grunden för detta är Ob2T6, men eftersom A försöker finta B så får B lägga till +Ob1T6 på sitt slag, och slår då Ob3T6 mot sin värde i sköld.

Hoppas det blev lite tydligare.

CeeAge

Veteran
Väldigt tydligt, faktiskt ganska användbart och ett bra sätt att måla upp striden lite. Tack!
Ingen som har andra tips, trix eller knep för att göra det hela mer intressant?

Vicotnik

Den onde
Staff member
På vilket sätt är du ute efter att göra striderna intressanta?
Använder du/ni er av de advancerade reglerna för strid?
I så fall har ni väldigt mycket som regelmässigt stöd för att göra strider mer intressanta.

Som exempel så istället för att bara undvika så har ni då tillgång till: Ducka, Hoppa, sido steg och steg bakåt.
De 4 olika sätten att undvika på har olika för och nackdelar beroende på hur din motståndare anfaller dig.

Exemeplvis om din motståndare gör ett lågt hugg (du har lågt, normalt och högt som varianter och mig veterligen så är det ingen svårighetsökning för att använda sig av dessa) mot dig och du väljer att hoppa så har jag för mig att du endast slår Ob2T6 mot undvika istället för Ob3T6 eftersom du hoppar över hugget.

Om din motståndare där emot väljer att hugga högt och du hoppar så slår du Ob4T6 mot undvika eftersom det är betydligt svårare att undvika ett högt hugg genom att hoppa.

Det samma fungerar för stick och kross vapen.
Säg att din motståndare gör ett normalt stick med ett spjut mot dig och du gör ett sido steg så får du lättare (Ob2T6) att undvika än om du exempelvis hade tagit ett steg bakåt (Ob4T6). Medan hade du duckat eller hoppat för att undvika anfallet så hade du slagit Ob3T6.

CeeAge

Veteran
Det låter riktigt roligt! Men det passar inte våra husregler... Några andra idéer ? :)

Telephalsion

Swordsman
Få spelarna att slå ett slag mot sin stridsvana eller stridsfärdighet eller kanske PSY, och låta motståndaren få ett motståndsslag mot sin PSY eller stridsvana, om spelaren lyckas så får denne finta och motståndaren får en tärning svårare på försvaret.

Kan va en idé.

CeeAge

Veteran
Också en väldigt rolig idé, simulera att de får använda snabbtänkthet i strid. Det jag vill komma ifrån i en strid är "A slår B, B undviker. A missar, B vinner initiativ. B slår A, A undviker". Förstår ni vad jag menar?

Vicotnik

Den onde
Staff member
CeeAge said:
Det låter riktigt roligt! Men det passar inte våra husregler... Några andra idéer ? :)
Vad använder ni er av för husregler?

CeeAge said:
Också en väldigt rolig idé, simulera att de får använda snabbtänkthet i strid. Det jag vill komma ifrån i en strid är "A slår B, B undviker. A missar, B vinner initiativ. B slår A, A undviker". Förstår ni vad jag menar?
Om du/ni kollar igenom de avancerade reglerna för strid så finns det en hel del tilläggsregler som gör strid mer taktiks och varierande än standard strider.

Sen kan jag tillägga att när min spelgrupp har strider så får samtliga skriva ner på lappar vad de gör för manövrar, vilket gör det hela mer intressant eftersom du då inte vet vad din motståndare kommer att göra.

CeeAge

Veteran
Oj, det låter nästan lite otäckt när man är van att veta. Men helt klart ett sätt att göra striderna mer spännande och framför allt mycket med taktiska.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Ska även tillägga att jag som spelledare skriver ner vad mina slp's gör för handlingar.

Det händer även att jag låter spelarna som inte är med i striden/scenen ta över mindre viktiga slp's och får välja deras handlingar i stird.

illnon

Veteran
Vicotnik said:
CeeAge said:
Vad använder ni er av för husregler?

CeeAge said:
Om du/ni kollar igenom de avancerade reglerna för strid så finns det en hel del tilläggsregler som gör strid mer taktiks och varierande än standard strider.

Sen kan jag tillägga att när min spelgrupp har strider så får samtliga skriva ner på lappar vad de gör för manövrar, vilket gör det hela mer intressant eftersom du då inte vet vad din motståndare kommer att göra.

Som en del av Vicotnik kan jag säga det sjuk spännande och man sitter verklige på nåla i strid. Som jag har märkt kan det även ta ett tag att komma in i det system man får påminna sig själv och andra runt sig att just skriva lapp. Men det blir mer realism A vet inte vad B tänker B vet inte vad A har för ess i rockärmen

CeeAge

Veteran
Mycket roliga tips!
Men tillbaka till finta. Har tagit reda på att om man lyckas med sin fint blir VINIT-slaget för motståndaren en nivå svårare :-D mycket roligt och användbart!