Nekromanti Finslipa mitt Spionagentrollspel, vad saknar du?

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Gör ett snabbt och actionladdat rollspel i agent/spion-miljö. Tänk Bourne, 24, nya James Bond.

Karaktärer saknar grundattribut som styrka etc, det är överflödigt. De har färdigheter, specialförmågor samt för- och nackdelar (svagheter, hållhakar). Det jag önskar av er, är att fylla på mina listor där ni tycker det saknas saker typiska för genren.

Färdigheter:
Närstrid – All närstrid, beväpnad som obeväpnad
Avståndsstrid – All avståndsstrid. Pistoler, kulsprutor, pilbågar
Lönndom – Smyga, gömma, dyrka lås, stjäla
Fysisk Aktivitet – Klättra, hoppa, simma, springa
Social Interaktion – Ljuga, förföra, förhöra, övertala, skrämma
Köra Fordon – Bil, båt, helikopter, flygplan, motorcykel
Elektroniska System – Datorer, säkerhetssystem. Hacka, manipulera, styra.
Sprängämnen – Desarmera, armera. Bygga egna bomber. Teoretisk kunskap.
Uppmärksamhet – Upptäcka detaljer, bakhåll, söka igenom ett rum.

Specialförmågor:
Sjätte Sinne – Upptäcker alltid förföljare och bakhåll
Värdefull kontakt – God relation med högt uppsatt person etc
Hållhake – Har en hållhake på högt uppsatt person. Kan utnyttjas för att få tjänster etc gjorda
Kvick – En extra handling
Medhjälpare – Du har 1-3 ”anställda” vänner/bekanta du kan använda dig av.
Safe House – Du har alltid ett safe house att tillgå inte allt för långt ifrån där spelmötet utspelas.
Initiativ – Du reagerar alltid först. Även när du egentligen bli överraskad.
Robust – En extra Fysisk Hälsa
Flerspråkig – Agenten kan kommunicera på och förstå samtliga språk, viktiga för äventyret
Lugn – Behåller alltid lugnet, tar ingen svårighetsökning för pressade situationer som när RP är under beskjutning
Förklädnad – sålänge agenten inte beter sig uppenbart misstänkt kan man aldrig genomskåda dennes förklädnad.
Ledare – Kan orientera och leda en mindre grupp. Ger +1 tärning på koordinerade handlingar till sin grupp, som max agentens egna värde i färdigheten.
Improviserade vapen – Det krävs inte kniv, batong eller annat särskilt vapen för att ge +1 tärning i närstrid. Du kan plocka upp vad som helst, allt från en penna eller ihop rullad tidning till en stol eller krossad tallrik.
Lätt sömn – Anses lika uppmärksam trots att RP sover, klarvaken direkt
Huvudskott – Träffar, om önskat, huvudet med handeldvapen på kort och normalt avstånd med dödlig utgång. Mot oförberedda fiender eller om Agenten tar första initiativet.
Kulregn – Agenten har oändligt med ammunition till vapnet han använder och behöver aldrig ladda om.
Utfall – Gör 1T2+1 i skada på oförberedda fiender
Livvakt – Kan när som helst avbryta sina egna handlingar i strid, för att ta emot alla inkommande attacker, resten av rundan, riktade mot en person inom tre meter.
Le Parkour – Kan klättra, hoppa och ta sig över hinder betydligt bättre än andra (kan skapa flyktväg tidigare vid jakt. Krävs isåfall att förföljaren också har le parkour för att kunna följa efter)
Försvarare - +1 i aktivt försvar i närstrid
Expert – Är expert på en särskild färdighet, lyckas på 6+ istället för 7+. (alla börjar med denna)

Svagheter, verktyg för spelledaren för att "styra" spelarna i viss riktning, så frön till nya äventyr eller att använda då en spelare går rakt emot sin motivation (se nedan):
Familj – Har familj av något slag som ej är gömda under hemlig identitet eller särskilt skydd
Död – Agenten är officiellt död vilket hindrar denne från att leva ett normalt liv vid sidan om
Kännetecken – Agenten har exempelvis ett kraftigt ärr i ansiktet som försvårar för agenten att klä ut sig eller försöka efterlikna någon annan
Hållhake – Någon har en allvarlig hållhake på agenten som äventyrar hela hans karriär och kanske även liv
Beroende – Agenten har ett beroende han mer eller mindre har kontroll över. Kan vara alkohol, rökning eller en lättare drog
Fiende – Agenten har tidigare retat upp en uppsatt person eller en hyfsad organisation

Motivation, dessa hjälper spelaren att gestalta karaktären som tänkt. Att följa sin motivation ökar ens actionpoäng (ödestärning kanske mer bekant), att gå rakt mot sin motivation ger SL actionpoäng (samma som för spelaren, men för att rejält kunna fucka upp situationer i sista sekund).
Altruism – skydda oskyldiga etc
Försoning – Rentvå sitt samvete
Kamratskap – Dina nära och kära (övriga agenter) är värda allt
Mysterium – Du söker svaren på ett mysterium
Ingen annanstans att ta vägen – Ditt nuvarande liv är ditt allt. Du planerar allt noggrant och kastar dig inte in i situationer av rädsla för att förlora det du har
Patriotism – Du skyddar ditt hemland före allt annat
Programmerad – Du är sedan barnsben programmerad till att utföra det du gör bäst (tänk Bourne)
Återställande – Du arbetar för att återfå en förlorad position inom din underättelsetjänst etc (du behöver därmed något att köpslå med, det är det du är på jakt efter)
Hämnd – du jagar hämnd på något eller någon
Baneman – Du avskyr något (exempelvis terrorister, en annan underättelsetjänst etc) och gör allt för att förgöra alla dessa som kommer i din väg
Spänningsökare – Du älskar ditt arbete. Spänningen, strid, farorna. Adrenalin-junkie
Sanningsspridare – Du vill att sanningen ska nå ut till allmänheten, alla har rätt att veta vad som pågår bakom kulisserna

Främst svagheter behövs fler. Färdigheter tror jag täcker det viktiga.
Det här är ett snabbt spel, när man väl slår tärningar, vet man oftast utgången av ett enda slag.
Specialförmågor får gärna bli fler. Här skulle jag egentligen vilja ha väldigt många, så att agenter inte behöver bli för likadana, även under tiden man "levlar" och plockar på sig fler specialförmågor.
Motivationerna tror jag täcker det viktigaste också.

Frågor?
Tankar?
Idéer?

Shoot!
 
Top