Nekromanti Finns min drömlaptop?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag vill ha:

9 eller 10" skärm (inte större)
10h batteritid
1 GHz processor
1 GB RAM
Minst 20 GB SSD

Övriga begränsningar:
Den ska helst inte väga mer än 1 kg. Ju mindre desto bättre. Den ska inte ha någon fläkt, dvs den ska inte behöva aktiv kylning. Jag har inget krav på operativsystem, eftersom jag ändå skulle slänga in någon Linux-variant på den.

Finns den här datorn?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Om det inte vore för tyngden och fläkten så skulle nog jag säga åt dig att köpa en sån som jag kollar på (EEE 1015PEM) och sedan uppgradera med en SSD vid sidan av...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
wilper said:

...är inte en laptop. Och kan - för många av oss - absolut inte ersätta en =)


//Krank, därmed inte sagt att det inte är en cool/bra apparat
 

obscure

Veteran
Joined
10 Oct 2010
Messages
17
Location
Stockholm
Heh, känns som om att du smög dig under en MacBook Air ganska precis då de är 11'' och väger 1,06 kg. En MBA verkar dock bara ha c:a fem timmars aktiv batteritid.

Jag vettesjutton om det faktiskt finns en bärbar med 10 timmars batteritid. Jag menar iPad:en är ju tokhyllad för att den har just 10 timmars aktiv batteritid. Det är en av dess största säljargument.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
obscure said:
Jag vettesjutton om det faktiskt finns en bärbar med 10 timmars batteritid. Jag menar iPad:en är ju tokhyllad för att den har just 10 timmars aktiv batteritid. Det är en av dess största säljargument.
Tja, 1015PEM:an sägs ju av ASUS fixa 13 timmar... 8 i något test dock, så jag antar att det beror lite på vad man gör och vad man har påslaget (typ wifi, webcam etc).

Det bör man kunna boosta genom att byta ut hårddisken mot en SSD också...
 
Top