Nekromanti Finns det rollspel utan tärningar?

Jotta

Veteran
Joined
21 Mar 2003
Messages
8
Location
Stockholm
HEj, jag håller på att skriva en massa inlägg för att jag har för lita att göra, så jag tänkte fråga om det finns några roliga rollspel ute i världen som inte har några tärnignar? Är det en annan känsla än med tärningar? JAg tycker ändå att tärningar ÄR rollspel så att säga....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Rollspel med annan slumpgenerator än en tärning. Till exempel kan kort användas, eller sten-sax-påse, eller något annat. I princip är det samma sak som rollspel med tärning, fast med en annan slumpgenerator. Typexempel är Castle Falkenstein (spelkort) eller Prince Valiant (mynt).
  • Rollspel med ostrukturerat användande av tärning. "Ostrukturerat" betyder här i form av "ej i regler fastspikat". En variant av friform använder tärning på det här sättet: man slår den när man behöver råd om hur det kan gå. Högt tolkas som bra, lågt tolkas som dåligt. Det närmast reglifierade jag kan komma på är Everway (drag ett kort, om kortet ser "bra" ut så går det).
  • Rollspel utan slumpgenerator. I princip går man endast efter vad spelvärdet säger, det vill säga vad rollpersonen borde klara av. De tre mesta exemplen på detta är Everway (igen: titta på spelvärdet, och är det högt nog så går det), Nobilis och Amber (titta på värdet, är det högt nog så går det).
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Rollspel utan slumpgenerator. I princip går man endast efter vad spelvärdet säger, det vill säga vad rollpersonen borde klara av. De tre mesta exemplen på detta är Everway (igen: titta på spelvärdet, och är det högt nog så går det), Nobilis och Amber (titta på värdet, är det högt nog så går det).
Ofta är det i stil med "det här borde du klara och spelledare + spelare tycker att det passar in". Spel som Nobilis verkar kräva en hel del av spelledaren vad gäller att avgöra vad som är rimligt och vad som spelarna kan tänkas acceptera. Iallafall Nobilis är av förklarliga skäl inte speciellt inriktat på fysiska/magiska konflikter utan prioriterar mer intrigrollspel. Helt tärningslösa rollspel verkar också ha en tendens att handla om väldigt mäktiga varelser där det inte riktigt är vettigt att sitta och slå tärningar om de lyckas köra bil etc...
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Inte alls. Reglerna i Nobilis tydliggör mycket noggrant vad man kan göra med de olika nivåerna. Visst, det kräver en del av spelledaren, men det finns mycket tydliga ramar för reglerna.

/Johan
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Jo men vad jag menade var situationer av typen "Träffar skurken någon i folkmassan när han skjuter?", "Hur mycket vet en rp om sydafrikanska växter?", "Klarar rps vän att ta kurvan i den hastigheten?" etc. Sådant kan man inte slå om, och reglerna täcker mest vad övernaturliga varelser har för förmågor, så spelledaren måste ofta avgöra vad som är rimligt/dramatiskt riktigt/nåt sånt som man i andra spel kan ha hjälp av slumpen för.
 

Jotta

Veteran
Joined
21 Mar 2003
Messages
8
Location
Stockholm
Tack så mycket för alla svaren, jag ska kanske kolla några av dem nästa gång jag går på SFbokhandel...
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
skamlös reklam....

[skamlös reklam] Rollspelet MYTH *hinthint* :gremwink: använder sig inte utav tärningar av något de slag... använder istället en alldeles egen kortlek -> Ödets kortlek... [/skamlös reklam]

Dessutom har jag för mig att SAGA-systemet till Dragonlance använde sig av något liknande.. Fate deck, om jag minns rätt.

Sen om minnet fungerar som det ska (vilket det tyvärr sällan gör), har jag för mig att det fanns ett annat projekt, Fagins hand, där man använde vanliga spelkort.... Kan inte uttala mig om vad som hände med Fagins hand.... Länge sen man såg något om det på rollspelsmakar-forumet....
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Nobilis

Nobilis är ett rollspel utan tärningar. har inte spelat det själv men försöker få tag på det. Kolla på:
http://www.guardiansorder.com/nobilis/
Man spelar moderna gudar (eller krafter) i still med Sandman serierna (av Neil Gailman, läs om ni inte har) och motivationen att inte ha med tärningar lyder att gudarna aldrig skulle låta slumpen inverka då de är gudar.

Annars kör väl det trevliga spelet Castle Falkenstein med kortlek istället för tärning.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Nobilis

har inte spelat det själv men försöker få tag på det.
Det tycker jag att du ska, jag har det, men anledningen till att man inte spelar med tärningar är att Nobles står över sin gamla mänskliga (Nobles är människor som fått en bit gudomlighet) tvekan och osäkerhet på sig själv.

Lite nitpick där, men jag tycker att den förklaringen är så skön att jag ville rätta den. :gremgrin:
 
Top