Nekromanti Finns det nåt rollspel här som är värt en titt?

Mjölner

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
18
Jag menar alltså de gratis rollspelen som finns här på sidan. Finns det något originellt och bra sådant?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Ja, det gör det

Det finns faktiskt en del bra spel där, men naturligtvis en hel del bottennapp också. Det beror lite på vad du letar efter.
Det finns framför allt många mer eller mindre vanliga fantasyrollspel som är ganska välgjorda. Zhoria till exempel.
Krilles rollspel är alltid bra. Framför allt Västmark, men även Gränsvärldar m. fl.
...och orsaken till att jag skrev det här inlägget alls är att jag vill rekommendera Millennium som finns brand gratisrollspelen även om versionen på min hemsida är nyare.

/tobias
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
visst, här kommer en lista på spel jag kollat på som verkar värda att spelas (jag säger inte att den är komplett)

Fudge (bara grundsystem men väldigt bra)
Millenium (ett glatt och trevligt spel)
Terra Draconis (fantasyspel inspirerat av antiken)
Västmark (riddarromantiskt fantasyspel, väldigt komplett och med tillbehör)
Zhoria (mörkt fantasyspel, många tillbehör)
Stjärnfödd (mörk sci-fi, verkar väldigt komplett)
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Det här är nog ett ganska farligt inlägg eftersom att alla rollspelsmakarna här säkerligen vill göra lite smygreklam för sina rollspel.

Självklart skulle jag även vara en av dessa och rekommendera mina rollspel TEIFTAPOD, Demontider och Three Species, men eftersom ingen av dom har lagts upp på "Gratis Rollspel" så antar jag att ingen av dom är tillräckligt bra för att spelas av andra ännu.

Men ett annat tips är ju att titta runt bland dom färdiga rollspelen är på Rollspelsmakardelen av forumet, för många rollspel (vissa är faktiskt riktigt bra, men jag kan inte ge några exempel just nu) stannar faktiskt just här. Vissa kanske helt enkelt inte orkar skicka in dom, medan andra kanske precis inte uppfyllde vissa krav (för ni som lägger upp rollspel under "Gratis rollspel" måste ju ha några slags krav, eller hur?).

Men (sammanfattningsvis), begränsa dig inte till att kolla bara under "Gratis rollspel" sektionen, utan titta runt lite här i själva makandet också. Vem vet, det kanske finns något spelbart här också.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vubba?

Jaså dom finns inte på "Gratis Rollspel".. Nåja, jag tänkte leda lite Demontider på Gothcon, i en indie-hörna.. Låter det bra? Du kanske till och med vill skriva ett äventyr.. :gremsmile:

Förresten så skulle det sitta fint med fler som vill vara med och organisera detta..
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Är dessa spel inskickade till oss utan att de har blivit upplagda? Isåfall beror det på att jag har strulat bort alla spel som skickats in sedan slutet av sommaren och inte för att de inte är tillräckligt bra. Jag vet att det har kommit in rollspel iaf, även om jag inte kommer ihåg vilka, ska försöka se till att vaska fram dem så att de kan läggas upp.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Färgterapi

Gardener anländer, och precis som hans färg så är han skarpare än mig.. ^_^d


/Arvidos, onödig.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har bara kollat på ett av de där rollspelen, då det finns tryckt, Terra Draconis. Det tycker jag definitvt var värt lästiden.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Vubba?

hur går det med det där egentligen?
vad säger gothcon?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Vubba?

Åh, vi får en liten hörna, och vi kommer att tillkännagöras i efterhand. Vi har vår alldeles egna kontaktman, vi! :gremlaugh:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Vubba?

vem mer är på gång å skriver äventyr? vilka spel blir det?

*nyfiken i en strut*
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Vubba?

Jag, Max och Kalle ska arrangera detta, och vi skriver väl något. Gurgeh och Illern har också sagt att dom kan bistå med scenarion.

Men som sagt så skulle det vara kul med förstärkning!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Vubba?

Jag kommer med största sannolikhet att dyka upp på gothcon i en eller annan form och spelleder gärna.
Om någon behöver hjälp med scenarioskrivande eller test eller så så hjälper jag gärna till med det också.
Ska nog ta o snacka lite med Gurghe om Millenium då...
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Demontider på Gothcon?

Allvarligt? VILL du spela Demontider?
Det lät ju positivt och bra. Har du regler och allt?
Demontider på Gothcon vore ju grymt. Visst kan jag skicka över något av dom äventyr jag skrivit till Demontider (även om dom är ganske, ja, förutsägbara och lama).
Har ett färdigskrivet äventyr på 16 A4 (med bilder) som jag skulle kunna skicka. Dock är det för cirka 4 spelare, men kan lätt modifieras till både fler och färre.
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Äsch, det är säkert jag som har klantat mig. Man kanske måste skicka dom i ett visst format (jag har endast skickat i .doc, .rtf eller .zip filer). Ska dom skickas i något visst format eller går det bra med någon av ovanstående? Jag kanske ska testa att skicka in dom på nytt?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Skulle jag vara helt fullblodigt ärlig så skulle jag säga nej. Anledningen är att ingen "produkt" erbjuder något som inte bara är lösryckta nya koncept i allt för välkända och beprövade format. Tyvärr.

Hade jag inte haft självkritik så skulle jag nu höja mina egna projekt till skyarna, men efter två sekunders analys kommer jag fram till att samma sak stämmer även i mitt fall: det är gamla beprövade saker med några enstaka nya infallsvinklar. Inget annat.

Däremot tycker jag det är oändligt kul att läsa de projekt som finns och se allt det arbete som utförts för att göra projekten till verklighet. Man kan på något sätt leva sig in i alla de svordomar och nederlagsfunderingar som vilar bakom speltitlarna eftersom man själv är en glad amatör, men tyvärr kan jag ju inte påstå att jag någonsin kommer spela spelen. Inte ens mina egna spelprojekt...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja, ALLA som vill se sina spel på GothCon, kom igen nu!

Har jag missuppfattatt något, eller är inte Demontider rätt läckert? En karl står för står för sitt ord.. Skicka in bara, eller skriv ett nytt om du vill. (Tänk såhär: Nu JÄVLAR ska folk få se vad Demontider duger till! :gremwink:)
Och det gäller er andra också, har ni några egna rollspel så får ni gärna skriva äventyr till dom så att vi kan leda dom. Då blir det både officiellt och mindre arbetsamt för oss.. :gremwink:



/Arvidos, karl (18 år) och står för sitt ord.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Ja, ALLA som vill se sina spel på GothCon, kom igen nu!

Skulle du kunna berätta lite om hur det hela ska fungera? Är det meningen att spel och äventyr ska skickas in till ledningen (du, någon mer?) i god tid för att "godkännas" och sättas in i ett tidsschema och att föranmälan sker på vanligt konventvis? Eller kommer det bara att vara och traska dit med sitt spel under armen (eller utan spel men med lust att testa spel), leta upp några andra entusiaster och köra igång? Organiserande av det hela kan säkert vara bra, samtidigt som jag kan tänka mig att det blir svårt att få ihop hela grupper som anmäler sig tillsammans och jag gissar också att deltagarna kommer vara väl så intresserade av att prata om sina och andras spel som att spela dem.

När är förresten sista anmälningsdag till Gothcon? Jag har inte bestämt mig än för om jag ska dit.

Arcana
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Ja, ALLA som vill se sina spel på GothCon, kom

Personligen skulle jag gärna se Sisu eller Kabal på GothCon, men det är nog inte så troligt att man lyckas få färdigt någonting... Tyvärr... Möjligtvis skulle jag kunna fixa ett scenario till Kabal, men då jag inte hittat någon som kan hjälpa mej utveckla regelsystemet ännu så blir det nog mer rörigt än kul att spela...

Kanske nästa gång?

/Mask
 
Top