Finns det några bra Lovecraftianska Datorspel?

Cultist Simulator har också en riktigt go lovecraftiansk känsla, utan att använda direkta referenser till han.

”Seize forbidden treasures. Summon alien gods. Feed on your disciples. Cultist Simulator is a game of apocalypse and yearning. Play as a seeker after unholy mysteries, in a 1920s-themed setting of hidden gods and secret histories”.

Det är en kortbaserad simulator och verkar klurigt. Jag dog rätt snabbt de första gångerna jag spelade, men man anar att det alltid finns mer saker att upptäcka och låsa upp. Nästa gång jag spelar det ska jag nog kolla på nån sorts strategiguide.

Oh, Cult of the Lamb också!

Nu plockar du fram plånkan och pytsar ut 50 bagis här. Så spelar du fram tills hotellscenen, ja du komemr veta vilken jag talar om.

Denna version kostar en 20a och är kanske stabilare

Oh, Cult of the Lamb också!
Japp! I kategorin ”Knutby-simulator där sektmedlemmarna är gulliga djur med märkliga fetischer (bl a koprofagi) varvat med roguelike dungeon action” är det verkligen ett måste.

hotellscenen
Den gjorde att jag tok-tröttnade på det! Blev väldigt tjatigt i längden att göra om det flera gånger pga att det buggade sig. Och det fanns inget annat sätt att klara det på än det ”rätta”. Total stämningsdödare för ett spel som jag redan tyckte var lite trött och klichéartat.

Den gjorde att jag tok-tröttnade på det! Blev väldigt tjatigt i längden att göra om det flera gånger pga att det buggade sig. Och det fanns inget annat sätt att klara det på än det ”rätta”. Total stämningsdödare för ett spel som jag redan tyckte var lite trött och klichéartat.
Jo, jag misslyckades också i början, men sen blev jag bättre med träning ;)

Secret World är ett MMO (som funkar utmärkt att spela solo) som tagit inspiration från många källor, bland annat Lovecraft.
Speciellt i den första zonen är Lovecraft-referenserna väldigt tydliga.

Det går också alldeles utmärkt att spela som ett singleplayerspel. Ett av de MMOs jag tyckt allra bäst om; väldigt långt från mittfåran. Pussel-lösande, utforskning, och en ganska ordentlig story som man spelar igenom.

Jo, jag misslyckades också i början, men sen blev jag bättre med träning ;)
Jag avinstallerade det 😂

Det hade ändå sin lilla charm, men jag hade gillat det bättre om det var mindre låst. Typ att det hade funnits lite fler sätt att klara saker på. Och liite mindre klyschigt!

Tesla VS Lovecraft !

Har det lovecraftiansk känsla? Njaäe men du har Lovecraft själv i spelet. Väldigt arkadig isometrisk arena shooter. Man kan binda om kontrollerna så det blir ä en twinstick shooter om man använder handkontroll. Och man får skjuta horder av alla klassiska cthulhuoida varelser.

Tesla VS Lovecraft !

Har det lovecraftiansk känsla? Njaäe men du har Lovecraft själv i spelet. Väldigt arkadig isometrisk arena shooter. Man kan binda om kontrollerna så det blir ä en twinstick shooter om man använder handkontroll. Och man får skjuta horder av alla klassiska cthulhuoida varelser.
Ser ju extremt skoj ut och kräver inte så mycket hjärna utan mer reflexer. Inte för inte Vampire Survivors är en favorit.

Last edited:
Back