Nekromanti Finns det något rollspel för verkliga nybörjare?

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Vägen

Ja...jag menade Ansgar...det har du helt rätt i...

Vägen är fantasy
Quo Vadis är historiskt i Jerusalem, i romarriket
Ansgar är historiskt i vikingatidens Sverige

Har hört att det är pågång ett nytt också, med arbetsnamnet Tellus. Detta är visst under speltestning.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nja...

Västmark kräver nog rätt mycket av sin spelledare... Han/hon skall sitta där och bestämma vilken av ett antal stats som passar i den aktuella situationen som skall användas. Om valet står mellan Gammal -1 och Stark +3 blir det väldigt mycket upp till spelledarens goda vilja... En erfaren spelledare kan hantera det, men en nybörjare?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Tellus

<I>Har hört att det är pågång ett nytt också, med arbetsnamnet Tellus. Detta är visst under speltestning.</I>

Jepp, ett SF-spel. Jag har inte varit inblandad på den, men såvitt jag hört ska den gå på tryck ganska snart.

--
Åke
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,014
Location
Umeå
OT

Ska man inte välja Stark +3 då, eftersom det är mer karaktäristikt för den rollfiguren, än gammal -1?

Men jag är inte heller säker på om Västmark verkligen är så nybörjarvänligt. Det får inte vara så mycket som man kan blanda bort sig i, tror jag.

- Zire
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Catastropia !!

Öhhh..Men vänta lite.....Det är väl ändå fantasy om något......Eller är det så att om man bryter herr J.R.R Tråkiens världsmönster så är det inte fantasy längre....Där tar du ju ändå fel....Chronopia är fantasy....kanske tom mer än Mundana, Ereb, Midgård och alla dom andra tråkigt efterapande spelvärldarna.

Hur som helst så finner jag personligen en värld som Chronopia ganska så underhållande.....Och med rätt SL så skulle det säker bli roligt, om man är medveten om vilken sorts fantasy Chronopia är som spelare.

och sen....Vad är det för fel på Koboldism igentligen????
Jag har själv spelat rollspel i snart 15 år och jag fattar fortfarande inte varför spelare som tagit steget från hack ´n´ slash till "jätte" seriösa rollspel som Eon helt plötsligt tar avstånd från det förgångna????

Ibland kan jag själv känna för ett riktigt fet ös medvetslös äventyr som bara går ut på att ha ihjäl en massa monster och plocka deras silvermynt...Det kan vara skit skoj!!!!

Men alla har ju olika smak.......

Sås och potatis!

Mvh
Necrotech "sen tycker jag att mutant 2 är helt ospelbart och alldeles för dyrt, Femtio kronor borde vara tillräckligt"
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Catastropia !!

Öhhh..Men vänta lite.....Det är väl ändå fantasy om något......Eller är det så att om man bryter herr J.R.R Tråkiens världsmönster så är det inte fantasy längre....Där tar du ju ändå fel....Chronopia är fantasy....kanske tom mer än Mundana, Ereb, Midgård och alla dom andra tråkigt efterapande spelvärldarna.

Vart ser du fantasy där ?? Jag ser inte riktigt det. Jag tycker att Tolkien stämmer väldigt bra in för min del vad som gäller för fantasy. Men som sagt, smaken är som baken.

och sen....Vad är det för fel på Koboldism igentligen????

Vad är det för roligt med att speal en koboltisk spelar som slaktar allt-som-du-kan-stava-till-och-derasmorsor ?? Jag skulle tycka att det skulle bli tråkigt i längden faktiskt.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Men för he-

Nej det förståss. Jag bara ger min syn på vad jag tycker är ett bra nybörjarspel.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Just det!

Förexten så har nog varenda människa en "rätt" bild på fantasyn, även om dom inte spelat rollspel.

Håller helt med dig, det finns ju egentligen inget rätt eller fel. Allt ligger ju hos betraktaren och dess ögon. Sen att det finns lika olika syner på fantasy som det finns personer är ju en annan sak..../images/icons/smile.gif

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Catastropia !!

Visst, visst klart att det är en smaksak !! Men jag för min egen del tycker att det är ganska osmakligt med sådana här maskiner & annat.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Re: Men för he-

Nåja. i och för sig! jag kanske brusade upp <B>en aning</B> där. Jag tycker fortfarande att mitt meddelande var berättigat, men jag skulle nog ha använt en mildare ton.
Vad gäller bra nybörjarspel: vi bör nog bara tipsa om reglerna. Världen ska väl grabben få välja själv.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Catastrophia !!

Disengaging cloaking device.
Scan complete.


Intressanta argument, men de håller IMO inte.

"Öhhh..Men vänta lite.....Det är väl ändå fantasy om något......"

Xena är också Fantasy. Jag kan hålla med om att Chronopia är Fantasy, men jag ser det som dålig, derivativ och ooriginell Fantasy.

"Eller är det så att om man bryter herr J.R.R Tråkiens världsmönster så är det inte fantasy längre...."

Onekligen ser vissa det så. Personligen håller jag med dig på denna punkt. Kanske därför jag tycker att Mundana är för förutsägbar.

"Där tar du ju ändå fel....Chronopia är fantasy....kanske tom mer än Mundana, Ereb, Midgård och alla dom andra tråkigt efterapande spelvärldarna.

Skulle Midgård vara en efterapning? Jag ser Midgård som ytterst nyskapande. Att Ereb och Mundana bygger på denna värld gör inte Midgård själv sämre.

"Hur som helst så finner jag personligen en värld som Chronopia ganska så underhållande....."

Tur att någon kan det. Har själv bläddrat i Chronopia, och måste säga att det hela gav en känsla av billigt effektsökeri, orimligheter staplade på varandra och en allmän brist på konsekvens. Dock höll illustrationerna genomgående bra kvalitet.

"Och med rätt SL så skulle det säker bli roligt, om man är medveten om vilken sorts fantasy Chronopia är som spelare."

Håller inte med. En värld ska väl inte kräva en bra spelledare för att fungera?

"och sen....Vad är det för fel på Koboldism igentligen???? Jag har själv spelat rollspel i snart 15 år och jag fattar fortfarande inte varför spelare som tagit steget från hack ´n´ slash till "jätte" seriösa rollspel som Eon helt plötsligt tar avstånd från det förgångna????"

Det är sant att många ser ner på powergaming för att de själva utövat sådant som mindre. Själv ser jag inte ned på koboldiska spelare - om de vill spela så så må det vara hänt. Att en sådan spelstil sedan inte skulle passa in i min grupp är given; jag spelleder helt enkelt inte den typen av äventyr. Så nej, mitt problem är inte koboldiska spelare. Mitt problem är ett system som gör att koboldism uppmuntras.
Låt mig definiera min ståndpunkt, för att använda många stavelser. Koboldiskt spelande utgörs av tre skilda fenomen - poängtävlan, regelutnyttjan och rent fusk.
Den första är ett beteende som helt enkelt går ut på att få sin gubbe så bra som möjligt, med mycket höga grundegenskaper och FV och extremt bra utrustning, gärna magisk. Detta kan vara ganska kul och i många fall tillåter jag som SL mäktiga karaktärer (som till exempel nu, i en SpecOps - kampanj).
Det andra är regelvrängeri. Att hela tiden försöka vränga reglerna i advokatstil slöar enligt min uppfattning mest ned spelet och bör inte rekommenderas. Krille lyckades vända denna faktor till något positivt i sitt Västmark.
Fenomen tre talar för sig själv. Här har man helt givit upp i att använda regler, även om man kanske inte insett det själv.
Dessa fenomen är upp till spelarna och spelledaren, inte världen. Det finns så vitt jag vet inte någon värld där man inte kan powergejma, regelvränga eller fuska.

Min åsikt är alltså inte att Chronopia är dåligt för att man kan spela koboldiskt i dess värld. Man kan vara kobold överallt, och det kan vara fasen så kul ibland. Nej, poängen är att systemets nackdel är att det är svårt att spela som något annat än powergamer av den modell jag beskrev ovan. Världen har alldeles för många superlativ; de enda ord som räknas är starkast, farligast, ondast, snabbast etc.
Detta gör också att den blir orimlig. Krig härjar överallt, ingen går säker på gatorna, och överheten är likgiltig och/eller korrumperad. Varför skulle någon odrågad människa alls vilja bo i Chronopia under sådana förhållanden?
Sålunda väcks aldrig känslan av att det hela hänger ihop, eftersom det faktiskt inte gör det. Och då ser jag ingen mening med att spela spelet.

"Ibland kan jag själv känna för ett riktigt fet ös medvetslös äventyr som bara går ut på att ha ihjäl en massa monster och plocka deras silvermynt...Det kan vara skit skoj!!!!"

Det kan det. Men jag känner ibland för att spela en karaktär som inte är en "gubbe" utan en rollperson. Kanske en försupen munk utan vapen eller gudomliga / magiska krafter, men med huvudet på skaft. En sådan karaktär skulle vara kul i en bra värld. Dock skulle han ögonblickligen mejas ned om han hamnade i Chronopia.

--
Björn Paulsen

Engaging cloak...
Transmission lost.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Men för he-

Det är lungt, vi vill ju alla nybörjare väl.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Re: Catastrophia !!

Håller inte med. En värld ska väl inte kräva en bra spelledare för att fungera?

Tja, nu är det alla gånger så att spelledaren bidrar med väldigt mycket för att göra spelet roligt/tråkigt.

Koboldiskt spelande utgörs av tre skilda fenomen - poängtävlan, regelutnyttjan och rent fusk.

Om jag ska ge termen "koboldiskt" en helt neutral betydelse, så skulle jag vilja säga att det är den formen av rollspelande som lutar mer mot rena konfliktspel (som ju alla som kan sin rollspelshistoria vet att rollspelen har utvecklats ifrån), alltså ett spel där strid och konflikt är det viktigare inslaget och där reglerna och systemet spelar en viktig rol, samt där spelarna har en ganska stor bestämmanderätt i förhållande till SL (eftersom SL inte kan göra mycket för att variera monsterbankandet, utom att välja monster). Motsatsen är då Friform (återigen helt neutralt definierad), där reglerna spelar en minimal om ens befintlig roll och där SL har mycket stor makt i förhållande till spelarna. Den koboldiska spelstilen har då sin ickerollspelsförlängning i konfliktspelen, medan friformen har sin ickerollspelsförlängning i en icke-interaktiv bok. (Många svåra ord där, minsann ;)

Om man vill göra "kobold" till en förolämpning, kan man lägga till din regelutnyttjan och ditt fusk.

Det kan det. Men jag känner ibland för att spela en karaktär som inte är en "gubbe" utan en rollperson. Kanske en försupen munk
utan vapen eller gudomliga / magiska krafter, men med huvudet på skaft. En sådan karaktär skulle vara kul i en bra värld. Dock skulle
han ögonblickligen mejas ned om han hamnade i Chronopia.


Jävligt bra sagt!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Första gången jag spelade ett rollspel så hade vi inga regler. SL slog några tärningar och hittade sedan på om vi klarade färdighetsslaget eller inte. Vi spelade äventyren utan att läsa vad som stod i dem (Det fanns ju en massa bilder på farliga monster som man kunde döda). SL improviserade efter kartorna och de läckra bilderna i böckerna. Reglerna kom ett par år senare... Men det var roligt i alla fall. Man dog aldrig. :gremsmile:



Blackstorm
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Catastropia !!

Nu måste jag reagera lite. Först vill jag bara klargöra att jag inte är ett dugg intresserad i en Chronopia vs. Ereb diskussion.
Däremot reagerar jag på att du tycker att Chronopia ger en sned syn på fantasyn. Den ger en <B>annan</B> syn på fantasyn, inget annat. Att du tycker illa om världne är en sak, men Chronopia är i högsta grad fantasy och ger rimligtvis fantasygenren något positivit, genom sin innovativitet. Den breddar genren, vilket borde vara positivt. Återigen, Tolkien är inte synonymt med fantasy. Fantasy kan vara bra mycket mer än Tolkien.

Personligen tycker jag att Chronopia principiellt sett har en dålig värld, främst för att den bygger på Drakar och demoner och inte har någon större mängd konsekvens eller realism. Däremot älskar jag till och från att spela i Chronopia, på ett satiriskt sätt.

/RipperDoc - min 60 år gamle tiggare plundrade allas tillhörigheter på ett värdshus och är numer svinrik...

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Västmark

Jag tror att man får vänja sig vid att nybörjare alltid kommer spela på ett visst sätt (med en del undantag förstås), och att det beror tämligen lite på vilket rollspels det rör sig om. Jag tror det är mycket nyttigt att "leka av sig" i början, för att sedan avancera. Och det är aldrig fel med tillbakablickar, där man "blir ung på nytt" (i den bemärkelsen att man betonder spel i rollspel).

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Re: Västmark

Håller med. Det är en sorts rollspelsutveckling som man måste gå igenom. :)

Blackstorm
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: ...och Viking

<I>Jag glömde visst nämna Viking, som är utgivet av 101 Produktion men distribueras av NeoGames. Det är också tämligen enkelt och välgjort, men man måste nog ha ett genuint vikinga-intresse för att spela spelet.</I>

Mitt första rollspel var Viking. *nostalgisk*
Inte för att det spelades så ruskigt seriöst, men det var kul.

<I>Viking beställs med fördel begagnad från Legend Spelantikvariat: http://www.hobbyspel.com/antikvariat</I>

Eller så får man tag på det gratis via nån Sverokförening. Själv har jag tillgång till fyra fullständiga upplagor med alla böcker.

/RipperDoc


<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Dungeons And Dragons, Drakar o Demoner och mutant kan jag rekommendera.

Walk softly and carry a big stick.
 
Top