Nekromanti Finns det något rollspel för verkliga nybörjare?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Catastropia !!

Däremot reagerar jag på att du tycker att Chronopia ger en sned syn på fantasyn. Den ger en annan syn på fantasyn, inget annat. Att du tycker illa om världne är en sak, men Chronopia är i högsta grad fantasy och ger rimligtvis fantasygenren något positivit, genom sin innovativitet. Den breddar genren, vilket borde vara positivt. Återigen, Tolkien är inte synonymt med fantasy. Fantasy kan vara bra mycket mer än Tolkien.

Det är först och främst alla maffiga saker som finns i Chronopia. Jag kan bara inte få in det i fantasy. Men det är ju min högst personliga åsikt. Sen att jag tycker att det inte direkt är roligt att spela i en stad gör antagligen inte saken bättre antar jag.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Catastrophia !!

"Tja, nu är det alla gånger så att spelledaren bidrar med väldigt mycket för att göra spelet roligt/tråkigt."

Ha! PFRBLTZF!!! :)

"Om jag ska ge termen "koboldiskt" en helt neutral betydelse, så skulle jag vilja säga att det är den formen av rollspelande som lutar mer mot rena konfliktspel (som ju alla som kan sin rollspelshistoria vet att rollspelen har utvecklats ifrån), alltså ett spel där strid och konflikt är det viktigare inslaget och där reglerna och systemet spelar en viktig rol, samt där spelarna har en ganska stor bestämmanderätt i förhållande till SL (eftersom SL inte kan göra mycket för att variera monsterbankandet, utom att välja monster)."

Här kan jag hålla med. Dock kan regler och system spela en viktig roll även i konfliktbefriade sammanhang. :)

"Motsatsen är då Friform (återigen helt neutralt definierad), där reglerna spelar en minimal om ens befintlig roll och där SL har mycket stor makt i förhållande till spelarna. Den koboldiska spelstilen har då sin ickerollspelsförlängning i konfliktspelen, medan friformen har sin ickerollspelsförlängning i en icke-interaktiv bok. (Många svåra ord där, minsann ;)"

Ser ut som om vi har en SL-AGare här. :)

"Jävligt bra sagt!"

Tack. Det kanske är så att ens rollpersoner definierar den spelstil man föredrar mest? Det faktum att min roligaste karaktär var svag i strid var nog den bidragande orsaken till att jag lämnade powergamingen helt bakom mig... :)

(Jovisst, helt och hållet. Aldrig mer ett magiskt vapen. Lovar. Säkert. Juh.)

--
Björn Paulsen

"If brute force doesn't do it, it's because you're not using enough."
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Inte SL-AG

Jag försökte verkligen betona att jag använde beteckningarna "koboldism" och "friform" som två helt neutrala beteckningar för två spelstilar som stod i ett motsatsförhållande, men ack, förgäves! Personligen gillar jag den gyllene medelvägen bäst. Regler och berättelse i vacker harmoni. Hmmm, eller kanske inte. Jag har nog en tendens att vara lite diktator-SL (även om jag försöker vänja mig av vid det).

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Just kidding. :)

"Jag försökte verkligen betona att jag använde beteckningarna "koboldism" och "friform" som två helt neutrala beteckningar för två spelstilar som stod i ett motsatsförhållande, men ack, förgäves!"

*grin*

"Personligen gillar jag den gyllene medelvägen bäst. Regler och berättelse i vacker harmoni. Hmmm, eller kanske inte. Jag har nog en tendens att vara lite diktator-SL (även om jag försöker vänja mig av vid det)."

Hmmm... jo. Jag har länge ansett att man bör vara hård mot spelarna när de begår fatala misstag, annars känns det meningslöst när de väl hittar bra lösningar. Är det vad du menar med att vara diktator-SL?

--
Björn Paulsen

"If Bill Gates had five dimes for every time Windows crashed... wait a minute. He does."
 
Top