Nekromanti Finns det något... [DoD6]

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
...som hindrar en trollkarl från att lägga fp på "två vapen" rent regelmässigt mer än SL:s "veto"rätt.
Frågan ställs med anledning av att själva andan i en bunt regler är att trollkarlar/magiker inte ska kunna att "slås" på ett verkningsfullt sätt.

/[color:red]von Schnigel</font color=red> som bara funderade lite...
 

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Jag tror säkert jag missupfattat allting och svarar felaktigt, men men...

Att lägga på färdigheten "två vapen" går ju självklart att lägga på, det är ju fortfarande utanför yrkets ramar och är dyrare, men det går iallafall. Han kommer dock inte att ha ett dugg nytta av den eftersom det absolut enda vapnet han får använda är en trästav, som är tvåhandsvapen oavsett din styrka. Detta är helt enligt DoD6 regler utan någon som helst tanke på hur det hela funkar i "verkligheten".
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Korkat av RP, men visst

Vad har en trollkarl för användning av den färdigheten? Han kan ju bara använda trästaven som vapen och den måste man använda med båda händerna. Men vill han slösa på FP så visst, men det låter lite korkat tycker jag.
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Rätt verkligt, trots allt

Hur ofta använder man två trästavar i strid? Det låter ju orealistiskt!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag antar att han menar..

Att det är orealistiskt att magiker inte KAN lära sig något annat än trästav. Som den ärkemagiker jag är så vill jag, nej jag KRÄVER ett tillhygge som utstrålar pondus!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Jag antar att han menar..

Varför ska inte magiker kunna använda svärd? Trots allt svingar ju Gandalf Glamdring utan problem!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jag antar att han menar..

Det handlar om balans och stereotyper framför realism. Det känns som om många spelskapare är skiträdda för att magikern ska bli en ostoppbar stridsmaskin om han tillåts använda något mer avancerat vapen än en sketen trästav. Det är ju dessutom allmänt känt att alla magiker är gamla skröpliga gubbar med långt, vitt skägg och en stark avsky för fysiskt våld./images/icons/wink.gif
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Får och får!

Det är väl som så att man kan (om man får för SL) visst använda ett annat vapen än bara trästav. Jag som SL tillåter det... med saken är ju den att i DoD6 så är det ju lite väldigt dyrt för det litte trollkarlen så han hinner ju ändå inte bli speciellt bra i det. Förövrigt så brukar man som spelare gilla att knalla runt med trästav som magiker. Hjärnan brukar ju vara det främsta vapnet. Svärdsvingare brukar det vara nog med ändå.

Så nog är det balans alltid. Balans i spelet och vid bordet.
 

Joohan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
6
Re: Får och får!

Ja, alltså man får ju skapa lite balans. En trollkarl med extratungt jättetvåhandssvärd som får en skräckmod på 20+ för alla är ju inte så kul. Isåfall kunde ju en krigare/riddare slänga in några magier... Men en trollkarl med kortsvärd tillåter jag...
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Re: Får och får!

De får inte skada för mycket, trollkarlen ska vara intelligent och strategisk tycker jag.
 

Lorenzo

Veteran
Joined
18 Feb 2002
Messages
11
Använd sunt förnuft

Hela den här diskussionen är ju rätt sjuk. En trollkarl kan hantera ett svärd (eller ett annat vapen) om det finns en vettig förklaring till varför han behärskar denna färdighet. Sådana där begränsningar är ju bara sjuka. Låt förnuftet (dvs SL) avgöra!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hur funkar restriktioner egentligen?

Men det måste ju finnas NÅGON anledning att stavar och kortsvärd ens uppfanns? Någon fördel måste ju "mesigare" vapen ha, förutom kanske att dom är billigare.
En diskussion om detta skulle vara riktigt intressant, men tyvärr så simulerar ju inte DoD:s regler sådana saker som räckvidd och liknande, och jag tror dom flesta rollpersoner har pengar just för att köpa det dyraste vapnet..
Att kånka runt på ett svärd kanske inte heller är det mest praktiska, och inte lika lätt att bära runt på diskret som en stav eller en dolk.
Fast penningproblem och vardagsliv simuleras kanske inte så väl i rollspel? Om det gick att komma fram till något på det här området skulle det ju gå att göra "mesigare" vapen "logiska", och då får magikern själv välja vad han vill använda, MEN han har vissa fördelar av att välja ett "mesigt" vapen. *Hoppas på en diskussion!*

Hmmm. Efter att ha tittat över mitt inlägg ser jag att det är rätt rörigt.. Jaja, poängen är:
Hur kan man simulera fördelarna med "mesiga" vapen?
Trots allt så har dom ju funnits till. Och med anledning. (?)
 

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Re: Rätt verkligt, trots allt

Hur ofta använder man två trästavar i strid? Det låter ju orealistiskt!
Det var dock inte det jag syftade på, utan det overkliga i att en magiker KAN träna sig i två vapen. När han då inte kan använda annat än sin trästav, vad sjutton har han då använt för att träna sig i en dubbel vapenkombination?

Nu ville jag inte dra upp en tvist om realistiska regler, utan påpeka den helt rätta och officiella regeln. Men vill folk diskutera sådant vidare så ska jag helst inte störa
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Får och får!

Jo förvisso men poängen är att det är ganska tråkigt att så många rollspel har fastna i olika stereotyper. Varför måste det vara så att alla magiker är rädda för alla sorters närstrid och bara använder magi jämt? Tänk om man vill spela en annorlunda magiker, då kommer reglerna genast in och sätter krokben för dig. Det finns betydligt mer realistiska sätt att begränsa en magikers makt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hur funkar restriktioner egentligen?

"Någon fördel måste ju "mesigare" vapen ha, förutom kanske att dom är billigare."

Priset är faktiskt tämligen allenarådande, pris och tillgänglighet kontra effektivitetsökning. För majoriteten så är effektivitetsökningen av att skaffa ett "riktigt" svärd istället för ett kortsvärd inte så stor att det större priset är berättigat. En otränad kämpe har heller ingen större nytta av ett riktigt svärd - ett kortsvärd duger gott.

Av den anledningen så är det mer vettigt för en länsherre att utrusta sin inkallade bondemilis med billigare kortsvärd och spjut än med ordentliga svärd som de ändå inte kan utnyttja. Bonden själv är nog inte intresserad av att skaffa vapen över huvud taget. Skaffar han ett vapen så är det för att han måste, inte för att han vill, och måste han så funkar ett kortsvärd eller spjut lika bra.

Kort sagt, de orsaker som gör mesigare vapen logiska hör mer samman med kampanjvärlden och dess ekonomi och krigsmakt än med siffer- och vapendata.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Jag antar att han menar..

Tja, Gandalf är väl knappast människa för den delen. Men jag kan ju hålla med om att det är lite trist med dessa regler/restriktioner (fast man kan ju ändra dem om man inte trivs med dem.
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Svar till (några av) dom som svarade på inlägget.

Nu svara jag på mitt eget inlägg men svaren är riktade till dom som svarade på inlägget (det första alltså) - jag skriver alla svar här istället för att göra olika inlägg.

"Att lägga på färdigheten "två vapen" går ju självklart att lägga på, det är ju fortfarande utanför yrkets ramar och är dyrare, men det går iallafall. Han kommer dock inte att ha ett dugg nytta av den eftersom det absolut enda vapnet han får använda är en trästav, som är tvåhandsvapen oavsett din styrka."

Döööh...Tänkte inte på det/images/icons/frank.gif. Men i alla fall - många SL tillåter ju uppenbarligen andra vapen och åtminstonde jag lägger till nya vapen hela tiden (eller oftare varianter av vapnena i grundregelboken) varav vissa kan användas av trollkarar. Förresten, medans jag skriver det här kom jag och tänka på en sak: om trästav är ett 2H vapen är det troligt att man greppar det på två ställen och slår med ändarna.Om det är så borde man ju kunna attackera en extra gång när man har färdigheten två vapen precis som man får attackera en extra gång när man har två olika vapen eller?
(svaret är inte bara avsett till "Renegade" utan också till "Jorkii")

"Varför ska inte magiker kunna använda svärd? Trots allt svingar ju Gandalf Glamdring utan problem!"

Håller med. Precis som en bunt med folk till.

"Men det måste ju finnas NÅGON anledning att stavar och kortsvärd ens uppfanns? Någon fördel måste ju "mesigare" vapen ha, förutom kanske att dom är billigare.
En diskussion om detta skulle vara riktigt intressant, men tyvärr så simulerar ju inte DoD:s regler sådana saker som räckvidd och liknande, och jag tror dom flesta rollpersoner har pengar just för att köpa det dyraste vapnet..
Att kånka runt på ett svärd kanske inte heller är det mest praktiska, och inte lika lätt att bära runt på diskret som en stav eller en dolk.
Fast penningproblem och vardagsliv simuleras kanske inte så väl i rollspel? Om det gick att komma fram till något på det här området skulle det ju gå att göra "mesigare" vapen "logiska", och då får magikern själv välja vad han vill använda, MEN han har vissa fördelar av att välja ett "mesigt" vapen. *Hoppas på en diskussion!*"


Tja, anledningen till att jag väljer ett vapen är att jag tycker det är grymt/passar karaktären det spelar mindre roll vad det ger för skada (av denna anledning har ingen av mina karaktärer vapen som är konstruerade så att de har en lös svängande del, eftersom jag hyser en instinktiv avsky för dessa då de i mina ögon lika gärna träffar en själv som fienden)

"Tja, Gandalf är väl knappast människa för den delen. Men jag kan ju hålla med om att det är lite trist med dessa regler/restriktioner (fast man kan ju ändra dem om man inte trivs med dem."

Nej, han är Maia (eller hur fan det nu stavas...).
Men alla trollkarlar är ju inte människor, eller?
(Eller måste dom vara det? För vilka andra möjligheter finns?
Vi kollar igenom allternativen:
Alv - ingen skäggväxt = negativ.
Dvärg - korta, bastanta och magiskt resestans = negativ.
Halvlängdsman - Både korta och skägglösa = negativ.
Troll - Kan inte utala formler som innehåller andra ord än "Ugh" = negativ.
Halvtroll - Tja, kanske inte så trollkarlsaktiga i sitt sätt = neutral.(Nä, för i helvete = negativ.)
Halvalv - Ja varför inte, men dom är ju ändå hälften mänskliga -Diskad. )

/[color:red]von Schnigel</font color=red> som har en alv magiker och börjar bli orolig...
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Hmm

Tycker faktiskt att det är lite roligare med orginella magiker. Vem som helst med ett högt PSY kan ju bli en mäktig trollkarl, längden spelar väl ingen roll? Halvlängdsmans magiker har jag faktiskt prövat att spela, det var rätt skoj.
 

Falköga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
130
Location
Henån
Re: Får och får!

Min trollkarl har inga skade vapen och en trästav som han inte kommer använda i strid utan när han kan nexus och permanens skall det bli en magisk stav! En trollkarl som tycker om att slås måste enligt mig bli svärds magiker!
 
Top