Dnalor said:Men det är ju ett cirkelresonemang. Män skriver manligt kodade rollspel för att de flesta rollspel är manligt kodade, och rollspel är manligt kodade för att de är skrivna av män.
Jag tycker inte att det är ett cirkelresonemang.
Såhär då:
De tidigaste rollspelen uppstod ur andra manligt kodade aktiviteter - krigsspelen. Det fanns alltså en manlig kodning med redan från början.
Som sedan reproducerats genom åren, av spelskapare av båda könen.
Givetvis får kvinnor "kvinnliga erfarenheter", dvs erfarenheter som baserar sig på en förförståelse och upplevelse av vad det är att vara kvinna i samhället. Jag säger inte att du säger att jag inte säger det, men jag vill markera lite extra för att undvika att förvandlas till en man gjord av halm.
Det är givetvis intressant att diskutera kvinnliga erfarenheter, men jag känner att jag inte är rätt man att göra det. Därför fokuserar jag mer på själva kodningen snarare än på de könade individuella upplevelserna.
Se ovanstående som en positionering snarare än ett försök att "säga emot". Jag har just nu inga större planer på vidare deltagande i tråden, eftersom jag inte vet om jag kan bidra med så mycket mer.