Nekromanti Finns det ett intresse för ett nytt spel?

Satorin

Veteran
Joined
11 Oct 2004
Messages
33
Location
Halmstad
Hej!

För några år sedan var jag mycket aktiv i ett annat forum där jag spelade mycket forumrollspel. Jag drog igång ett spel där jag själv inte visste vart det skulle bära hän som jag valde att kalla "Konventet" efter en liten chat jag haft med andra spelare.
Detta blev otroligt populärt och höll på en lång tid för att sedan dö ut av olika anledningar.

Det var inte snittslat som många spel tyvärr kan bli utan otroligt fritt där igentligen inga gränser fanns i kreativitet mm. Det byggde mycket på det oväntade och det gick inte att gissa vart det skulle bära hän.

Därför undrar jag om det finns ett intresse för att spela ett nytt "Konventet"?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
På vilket forum var det ni spelade? Jag blir lite nyfiken av att läsa vad ni skrivit, och skulle gärna ta en liten titt på vad det var som hände i Konventet; vad det var som klaffade så bra.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det var gamla traditions forum som nu tyvärr är nedlagd
Ah, synd. Well, jag är gärna med, men jag tror att det kan bli svårt att dra tillräckligt många andra deltagare om du inte säljer in konceptet lite mer. Jag kan berätta att du har valt ett perfekt tillfälle för att lansera ett nytt forumsspel (= precis när ett varulvsspel avslutats) men forumiterna här på wrnu är ändå rätt svårflörtade när det gäller forumsrollspel; särskilt sådana som startas av nykomlingar. Många vet inte vad det är de ger sig in på, och tveksamheten inför vad forumsrollspel egentligen är är rätt stor. Så jag rekommenderar dig att försöka berätta lite mer, och verkligen försöka lyfta fram vad det var som gjorde det förra spelet så kul. Berätta någon kul anekdot om vad som hände i den omgången, till exempel.

Eller så sätter vi vårt hopp till att några andra sköna prissar kommer att dyka upp så småningom, och så bara kickar vi igång det hela.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Väl talat, Rising.

Jag är nyfiken men om jag skall engagera mig vill jag veta mer om vad är för nånting. Setting och vad som väntas av mig spelare är det jag första kommer att tänka på.
 

Satorin

Veteran
Joined
11 Oct 2004
Messages
33
Location
Halmstad
Allt börjar på ett klassiskt spelknvent där spelarna spelar sig själva. Vad sedan tärningarna väljer och deras val av karraktärer kommer att påverka dem irl. Mörkrets eller ljusetssida, alv eller orc, riddare eller X-wingpilot. Spelet utspelar sig i vår verkliga värld där verkligheten inte längre visar sig vara som man tidigare tyckt att den varit, sedan kan äventyret helt plötsligt byta värld och man befinner sig i en fantasy miljö eller ute i rymden. Under spelets gång kommer kanske spelarna att ställas mot varandra beroende på i vilken värld man för tillfället befinner sig i.

Den totala frihet som man som spelare har gör att jag som speledare får under spelets gång utveckla, tänka om, skapa nya förutsättningar. Detta var en av faktorena som spelarna och jag gillade mycket - ovissheten.

Hittade tillslut en gammal loggfil där en av karraktärerna vaknar upp efter den förändringen av hans utseende och personlighet till sitt val av att spela en drow lönnmördare.

Axel
Synen i spegeln blir omskakande men gillande. Det vita håret hänger ner till axlarna och blir en stark kontrast till den ebenholtz svarta huden som lyses upp av två röda ögon. Axel har aldrig känt sig så självsäker som nu, han var som klippt och skuren för att komma långt här i livet. Han minns tiden i koncentrationslägret som straffånge under 40-talet och hatet som han då byggt upp mot den dåvarande fienden som tatuerat in siffrorna som han fortfarande bar på sin högra underarm. Det var som amerikansk prickskyttesoldat han blivit inringad av SS-trupper som lett till interneringen. Han hade blivit plågad för sin hudfärg och de röda ögonen av fångvaktarna som han efter krigets slut letat upp och dödat. Axel skakar snabbt av sig tankarna och förfasas åter över synen framför sig. Någon skulle få betala för det här....

Andreas
Han hittar efter ett tag en ledig parkeringsplats en bit från hotellet.
Skylten ovanför ingången till hotellet var gammal liksom namnet "Tre Briggar".
Bakom receptionsdisken står en mager man med långt ljust hår uppbundet i en hästsvans.
"Har du bokat?"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
:gremlaugh:

Jamenvisst! Nyckfullhet, mångfald och flexibilitet, det låter som ett bra recept för ett skönt och ganska anspråkslöst rollspelande med goda uppslag för humor och oväntade infall. Dessutom är forumsrollspel ett jättebra sätt att bekanta sig med varandra.

Jag visste nog redan innan att jag ville vara med, men nu är jag än mer övertygad.

Vill du att man ska anmäla sig först, och att enbart de anmälda sedan får delta? Och i sådana fall - hur många deltagare tänker du dig skall vara med? Det kan ju vara en poäng att bara köra, och låta vem som helst få hoppa in allteftersom, särskilt om det är många som tycker att det låter intressant - men inte riktigt vågar låsa upp sig för någonting stort.

Coolt att det spelades forumsrollspel på Traditions forum, förresten. Visste inte om det. Det ger mig dock vatten på min kvarn om hur utbrett forumsrollspelande verkligen är.
 

Satorin

Veteran
Joined
11 Oct 2004
Messages
33
Location
Halmstad
Forumrollspel är nog större och borde bli ännustörre än vad det är när gamla rollspelare som jag 38 gillar spelandet men av arbets och familjeskäl inte kan komma loss.

Och sedan finns det en ännu intressantare form av forumsrollspel och det är om man spelade det i Second Life. Då tänker jag inte det som de rollspel som redan finns där med aplikationer utan möjligheterna att visualisera rollspelsmiljöerna i de många otroligt vackra platser som användare skapat. Där finns miljöer som hämtade ur Bladerunner, Mad Max, djungler 1920 mm

Jaja det var en utvikning om forumsspelande.

Sist hade jag direkt inga begränsningar om antalet spelare utan tyvärr så försvann någon i början, någon hade mer resp mindre tid att spela så det löste sig ganska bra ändå. De sista som anslöt sig fick bara välja badguyssidan där de blev dödsriddare, gastar mm vilket blev den motpol till de övriga klassiskt goda. Lönnmördaren som beskrevs i föregående inlägg var en som flöt imellan de båda fraktionerna beroende på miljö.

Tänkte snarast i så fall dra igång det hela eftersom jag även spelar uttagningen/rullandet av framtagandet av karraktärerna i spelet blir det därför lätt att mjukstarta och fylla på efter hand. Det man här kan göra är att säga om man helst vill börja att spela på den goda eller onda sidan.

Spelledaren för de goda heter Pendgim och ser ut som hob
Spelledaren för de onda heter Satorin och är en människa med en fackla till frisyr.

Välj gärna ditt riktiga namn (om du vill hålla det hemligt - ett vanligt alias)

Startar nu tråden Konventet
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Jag är intresserad, men ärligt talat... jag förstår inte riktigt. Man spelar sig själv, och liksom transformeras till de karaktärer man råkar bli tilldelad sig under konventets gång?

/ Mvh,
Herr För-febrig-för-att-använda-hjärnan
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
jag måste faktiskt hålla med avidyasa, att posta en mer ordentlig förklaring vore uppskattad. eftersom för tilfället är det lite klent.

ett exempel på hur man introducerar sin karaktär vore bra
 

Satorin

Veteran
Joined
11 Oct 2004
Messages
33
Location
Halmstad
Tanken är att man inte ska veta så mycket(vilket är en stor risk när man ska marknadsföra det) eftersom det är det oväntade som är det intressanta. Säger man att det är som Drakar och demoner så förväntar sig folk det eller Vampire mm.

Äventyret kommmer att utspela sig dels i vår verkliga värld som ni är vana att se den men med nya inslag och infallsvinklar. Det kan tex vara att den vackra tjejen i baren med de rena dragen har ovanligt spetsiga öron eller hur hanterar man ett MC-gäng orcer med sitt hagelgevär mm.
Sedan kan plötsligt äventyret fortsätta i en mer klassisk fantasymiljö där ovanstående inslag är det naturligaste som finns. En tredje skådeplats kan vara ett Europa 1964 där natzi-tyskland vann och vad det kan innebära.
Karraktärsvalet spelar då in hur ens karraktär agerar i de olika miljöerna.....


Hur man introducerar sig själv?

Jim
Trött i ryggen av att ha spelat Warhammer hela dagen gick Jim genom konventets stora spelhall med sin fiskedragslåda med figurerna under armen. Plötsligt slogs han av ett infall att slå sig ner vid ett bord där en liten pojke med krulligt hår höll på att sätta igång ett nytt spel.
-"Är det för sent att hoppa in", frågade Jim och kliade sig i sitt långa svarta hår."
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Satorin said:
Efter att ha kollat in den länken förstår i alla fall jag bättre, och jag tycker det verkar skoj!

Hade inte tiden varit så skoningslös mot mig just nu hade du nog fått en första spelare. Kanske, kanske hoppar jag på nästa vecka.

Något som skulle hjälpa mig på traven är om Rising, eller någon annan, kunde visa vägen och skriva en introduktion av dem själva... :gremwink:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag har ångrat mig. Jag skriver en introduktion nu på direkten, men förvänta er inte att jag kan vara aktiv under den första veckan. Jag är involverad i Fantastisk Filmfestival i Lund som pågår nu, nämligen.

Skulle vi kunna byta tempus till presens, förresten? Dels tycker jag imperfekt är ostiligt, dels så sker ju det vi berättar här och nu.
 

Satorin

Veteran
Joined
11 Oct 2004
Messages
33
Location
Halmstad
Det är helt ok att vara mer eller mindre aktiv eftersom det fungerar i detta spelet....

Välkomna
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
a) Hur lite aktiv kan man vara?
b) Kan man vara lite mer aktiv (kanske till och med, typ, ganska ordentligt aktiv) i vissa perioder och upp till totalt frånvarande andra perioder?
c) Om man vill delta på något sätt, är det viktigt att man läser allting även om spelet skulle komma att växa ordentligt?
d) Går det att skriva ut en karaktär ur spel? Om jag skriver ett presentationsinlägg (där jag också hintar om att jag accepterar att skrivas ut ur spelet, och hur det kanske skulle kunna göras) och sedan försvinner (med eller utan ett ursäktande inlägg i den här tråden), har jag förstört något?

/Martin, lite sugen
 
Top