Finns det ett husdjur för mig?

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Pratas en del om fågel men om det är pappegoja (dit även undulat räknas) så får du vara beredd att läsa på en del så det verkligen blir rätt. De kan vara keliga, sociala och roliga men är samtidigt mycket krävande.
De är högljudda, skräpar ner väldigt mycket så kräver mycket städning, kräver stor bur samt att få komma ut fritt ofta i hemmet, mår dåligt om de inte får mycket social kontakt (kan till viss del ersättas av 1 fågel till om de passar ihop men då behövs större bur, mer städning osv), mår dåligt av höga ljudvolymer och kan i många fall leva väldigt länge om de håller sig friska (40-75år inte ovanligt).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Pratas en del om fågel men om det är pappegoja (dit även undulat räknas) så får du vara beredd att läsa på en del så det verkligen blir rätt. De kan vara keliga, sociala och roliga men är samtidigt mycket krävande.
De är högljudda, skräpar ner väldigt mycket så kräver mycket städning, kräver stor bur samt att få komma ut fritt ofta i hemmet, mår dåligt om de inte får mycket social kontakt (kan till viss del ersättas av 1 fågel till om de passar ihop men då behövs större bur, mer städning osv), mår dåligt av höga ljudvolymer och kan i många fall leva väldigt länge om de håller sig friska (40-75år inte ovanligt).
Svartsjuka är de också. De är definitivt inte skygga för att markera sitt missnöje om någon annan tar upp för mycket av deras människas tid. Att dejta med en papegoja ska visst kunna vara en mardröm. Dessutom är de klipska och nyfikna, vilket innebär en hel del potential för djävulskap -- men också gör dem väldigt charmiga.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
En polare hade undulat på lågstadiet, den var väldigt kelig och gillade att springa runt på frukostbordet och att lägga smör i hans öra. Tyvärr var den lite inavlad så den levde inte så länge. Men rolig var den!

Nu vet jag just inget om fåglar som husdjur men jag får tanken att det kan finnas sorter som är mindre krävande än stora papegojor, men ändå trevliga och sällskapliga.

Det är nåt speciellt med fåglar oxå, att de här knasiga stirrande full-i-fan tokarna är de sista levande dinosaurierna får mig ibland att undra hur Jura egentligen var.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Vi hade fåglar när jag var liten. Nymfparakiter. Jag tyckte mest att de var störande 🤪 Sociala var de ju iaf mot mamma, pappa, och våra hundar. Men om de var utanför buren hittade en fågelskit på gardinerna titt som tätt
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Svartsjuka är de också. De är definitivt inte skygga för att markera sitt missnöje om någon annan tar upp för mycket av deras människas tid. Att dejta med en papegoja ska visst kunna vara en mardröm. Dessutom är de klipska och nyfikna, vilket innebär en hel del potential för djävulskap -- men också gör dem väldigt charmiga.
Mina föräldrar köpte en pappegoja (röd lori) när jag var ca 10 år gammal så levde med den tills jag flyttade hemifrån. Kan fylla på lite med att jag inte upplevde den svartsjuk men vet att de kan bli det. Tror det underlättat att vi varit fler i hushållet från start så den har kanske inte lika starkt knutit sig till en person.
Att den är klipsk stämmer. Tex så hade jag eller någon annan en skjorta med knappar på så flög den snabbt över och började knäppa upp alla knapparna och gjordes försök att knäppa knapparna så försökte den hindra det med lite tjuvbett. Kan även lära sig att öpnna burar själv så ibland krävs finurligare lösningar. De flesta arter kan lära sig prata och härma ljud så kom speciellt ihåg efter en rejäl förkylning jag hade så hostade pappegojan hela tiden därefter. Är allmänt destruktiva så sett att de gladligen biter i dina kablar, post, rollspelshäften och annat de kommer över.
En röd lori är en nektarfågel och därav blir det flytande avföring och det kan göra ca 150 "toabesök" per dygn och det händer lite närsom även om du har den på axeln så blir en del bytande av kläder och torkning om fågeln får flyga runt fritt vilket den bör få dagligen för att trivas.

Jag gillar pappegojor men kommer aldrig att skaffa en själv då jag vet hur krävande de är på många olika sätt. En röd lori är en förhållandevis liten pappegoja men kan möjligen vara lite mindre jobb med en undulat.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Om du väljer att skaffa dig en ödla så är det nog leopardgeckos som gäller. Lätta att sköta och ganska keliga (för att vara ödlor). Dvs, de är ganska lugna och har inget emot att klättra på sina ägare.

Skaffa absolut inte en iguana eftersom de har en väldigt krävande diet om du inte vill att din iguana ska dö i förtid pga njurkollaps.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
En stäppvaran ska du ha! Blir väldigt tama om du hanterar den ofta och gillar att bli kliade på rygg/hals/nacke.
Kanske kan vara svårt att tro, men gör en snabb undersökning så ska du se. Jag har själv haft en stäppis och den var enormt chill!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Tamråtta. Det är som att ha hund, men med smådjurens praktiska skötsel. Andra smådjur är "OK, du kan väl få klappa mig lite om du måste", råttor vill vara med dig, de vill umgås, de vill gosa. Sova i tröjärmen, sitta på axeln medan du pysslar osv. De blir glada när du kommer hem.

Du vill inte ha päls, vilket gör att de flesta tamråttor inte passar. Det finns dock två alternativ:

* Nakenråttor. Skaffa inte en sådan. Det finns en handfull olika gener som ger hårlöshet hos råttor, och alla är förknippade med svåra hälsoproblem, och en som avlar på det är inte en seriös uppfödare.

* Dubbelrex. Det finns en gen som kallas "rex", som ger en mjukare, krullig päls om råttan har en uppsättning. Har den genen från båda föräldrarna så kallas det "dubbelrex", och ger nästan ingen päls alls. De ser rätt så¨"skabbiga" ut, på ett ful-sött sätt. Den är inte kopplad till några negativa hälsoeffekter (förutom ökad benägenhet att få ytliga rispor av vassa klor).
 
Top