Finns det en svensk ordbok som beskriver uttal?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,756
Location
Göteborg
Resurser för att lära sig svenska är ofta riktigt dåliga. Inte konstigt att folk som försöker lära sig svenska har svårt att uttala rätt när uttal inte lärs ut! Min flickvän försöker lära sig svenska och irriteras över att svenska ordböcker sällan har IPA-annotering. Även när man hittar en resurs som har detta saknas information om accent. Jag har aldrig någonsin sett en resurs som listar om ord ska uttalas med accent 1 (”tomten” som i där huset står) eller accent 2 (”tomten” som han som kommer med julklappar).

Är det någon som känner till en resurs, gärna på nätet, där man kan slå upp ett ord och se hur det uttalas? Inte bara en inspelning, för det kräver att man har öra för det, utan en faktisk nedteckning av uttalet som är komplett och inte bara skriver ”tåmten” och tror att det är tillräckligt?

Jag vet såklart att det varierar med dialekt, men det gör ju annat uttal också. Det hindrar inte att man beskriver uttalet i standardsvenska.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
804
Är det någon som känner till en resurs, gärna på nätet, där man kan slå upp ett ord och se hur det uttalas?
Wiktionary har ju fonetisk skrift, se exempelvis tomten

edit: Svenska wiktionary är tydligen inte lika bra på att ha med uttal som andra språk är. Märker nu att det saknas i flera artiklar.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
För ett tag sedan försökte vi hitta en full bok med detta till någon av SFI anledningar. Men deras grejer är uppdelade så det finns inte en stor bok vi kunde hitta med alla ord. Stora ”Vardagssvenska” boken var okej men ganska basic.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Wiktionary har ju fonetisk skrift, se exempelvis tomten

edit: Svenska wiktionary är tydligen inte lika bra på att ha med uttal som andra språk är. Märker nu att det saknas i flera artiklar.
De flesta svenska ord på Wiktionary har transkriberat uttal, men bara i den engelskspråkiga upplagan. Om du byter språk till engelska så ser du fonetisk transkription för både tomt(en) och tomte( n) .
Dock kan kvalitén variera av uppenbara skäl.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
804
De flesta svenska ord på Wiktionary har transkriberat uttal, men bara i den engelskspråkiga upplagan. Om du byter språk till engelska så ser du fonetisk transkription för både tomt(en) och tomte( n) .
Dock kan kvalitén variera av uppenbara skäl.
Tomten var ju transkriberat även i svenska wiktionary på länken jag skickade, men exempelvis dukat saknar transkription både på svenska och engelska wiktionary.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,756
Location
Göteborg
Ordböckerna i svenska.se (SAOL, SO, SAOB) har inte IPA men däremot både accent och inspelning. Exempel: https://svenska.se/tre/?sok=dukat&pz=1
Jag kan nog inte tyda det, i så fall. Men ordet "dukat" (i betydelsen mynt) behöver ju inte indikera accenten, eftersom det är betonat på sista stavelsen. Jag har i alla fall svårt att tänka mig hur det skulle uttalas med en annan accent. I betydelsen "ha tallrikar och bestick på sig" är det ju betonat på första stavelsen och accent 2 i standardsvenska, men det finns inget ord "dukat" med accent 1 (men det kanske uttalas så i vissa norrländska dialekter).

Fär att förtydliga så talar jag alltså INTE om vart i ordet betoningen ligger, utan om accenten. Se denna video (ironiskt nog på engelska) för att hänga med på vad jag menar:



EDIT: "Dukat" behöver såklart indikera accent eftersom det påverkar hur den bestämda formen låter. Och där blir det ju accent 1. Detta kanske indikeras i SO med den akuta accenten?

EDIT2: Det gör det ju faktiskt! Kollade på "ande" och den har en grav accent. Aldrig noterat detta förr. Tack!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Jag förstår, jag är helt med på skillnaden, jag bara tänkte lite fel. Men faktum kvarstår att det ju finns inspelningar av uttal att gå på i SO.
 
Top